Emotieregulatie: Los je oude pijn op!

Geplaatst op maandag 28 februari 2022 door Nelly de Jong

Allemaal ervaren we van tijd tot tijd en soms meer en vaker dan ons lief is momenten van stress. Momenten van spanning in onze geest en/of in ons lichaam. Die stress die is er trouwens vaker dan je denkt. Want ook al is er rust in je geest, dan betekent dat niet perse dat het lichaam geen spanning ervaart. Zo was er bij mij grote verwondering toen ik leerde in een cursus over voeding, dat spijs verteren, oftewel het gevolg van eten, voor het lichaam spanning betekent. En met uitleg dan wel weer begrijpelijk, want er komt iets van buiten het lichaam ons lichaam in en dat zet ons immuunsysteem aan. Want het immuunsysteem moet gaan beoordelen of daar ‘foute’ stofjes in zitten. Stofjes die niet goed voor ons zijn. En daarmee staat het lichaam ‘aan’ en is het niet meer in de ontspanstand. Waarmee je ook meteen kunt begrijpen waarom te veel en te vaak eten misschien niet zo handig is. Laat staan wat er gebeurt als we zaken naar binnen werken die gifstoffen (zoals E-nummers of letterlijke gifstoffen) bevatten. Voor ons lichaam betekent dat gewoon stress. En dat hebben we meestal niet in de gaten. En zo zijn er meer vormen van stress die we doorgaans niet bewust ervaren, maar die wel impact hebben op ons systeem. Denk maar aan oude patronen. Aan oude pijnervaringen die je je misschien bewust niet eens meer kunt herinneren, maar die wel degelijk impact hebben op wat er in je lijf gebeurt.

Als het leven pijn doet, wat wil het me dan vertellen?

Je voelt de stress, maar begrjipt het niet

Soms merken we wel dat er spanning in ons systeem is, als we achteraf klachten hebben, maar niet begrijpen waar die van komen. Maar meestal hebben we niet in onze jeugd geleerd te luisteren naar de subtiele signalen die ons lichaam ons geeft. Wat de meesten van ons wel hebben geleerd is erg goed naar ons hoofd te luisteren. Naar de onbewuste programma’s die er in onze vroege jeugd in zijn geprogrammeerd. Programma’s die we hebben aangeleerd als gevolg van hoofdzakelijk drie dingen: 

Zo ontstaan de programma's in je blauwdruk

Kortom we leren onze opvoeders na te doen. We doen wat onze ouders en meesters en juffen ons hebben geleerd en stellen dat als die programma’s eenmaal geïmplementeerd zijn niet meer ter discussie. En we zeggen tegen onszelf en anderen bevestigen ons daarin: Zo ben ik nu eenmaal. En daarmee zet je jezelf klem. Want wie je zegt dat je bent ligt niet vast. Je hoeft alleen maar twintig jaar terug in de tijd te kijken. Of bv. twintig jaar oude foto’s van jezelf te pakken en dan kun je vaststellen dat dat niet meer is wie je bent. Misschien dacht je toen je twaalf was, dat je dik was en kun je twintig of dertig jaar later terecht vaststellen, dat dat best wel meeviel.

Luister ik naar de impulsen van mijn ziel?

Je lichaam als boodschapper

Waarom leg ik dit nu uit? Omdat ik een beetje achtergrond wil schetsen voor waar ik zo meteen oplossingen voor ga bieden. Omdat als we dingen doen die op een bepaalde manier in onze programma’s zijn opgenomen en we gewend zijn om ze zo te doen, dat niet betekent dat ons lichaam daar niets bij ervaart. Dat doet ze namelijk wel. Alleen zit er dus niet bij de meeste mensen in hun programma’s dat ons lichaam een belangrijke boodschapper is. Want dat hebben onze ouders/opvoeders zelf ook niet geleerd van hun opvoeders. Dus hoe konden ze dat ook doorgeven?

Onbewuste stress en spanning in de vorm van klachten

Maar dat betekent dus dat er allerlei vormen van spanning en stress zijn die je je bewust niet gewaar bent. Maar die je je bewust kunt worden in de vorm van ‘klachten’. Als je niet geleerd hebt in contact te zijn met de subtiele signalen van je lichaam, dan blijft je lichaam nog steeds hard haar best doen om jou te informeren over hoe het met haar is. Dat doet ze eerst met misschien een keertje hoofdpijn, of met een keertje spijsverteringsklachten, of met rugpijn, of kramp in kuiten, of…

Luister ik naar mijn eigen innerlijke waarheid?

Waarom heb ik dat nou weer?

En dan stappen we onbewust in een volgend programma, waarin we ooit zijn wijsgemaakt dat ons lichaam iets niet goed doet. Want dergelijke klachten vertellen dat er iets mis is met ons lichaam, nietwaar? Dat is tenminste het programma wat gaat draaien bij veel mensen als ze klachten hebben. We hebben niet geleerd te luisteren naar de boodschap van de klachten, we stappen in het programma van: Ik wil dat die klachten zo snel mogelijk verdwijnen. Of we gaan ons lichaam veroordelen: Waarom heb ik dat nu weer, vragen we onszelf dat dan af. Niet een open en oprechte vraag, maar meer een constatering dat ‘het niet werkt’ en er dus iets mis is met ons. En dat betekent dat we in veel gevallen een pijnstiller pakken, of een maagzuurremmer als we spijsverteringsklachten hebben. Maar het enige dat we daarmee doen is symptomen bestrijden en niet luisteren naar wat ons lichaam ons vertelt. Want de kans is best groot dat je lichaam je vertelt dat je misschien meer rust moet nemen, of meer moet bewegen, of dat je misschien beter wat meer natuurlijke voeding tot je zou moeten nemen, of eens je adem wat meer naar je buik moet laten zakken, of dat die ervaring van vroeger nog verwerkt wil worden, of…. Wat de boodschap van je lichaam is, is voor iedereen verschillend, daarom kan ik alleen maar in algemeenheden spreken. Want iedereen heeft andere dingen meegekregen in zijn of haar leven.

Hoe kom je er vanaf?

Maar wat voor iedereen hetzelfde is, is dat er zaken zijn die het lichaam en daarmee jouw systeem als spanning ervaart. En die spanning daar wil het lichaam wel vanaf. Soms is dat inderdaad een kwestie van bv. voeding aanpassen, of meer bewegen, of een betere ademhaling ed. Maar soms is er ook sprake van onderliggende emotionele niet opgeruimde ervaringen. En voor die al die vormen van stress, die spanning wil ik je graag wat opties meegeven om ze op te ruimen. Omdat ik denk dat de tijd waarin we nu leven waarin grote transformaties gaande zijn dat ons als boodschap meegeeft: Ruim je oude rotzooi op en ga beter voor jezelf en elkaar zorgen, zodat we een mooiere en betere werkelijkheid met elkaar kunnen bouwen, waarin we veel meer vanuit vrede, liefde en harmonie met elkaar kunnen gaan leven.

Wie maak ik gelukkig door de wereld tevreden te stellen en niet mijn eigen principes te volgen?

Verantwoordelijkheid nemen voor ons eigen leven

Maar dat kan alleen maar als je bereid bent, als we bereid zijn, met elkaar onze eigen verantwoordelijkheid te nemen voor wat er in onze werkelijkheid is. En we stoppen met het wijzen naar anderen als ‘schuldige’. Want ook al zijn anderen betrokken (geweest) bij wat er nu in onze werkelijkheid is, we hebben iedere dag en ieder moment de keuze om de verantwoordelijkheid te nemen voor hoe wij ons leven vorm willen geven. Je kunt ervoor kiezen te blijven wijzen naar iets wat iemand je ooit heeft aangedaan. Maar iedere keer dat je dat programma opnieuw afspeelt voeg je lading aan de ervaring toe. Waarmee je dus niks oplost en steeds opnieuw de repeat knop indrukt.

Pilletjes slikken

En ja je hebt de keuze om een pilletje te blijven slikken als je lichaam je wat wil vertellen. Maar je kunt ook oorzaken aan gaan pakken. En ja je kunt je vader of je moeder of je broer, zus of weet ik veel wie allemaal de schuld blijven geven van jouw programma’s, maar daar kom je ook niet verder mee. Het zorgt er alleen maar voor dat je uiteindelijk ergens in je leven vast gaat lopen. Of dat nu in het kwijtraken van financiële middelen is, of je baan die je kwijtraakt, of je relatie, of gezondheid, of… Al die gebeurtenissen vertellen je het ‘verhaal’ van jezelf. En er zijn technieken, manieren waarmee je de angel uit die situaties kunt leren halen. En gelukkig zijn er veel manieren. Ik kan ze hier in dit artikel niet allemaal uit en te na beschrijven, maar zal wel mijn best doen om je er een aantal goed bruikbare mee te geven.

Als ik vrede en rust in mezelf wil moet ik voelen wat ik voel en luisteren naar mijn eigen waarheid

Werken met energie

Maar eerst nog een klein beetje achtergrond. Want sommige van die manieren werken vanuit de energie. Kwantumfysica, de nieuwe vorm van natuurkunde die alles omvattender is in zijn verklaring van de werkelijkheid, gaat ervanuit dat op het hoogste niveau alles energie en informatie is. En de werkelijkheid waarin wij leven is van daaruit bekeken een zeer verdichte vorm van energie. Die zeer verdichtte vorm van energie is minder gemakkelijk te veranderen dan de energie en informatie op het hoogste en veel subtieler niveau. En alles wat we in deze werkelijkheid ervaren is een weerspiegeling van die niet zichtbare maar wel meetbare en voelbare energie. Onze lichamen bevatten een vorm van magnetische energie. En die energie is makkelijker te beïnvloeden dan de fysieke vaste vorm. Misschien klinkt dit je wat hocus pocus in de oren en dat kan ik begrijpen. Dat was het lang geleden voor mij ook. En het zijn ook zaken die je niet zomaar in een keer bevatten kunt als dit de eerste keer is dat je ervan hoort.

Voel je de energie ook?

Om je in ieder geval even een idee te geven van hoe die energie werkt vraag ik je om je eens iemand voor te stellen die te dicht bij je komt staan. Die ander raakt je niet aan, maar je voelt wel heel duidelijk dat de ander in jouw ruimte komt. Hoe kan de ander in jouw ruimte komen als hij je niet aanraakt? Dat komt omdat jouw fysieke lichaam niet eindigt bij je vel. Je hebt nog een ruimte om je heen die bij jou hoort. Die van jou is en die een niet verdichte vorm heeft. De energie om je heen dus, die wel van jou is en die kan overvloeien in de energie van een ander. Een ander voorbeeld is dat wanneer je je handen een minuut lang tegen elkaar aanwrijft en je vervolgens je handen van elkaar af haalt je als het ware een bal van energie tussen je handen voelt. Energie die je door de wrijving hebt opgebouwd. En een laatste voorbeeld: Denk maar eens aan iemand die heel boos is in je omgeving en wat een impact zijn of haar boosheid heeft. Die boosheid draagt een heel sterke energie in zich die je kunt voelen.

Door mezelf te helen, draag ik bij aan de vrede in de wereld

Wat kun je eraan doen? 

Er valt natuurlijk ontzettend veel meer over te vertellen, maar ik wil het in het kader van dit artikel hierbij laten. En nu verder gaan met de technieken die je kunnen helpen om de dieperliggende oorzaken van fysieke of mentale stress op te lossen. Op te lossen door bij bepaalde technieken te werken met die energie. Niet alle technieken zijn daarop gebaseerd, maar een aantal wel. Een aantal van de technieken lossen ook daadwerkelijk de oude lagen pijn in je systeem op. Andere zijn meer bedoeld als een vorm van emotieregulatie. Oftewel die kun je gebruiken als je de boodschap van de spanning op enig moment niet ontvangt of ontvangen kunt. Dan heeft het weinig zin om in de spanning te blijven zitten en kun je beter kijken hoe je die spanning weer uit je systeem vandaan kunt krijgen.

 

  1. EFT Emotional Freedom Technique
    Deze techniek heb ik al eerder een artikel aan gewijd en zal ik hier niet verder toelichten. In het artikel zit ook een link naar een van mijn Youtube filmpjes met een script voor verschillende ‘problemen’.



  2. Denk aan je stress en leg tegelijkertijd je linkerhand op je hart. Vervolgens klop je met je rechterhand op je linkerhand ter hoogte van de botjes tussen je pink en je ringvinger. De drievoudige verwarmer is een meridiaan uit de energetische geneeskunde die de vechten/vluchtenreactie in je lichaam reguleert. En een meridiaan kun je zien als een weg die de energie door je lichaam volgt en die verantwoordelijk is voor bepaalde functies in je lichaam. Blijf dit punt kloppen tot de spanning weg is. Dat duurt misschien een minuut. Lukt het niet meteen in een keer, keer je handen dan om en doe hetzelfde. Je heelt hiermee je diepste emoties.

  3. Om de stofjes die met stress te maken hebben uit je lichaam kwijt te raken kun je wat een Blow-out wordt genoemd doen. Oftewel je ‘blaast’ als het ware de spanning uit je systeem vandaan. Dat doe je zo: Maak vuisten van je handen en houdt ze voor je borst. Zwaai je vuisten/armen achterlangs omhoog. Houdt ze even boven je hoofd en haal dan diep adem. Vervolgens zwaai je je armen met kracht naar beneden terwijl je tegelijkertijd alle energie die met de stress of de situatie te maken heeft uitblaast. Herhaal een paar keer voor het beste resultaat.

  4. Gebruik essentiële olie. Essentiele olie zijn vluchtige aromatische vloeistoffen die worden gewonnen uit zaadjes, schors, bladeren, stelen, wortels, bloemen en vruchten van planten. Er zijn meerdere oliën geschikt bij stress en verschillende oliën hebben een verschillende werking op je systeem. Maar een veilige en altijd in te zetten olie is lavendelolie. Lavendelolie zou je kunnen zien als een soort Haarlemmerolie (en dat bestaat echt, hahaha heb ik in Frankrijk in een biologische winkel zien staan). Lavendelolie is zo ongeveer overal goed voor. Dus als je ergens een essentiële olie wilt inzetten en je weet niet wat te gebruiken? Doe dan maar gewoon lavendelolie. Essentiële olie kun je op diverse manieren inzetten. Je kunt het gebruiken door het bv. op je polsen te smeren en eraan te ruiken. Je kunt het bij bepaalde klachten onder je voeten smeren. Omdat de poriën onder je voeten groter zijn nemen ze de stoffen eerder op en worden ze sneller door je lichaam opgenomen. Een andere vorm is dat je een diffuser, een soort verdamper, gebruikt. Daarin wordt de olie vermengt met water en dan vernevelt in de ruimte. Geuren werken heel direct op het emotionele deel van de hersenen. Stel je maar voor dat je oma vroeger vaak appeltaart bakte en jij je gelukkig voelde bij oma. Dan kan de geur van appeltaart onmiddellijk die emotionele ervaring weer oproepen. Dat betekent dus ook dat als je lavendel niet lekker vindt ruiken, je beter een andere olie kunt gebruiken. Voor het gebruik van essentiële olie raad ik wel de betere merken aan. Die zijn wat duurder, maar ook zuiverder en hebben een meer stabiele kwaliteit. Zelf gebruik ik Doterra oliën, maar Young Living of Chi zijn ook biologische en kwalitatief goede oliën. Overigens vind ik zelf Lavendelolie niet lekker ruiken. Daarom smeer ik het onder mijn voeten als ik het wil gebruiken. Of bij wondjes op de plek zelf.

  5. Naar binnen keren met behulp van meditatie. Gebruik de voor jou gebruikelijke manier om te mediteren en onderzoek als je je lichaam in rust hebt gebracht wat de emotie, de stress je te vertellen heeft. Hier vind je een paar geleide meditaties die je kunt downloaden.


  6. Een andere manier die aansluit bij meditatie is Hartcoherentie. Ook deze oefening helpt je om inzicht te krijgen in wat je lichaam je vertellen wil. In het artikel Hartcoherentie, wat is het en wat doet het, vertel ik je er meer over en kun je een geleide oefening ervan vinden. Je kunt ook de supersimpele variant gebruiken. Leg je handen op je hart voor het fysieke contact met je hartenergie. Vertraag en verlaag je ademhaling tot je je verbonden voelt met je lichaam. Neem daar even de tijd voor en stel je hart dan de volgende vraag: Mijn hart vertel me, wat is de boodschap van deze stress/spanning in mijn lichaam? Als het antwoord kort en bondig is, dan weet je dat je hart spreekt. Komt er een heel verhaal, wees je dan bewust dat het niet je hart is die spreekt maar je hoofd. Neem dan meer de tijd om naar binnen te keren.



  7. Doe een ademhalingsoefening. Voor stress en spanning helpt in mijn ervaring de volgende oefening uitstekend: Ga eerst voor jezelf na hoeveel tellen je nodig hebt om rustig en diep in te ademen. Vermenigvuldig die hoeveelheid tellen met vier voor het aantal tellen dat je je adem inhoudt en vermenigvuldig het met twee voor het aantal tellen dat je uitademt. Dus bijvoorbeeld: 4 tellen inademen, 14 tellen je adem vasthouden en dan in 8 tellen uitademen. In het artikel Ademhalingsontspanning lees je er meer over en vind je nog meer voorbeelden van andere ademhalingsoefeningen.
    |


  8. Als de stress het gevolg is van bijvoorbeeld innerlijke en niet geuite boosheid, kan het heel goed werken om zo hard je kunt te gaan schreeuwen. Ja ik weet het dat is je als kind uiteraard afgeleerd, want dat ‘hoort’ niet. Zeker niet als je een ‘meisje’ bent. Maar schreeuwen is een heel goede manier om de energie uit je lijf vandaan te laten gaan. Dat betekent niet dat je het weer buiten jezelf moet plaatsen en tegen iemand moet gaan schreeuwen, maar je stem gebruiken om vastzittende energie te laten stromen is een heel effectieve manier. Als je het voor jezelf wat gênant vindt om dat te doen omdat je bang bent dat anderen je horen, stap dan lekker als dat kan in de auto en doe het terwijl je rijdt. Gooi wat je dwars zit er letterlijk uit. De emotie en de spanning zijn er toch al. Ze ontkennen en vermijden maakt alleen maar dat je lagen aan het toevoegen bent en niets aan het oplossen bent.

  9. Een andere manier om oude rotzooi op te lossen als je last van stress hebt is schudden. Ja, echt waar. Schudden. En dat is niet zo gek als het misschien op het eerste gezicht lijkt. De laatste nieuwere technieken binnen traumatherapie laten zien dat veel van de trauma’s die we in ons leven hebben opgelopen (en iedereen heeft zo zijn eigen kindertraumaatjes) beter via het werken met ons lichaam kunnen worden opgelost, dan door eindeloos lang er over te praten. Voor een deel van de mensen werkt praten, maar voor een ander deel niet. Daarom ook deze opsomming. Want niet alles werkt altijd. En dan is het handig dat je keuze hebt. En kunt gaan voelen en ervaren wat voor jou in welke situatie werkt. Nu nog even een korte toelichting op dat schudden. Als je naar de natuur en de dierenwereld kijkt dan hebben dieren soms ook stressvolle ervaringen. Een hert dat achterna werd gezeten door een leeuw, maar net is ontsnapt heeft ook stressstofjes in haar systeem. Maar als die stressvolle situatie voorbij is zie je dat dieren zich uitschudden om die overtollige energie die met de situatie te maken had letterlijk van zich af te schudden. Dat kunnen wij ook. Een paar minuten trampolinespringen werkt ook. Of hardlopen.

    Ik geef mezelf veiligheid door mezelf toe te staan te voelen wat ik voel

  10. Wat ik zelf in het verleden toen ik dat nodig had veel gedaan heb is in stressvolle tijden een dagboek bijhouden. Schrijven over wat er in je leven aan de hand is en wat je daarbij voelt is een uitstekende manier om zaken te kanaliseren. En dat komt omdat je door te schrijven over wat je bezig houdt je bestaansrecht geeft aan wat er is. Vaak hebben we de neiging om (onbewust) nee te zeggen tegen de situatie en de stress. Het gevolg daarvan is dat we veel energie steken in iets dat we niet willen dat er in onze werkelijkheid is. Het is daarmee ook contraproductief om te doen. Als je ja zegt tegen wat er is, vermijd je dat je dat doet. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dan ook niks aan je situatie kunt doen, maar in plaats van je te verzetten accepteer dat er nu is wat er nu is. Meer over weerstand en acceptatie vind je in het artikel: Weerstand en acceptatie. Doordat je je gevoel bestaansrecht geeft gebeurt er iets wonderlijks. In veel gevallen laat de situatie jou dan los. Daarom wordt er ook wel eens gezegd: Je kunt niet zelf loslaten, je moet iets wat je dwars zit juist even vastpakken en dan laat het jou los. Door te schrijven wat er is en hoe dat voor jou voelt, pak je het dus even vast en laat het jou daarna los. Daarom is het ook belangrijk dat je vooral ook schrijft over hoe het voor je voelt. Wat voel je en wat is of was je behoefte? En daarna: Wat kan ik doen om een volgende keer beter voor mezelf te zorgen zodat ik wel krijg wat ik nodig heb?

  11. Een andere fysieke techniek om spanning los te laten is tegen een boksbal slaan of schoppen. Zo hard en zo vaak je maar kunt. Je oude servies tegen een muur knallen kan ook. Het zijn manieren die helpen bij stress die is ontstaan als gevolg van (oude) pijn, boosheid en wrok en die niet gevoeld en niet geuit zijn.

    Ik neem de verantwoording voor mijn gedachten en gevoelens

  12. Somatic experience is een andere vorm van verwerken van wat er is/was. Somatic experience, de naam zegt het al is een vorm van fysiek gaan voelen wat gevoeld wil worden. De meeste spanning en stress ontstaat vaak door ons verzet tegen wat er is. En dat is op zich niet zo gek, want de oorsprong ervan ligt veelal in onze jeugd. Daarin hebben we allemaal wel ergens ervaringen opgedaan die destijds niet gevoeld niet geleefd en niet verwerkt konden worden. Gewoon omdat we niet wisten hoe dat moest en de stofjes er nog niet voor in ons lichaam hadden. Of omdat degenen die ons veiligheid moesten bieden dat niet hebben gedaan omdat ze dat zelf ook niet konden of hadden. Je lichaam bewaart die ervaringen en stuurt je verderop in je leven op herhaling zodat je alsnog kunt gaan verwerken wat verwerkt wil worden. Dus gaan zitten en gaan voelen wat gevoeld wil worden is een uitstekende manier om je last te verlichten. Soms zijn mensen daar wat bang voor omdat ze denken dat als ze gaan voelen dat ze daar niet meer uit kunnen komen. Maar dat is een volkomen ongegronde angst. Want dat niet voelen is juist wat ze dagelijks al zoveel doen. Eruit is voor de meeste mensen makkelijker dan erin. Hoe voel je wat gevoeld wil worden? Richt je aandacht op je lichaam en word je bewust van de fysieke signalen van je lichaam. Waar voel je wat in je lichaam? En zeg dan maar zachtjes tegen jezelf: Wat het ook is, het is er toch al. Ik mag voelen wat ik voel. En dat is helemaal oké.

Door anderen te helpen help je jezelf

Zoals ik al zei, ik ben absoluut niet volledig, maar dit zijn wel allemaal technieken die helpen de lading die je in je systeem hebt opgebouwd te verlichten. Misschien heb je zelf ook nog tips die kunnen helpen. Ik hoor ze graag van je. Het liefst onder het artikel zodat anderen daar ook iets aan hebben. En uiteraard hoor ik het ook graag als mijn tips jouw iets hebben opgeleverd! En realiseer je dat je door een ander te helpen uiteindelijk ook jezelf naar een mooiere en fijnere werkelijkheidheid helpt.  

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Liever Gelukkig met Mindfulness

Wil jij ook de beste versie van jezelf worden?

Mocht je nog een extra zetje in de rug kunnen gebruiken bij het bereiken van jouw doelen of bij het uitvoeren van je wensen, dan kun je je altijd aanmelden voor een van mijn online trainingen of voor coaching.

Transformatie

 

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Wie naar buiten kijkt droomt, wie naar binnen kijkt wordt wakker deel 1
Invullen voor de ander zorgt voor problemen in relaties »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 10.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, Gezondheid, Emoties, Eenzaamheid, Angst en Depressie


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Emotieregulatie: Los je oude pijn op!

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.