Effectiviteit: Wat zijn jouw risicovolle situaties?

Wat zijn jouw risicovolle situaties waardoor je moe wordt?

Geplaatst op donderdag 9 juli 2015 door Nelly de Jong

We hebben allemaal zo onze energievreters. Dingen die ons zo op het oog lijken te overkomen en waar we niets aan kunnen doen, denken we. Toch als je er eens rustig voor gaat zitten, kun je er vaak wel een lijn in terug vinden. Welke situaties zijn in jouw leven risicovol en zorgen ervoor dat jouw balans verstoord raakt? Stephen Covey, de auteur van het boek de Zeven eigenschappen van effectief leiderschap schrijft in zijn boek hoe belangrijk het is om regelmatig de tijd te nemen om jezelf, je werk en je leven eens van een afstand te bekijken en vast te stellen wat echt belangrijk is. Een goede vraag daarin zou kunnen zijn: Hoe zorg ik zo goed voor mezelf (en mijn omgeving) dat ik in balans blijf?

Te pas en te onpas

Mijn dochter had jaren geleden bijvoorbeeld nog wel eens de neiging om te pas en onpas te laten weten dat ze vond dat ik in de houding moest springen. Natuurlijk heb ik dat patroon zelf gecreëerd door iedere keer als zij een kik gaf inderdaad direct te reageren. Dan zat ik bijvoorbeeld net in de voorbereiding van een of ander, was net lekker op dreef en batste ze zo mijn werkkamer binnen. En dan was ik er helemaal af. En moest ik steeds opnieuw moeite doen om me te focussen op waar ik mee bezig was. Een deel van mij wilde haar graag ter wille zijn, maar een ander deel van mij wilde gewoon door kunnen gaan met mijn werk. Naarmate het storen vaker gebeurde merkte ik dat mijn irritatie op liep. Ik raakte gefrustreerd omdat wat ik zelf wilde doen in de knel kwam. Daar werd ik in de invulling van mijn eigen behoeftes 'gestoord'. En daar veriles ik dan vooral mijn energie in.

Waar verlies ik mijn energie in?

Van een afstand kijken

Als je thuis werkt is het ook dubbel lastig. Het viel me nog niet mee daar iets in te veranderen. Toch door er eerst eens rustig van een afstand naar te kijken en door hier met haar over te praten en vervolgens misschien wel het belangrijkste: door het consequent aangeven: Nee lieverd, ik ben nu aan het werk. Je kunt me nu niet storen, straks over een uur heb ik tijd voor je, werd de situatie langzaam beter. Nu klopt ze (meestal) voor ze binnenkomt en vraagt netjes of ze storen mag. Soms mag dat en soms niet. Maar ik raak er nu niet meer zo mijn energie in kwijt.

Voorkomen of verbeteren

Onderzoek eens bij jezelf wat jou raakt en wat jouw risicovolle situatie(s) zijn? Waar verlies jij je energie in en zou je beter voor jezelf kunnen gaan zorgen? Vraag jezelf vervolgens eens wat je nodig hebt en wat je kunt doen om die situaties te voorkomen of te verbeteren. Bereid jezelf voor op die  situaties. Vraag jezelf: wat kan ik doen om…. Veel mensen hebben de neiging om in die energievretende situaties te gaan klagen en de ander te bekritiseren, maar wees je bewust: Het gaat niet over de ander. Het gaat over jou en jouw onvermogen keuzes te maken of om beter voor jezelf te zorgen. Dus blijf uit die valkuil!

Een oud spreekwoord zegt het al: Een gewaarschuwd (lees: voorbereid) mens telt voor twee. Dus:

Ga hierbij uit van het principe van Altijd Doorgaande Verbetering voor een duurzaam en moeiteloos te bereiken resultaat.

Coaching?

Wil je ook leren moeiteloos je doelen te bereiken? Meld je dan nu aan voor individuele coaching. De gesprekken vinden plaats op het Zuidvliet 292 A in Leeuwarden, Friesland. 

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Assertiviteit: Onzekerheid Tips
Arme ik en de tiran »

Gratis E-book Liever Assertiever



Al meer dan 26.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Oefeningen, Moeheid, grenzen en balans, Effectiviteit, coaching en assertiviteit


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Effectiviteit: Wat zijn jouw risicovolle situaties?

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.