De test van het bos

Meer informatie »


Dat komt echt nooit meer goed!

Het gebeurt regelmatig dat een klant bij me komt en me (onder andere) vertelt dat de relatie die hij of zij met een of beide ouders heeft niet meer goed komt. Dat kan overigens ook met iemand anders dan de ouders zijn. Hoewel een verstoorde relatie met de ouders vaak de meest impactvolle is, omdat je de bloedband nu eenmaal nooit compleet zult kunnen doorknippen. Hoewel ik in een dergelijke situatie aangeef te begrijpen hoe dat moet voelen (ik heb het zelf ook aan den lijve ervaren in een ver verleden) geef ik ook heel duidelijk aan dat dat in mijn beleving niet zo hoeft te zijn.

Door naar Dat komt echt nooit meer goed! »


Emoties

Angst, bang zijn, verantwoordelijkheid nemen voor de angst

Misschien heb je al ervaren dat wanneer je met je aandacht in het hier en nu bent, het vrij simpel is om alert te zijn op wat zich voordoet. Je kunt dan als het ware van een afstand naar jezelf in de situatie kijken en je bewust worden/zijn van wat er is en wat er wil zijn. Gedoe ontstaat vaak pas wanneer bepaalde gebeurtenissen in dat hier en nu raken aan pijn uit je verleden. Meestal is dat pijn of angst ergens uit je vroege kindertijd (de eerste vijf tot zeven jaar van je leven). En dan ineens kun je je zo maar totaal overdonderd voelen. En heeft de emotie (angst, pijn, verdriet, boosheid etc.) je te pakken. Ai... dat was niet je bedoeling. Maar ja, je zit er ineens zomaar in.

Door naar Emoties »


Hoe ontstaat stress?

Stress, met de handen in je haar zitten en de tekst: OMG

Stress door je werk

Een van de meest voorkomende veroorzakers van stress is de werkvloer. Zeker in de economisch mindere tijden zijn veel mensen bang voor hun baan en blijven ondanks dat ze voelen dat het niet goed voor ze is, keihard doorwerken. Ook als je verzuipt in het werk, getreiterd wordt door collega’s of niet gewaardeerd wordt door je baas. Voor jou tien anderen. Een hoge werkdruk is echter niet echt iets nieuws. Vroeger heette het overspannen zijn of overwerkt, tegenwoordig plakken we massaal het etiket burnout of ook wel bijnieruitputting, hetgeen de fysieke vertaling van een burnout is. De precieze betekenis van al die etiketjes is misschien in de nuance iets anders, maar onderliggend is in ieder geval aan de orde dat er grenzen worden overschreden.

Door naar Hoe ontstaat stress? »


Stress: De Basics

Stress

Stress heeft zo zijn voordelen. Als je door een donker bos trekt en er staat ineens een sabeltandtijger voor je neus, bijvoorbeeld. Of als er brand uitbreekt in je grot. Of er komt een rivaliserende bende Neanderthalers aan. In spannende en angstige situaties gieren de stresshormonen (adrenaline en cortisol) door je lijf. Je hartslag versnelt, je bloeddruk gaat omhoog, je ademhaling gaat sneller, de bloedtoevoer naar je hersenen stijgt en je mobiliseert de brandstof (suikers). Allerlei dingen die je anders belangrijk zou vinden, worden ineens volkomen onbelangrijk. Het is vechten of vluchten.

Door naar Stress: De Basics »


Communicatietechnieken: Aandacht geven

Aandacht voor elkaar

Wat is aandacht geven? Misschien lijkt dat voor de hand te liggen, maar we geven er allemaal een andere betekenis aan. Voor de een betekent aandacht dat hij of zij je aankijkt en er voor de volle 100% bij is. Voor de ander is dat nog zo vanzelfsprekend niet. Door die verschillende betekenissen kan er een hoop gedoe ontstaan. Je praat bijvoorbeeld tegen je man, die gewoon doorgaat met wat hij aan het doen is op zijn computer en geeft daar de betekenis aan dat hij niet luistert. Hij zal zich daartegen verdedigen, want hij hoort je wel. Hij is alleen met zijn aandacht bij twee verschillende dingen.

Door naar Communicatietechnieken: Aandacht geven »


Voor jezelf opkomen, tips

Voor jezelf opkomen

Voor jezelf opkomen is niet voor iedereen zo eenvoudig... Als je niet worstelt met wat je voelt en waar je behoefte aan hebt en je bent in staat om dat op een adequate manier te communiceren. Als je je grenzen goed, duidelijk en effectief stelt dan hoef je niet verder te lezen. Dan is dit artikel niet voor jou. Want dat is waar voor jezelf opkomen over gaat. Voor jezelf opkomen is goed voor jezelf en je eigen geluk zorgen! En daarmee zorg je hoe raar dit misschien ook lijkt, ook goed voor de ander. Want laten we wel zijn, bij wie ben jij liever? Bij iemand die goed in zijn of haar vel zit omdat hij of zij goed voor zichzelf zorgt? Of bij iemand die over zich heen laat lopen en zich steeds opnieuw ten koste van zichzelf aanpast aan de ander? Om vervolgens te klagen dat ze zich ongelukkig, moe en uitgeblust voelt?

Door naar Voor jezelf opkomen, tips »


Assertieve communicatie, Voorbeelden

Assertieve Communicatie

Assertieve communicatie is de basis van sterke en effectieve relaties. Assertieve communicatie betekent niet dat je agressief bent in je taalgebruik. Integendeel. Het is een misverstand dat assertieve communicatie hetzelfde is als agressieve communicatie. Met assertieve communicatie zorg je goed voor jezelf en voor de ander en daarmee voor de relatie. Juist het niet goed voor jezelf zorgen in de vorm van agressieve of sub-absertieve communicatie ondermijnt op de lange termijn de relatie. Daarom is het niet alleen belangrijk voor jezelf, maar ook voor de ander dat je op een assertieve manier communiceert. Assertieve communicatie kent een aantal uitgangspunten:

Door naar Assertieve communicatie, Voorbeelden »