Relaties: Waardering en complimenten

Cadeau

Vind jij het ook lastig om een compliment te geven of te ontvangen? Misschien vind je het geven van een compliment snel overdreven of je denkt dat de ander wel weet wat je in hem of haar waardeert. Toch zet het geven van een compliment de wet van geven en ontvangen in werking en kan een compliment veel voor je doen.  Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk en motiverend om een compliment te ontvangen en te weten wat de ander in jouw gedrag of prestaties waardeert.

Door naar Relaties: Waardering en complimenten »


Emotionele chantage

Stop emotionele chantage

Er is een lange periode in mijn leven geweest, toch zeker wel tot voorbij mijn veertigste dat ik regelmatig in situaties en relaties terechtkwam waarin ik stelselmatig in aanraking kwam met emotionele chantage. Dreigen, straffen, verleiden en meer van dat soort dingen. Ik had er een neus voor om partners te kiezen ‘waar wat mee was’. Niet dat ik dat bewust deed…. Nee, ik viel gewoon voor dat type mannen. Niet zo handig dus. En tegelijkertijd ook weer wel, want door hen ben ik me uiteindelijk na veel pijn en gedoe, wel zeer bewust geworden hoe ik al die tijd over mijn grenzen heen liet gaan. Maar ook zelf over de grenzen van anderen ging...

Door naar Emotionele chantage »


Ik voel niks

Soms, in bijvoorbeeld een coachgesprek, maar ook wel in trainingen vraag ik: Wat voel je? Het antwoord is dan regelmatig: Ik voel niks. Helemaal niks vraag ik dan? Nee, ik voel helemaal niks...  En eerlijk is eerlijk. Lang geleden antwoordde ik op die vraag ook: ik voel niks. Het werd dan meestal wel heel druk in mijn hoofd, want ik ontving wel dat ik op dat moment wat zou moeten voelen, maar ik voelde niks en had daarmee tegelijkertijd het idee dat ik tekortschoot. Dat ik het niet goed deed.

Door naar Ik voel niks »


Bang om te voelen

De schuld aan een ander geven

Veel mensen die bij me in de praktijk komen hebben angst om te voelen. Ze zijn bang voor hun angst. Of bang voor hun boosheid. Ze willen die vervelende gevoelens liever niet voelen. En dat is heel herkenbaar. Ik heb het zelf ook heeeel lang gedaan. Ik was vooral bang om de pijn en het verdriet te voelen. De pijn en het verdriet van allerlei gebeurtenissen uit mijn jeugd. Toen het niet veilig genoeg was om ze te voelen en ik ze heel goed en heel diep verstopt had.

Door naar Bang om te voelen »


Wat doet lichamelijke beweging voor je lichaam?

Beweging, lopen, hardlopen

Wat is gezondheid en wat doet beweging voor je? 

Gezondheid is een staat van zijn, waarin al je systemen (je hormoonstelsel, je spieren, je spijsvertering, zenuwstelsel, je botten, bloedcirculatie, lymfesysteem) optimaal met elkaar samenwerken. Beweging is één van de cruciale factoren om die optimale samenwerking te bewerkstelligen. 

Door naar Wat doet lichamelijke beweging voor je lichaam? »


Dit is weer zo'n dag

Chocola, bonbons

Soms weet je of voel je… Dit is er zo een. Dit is weer zo’n dag waarop de dingen niet gaan zoals jij dat graag wilt. Dat begint soms al bij de eerste stap uit bed, of zelfs nog daarvoor. Vroeger duurde bij mij zo’n dag ook echt een dag. En had ik er meestal goed de smoor in of ik ging in de depri stand.

Door naar Dit is weer zo'n dag »


Mindfulness: Ademhalingsontspanning

Ademhalingsoefening, ademhalingsontspanning

Hoe bewust ben jij je van je ademhaling? Sta je er regelmatig bij stil of misschien wel nooit? Je ademhaling vervult een cruciale functie in je systeem. Je ademhaling maakt het verschil tussen leven en dood. En je kunt ook maar heel kort zonder je ademhaling. Over het algemeen kunnen we maar hoogstens een paar minuten zonder adem. Maar daar staan we zelden bij stil. Je ademhaling is daarnaast als het ware de brug tussen lichaam en geest. Alles wat je denkt, doet en voelt heeft effect op je ademhaling. Maar andersom geldt dat ook: Je fysieke reactie van je lichaam als gevolg van je ademhaling heeft weer invloed op de gedachten die je denkt en de gevoelens die je ervaart. Bij verschillende gevoelens en emoties is er een verschillende ademhaling. Dat betekent ook dat een goede ademhaling je op allerlei manieren kan ondersteunen. Een goede ademhling heeft allerlei positieve effecten heeft op je systeem. Een goede ademhaling houdt zowel je lichaam als je geest gezond. En wanneer je gezondheid op dit moment onder druk staat, dan wordt het belang van een goede ademhaling alleen maar groter. Wat merk je van een goede ademhaling?

Door naar Mindfulness: Ademhalingsontspanning »


Naar welk geweten luister jij?

Drie soorten geweten

Je bent je vast wel bewust van het feit dat je een geweten hebt. Volgens de dikke van Dale is geweten een innerlijk besef van goed en kwaad. Nu heb ik persoonlijk niet zoveel met de termen goed en kwaad. Want dat veronderstelt dat er dingen zijn die goed zijn en dingen zijn die niet goed zijn. En als je zoals ik uit gaat van eenheidsbewustzijn, dan bestaat er niet zoiets als goed en kwaad. Dan zijn er alleen maar ervaringen die we al of niet bewust ervaren. Maar goed, daarover verderop meer. Uitgaande van dat innerlijk besef van goed en kwaad zijn er volgens Bert Hellinger, de grondlegger van de familieopstellingen drie soorten geweten.

Door naar Naar welk geweten luister jij? »