Zelfwaardering: Hoeveel ben jij waard? Tips

Geplaatst op maandag 29 juni 2020 door Nelly de Jong

Deze vraag komt heel vaak in vele vormen terug in de verschillende vormen van begeleiding. Hoeveel ben je b.v. waard als het aankomt op de salarisonderhandelingen voor je nieuwe baan? Of: hoeveel ben je waard als het gaat om je gezondheid? En: hoeveel ben je waard als het gaat om je gevoel voor eigenwaarde en grenzen trekken? Ook op een andere manier kom ik hem regelmatig tegen als (meestal vrouwen) langs zijn geweest voor een kennismakingsgesprek. Soms vinden ze de investering die ze moeten doen om hun problemen op te lossen te groot. Want dat geld onttrekken ze aan hun gezin. En zijn ze dat wel waard?

En dan zit je in een kip en ei verhaal. Want om dat probleem op te lossen is er wel een investering in jezelf nodig. Maar als je niet bereid bent door een gebreke aan eigenwaarde om in jezelf te investeren, dan zit je wel wat vast. In mijn versie van de werkelijkheid is iedere investering in jezelf altijd de beste investering. Wat je ook doet of wilt gaan doen om jezelf beter te leren kennen en een betere versie van jezelf te worden. Of liever nog: Om weer te worden wie je altijd al was: De onvervalste versie van jezelf. Degene die je lang geleden was. Voor je conditionering in je jeugd door je ouders en andere opvoeders.

Eigenwaarde is de basis

We staan we er vaak niet zo bij stil, maar ons gevoel voor eigenwaarde is een belangrijke basis voor veel zaken. Als jij jezelf niet veel waard vindt, zal het je zwaar vallen om je prijs te bepalen. Als je bijvoorbeeld ondernemer bent en je meer vraagt dan je jezelf waard vindt, dan ga je op de een of andere manier jezelf onbewust ondermijnen. We hebben allemaal een soort ingebouwde thermostaat van hoeveel we waard zijn. En als je meer gaat verdienen dan je themostaat staat afgesteld, ga je jezelf onbewust ondermijnen. Je geeft je geld dan bv. weg, of je investeert in te risicovolle zaken, waardoor je weer uitkomt op een bedrag wat past bij wat je jezelf waard vindt. Andersom werkt dat overigens ook: Als je minder geld verdient of krijgt dan je jezelf waard vindt, dan kom je in actie om weer terug op dat bedrag te komen.

Maar je eigenwaarde bepaalt ook in combinatie met je zelfwaardering of je ja zegt op de vraag van je werkgever om over te werken terwijl je die avond juist een avondje lekker niks had gepland. Je maakt dan je werkgever belangrijker dan jezelf. Ik zie dat ook vooral vaak gebeuren bij moeders en kinderen. Nogal wat moeders maken hun eigen behoeften ondergeschikt aan die van de kinderen. Gaan ze bv. de stad in om kleren voor zichzelf te kopen, komen ze thuis met wat voor de kinderen en niet voor zichzelf. Op zich is dat wat het is. En zolang je je helemaal goed bij voelt: Dikke prima. Maar wat wel nog een overweging is, is of je je kind(eren) mee wilt geven dat zij zich ondergeschikt moeten maken aan hun kinderen. Want als je dat niet ziet zitten moet je je wel realiseren dat dat wel het voorbeeld is dat je ze geeft. En daarmee ook hoe zij, net als jij door jouw opvoeders, jouw patronen over gaan nemen. En je later moet constateren dat Stef Bos helemaal gelijk had met zijn: Papa, ik lijk steeds meer op jou...

Niet de moeite waard

Als je jezelf niet de moeite waard vindt, dan kun je in een assertiviteitstraining wel leren hoe je reageren moet in bepaalde situaties, maar als je jezelf niet voldoende de moeite waard vindt is het maar zeer de vraag of je het geleerde ook in de praktijk gaat brengen. Mijn ervaring is dat de meeste deelnemers aan mijn assertiviteitstrainingen prima weten wat ze zouden moeten doen. Alleen ze doen niet wat ze zouden moeten doen, omdat er van die ondermijnende overtuigingen onder zitten. Van die gedachten dat de ander beter, mooier, slimmer, aardiger, etc. is dan zij. En daarom doen ze niet wat ze zouden moeten doen. Het is dan ook cruciaal om je die onderliggende ondermijnende gedachten en patronen bewust te worden om dat gedrag te veranderen.

Wel weten wat je moet doen, maar het niet doen

Veel van mijn klanten geven ook aan dat ze wel weten wat ze zouden moeten doen, alleen doen ze het niet. Daarmee wil ik niet zeggen dat het aanleren van vaardigheden onzin zou zijn, het is alleen vaak niet voldoende voorwaarde om het denken ook in doen om te zetten. In mijn ervaring zijn veel van de situaties die mensen als een 'probleem' ervaren te herleiden naar deze onderliggende gedachtepatronen en overtuigingen.

Als je dan ook echt iets wilt doen aan je onderliggende patronen kun je met behulp van onderstaande tips een heel eind komen. Maar soms is het wel nodig hulp in te schakelen. Omdat de patronen soms zo lang in je blauwdruk liggen opgeslagen en ze zo vaak en zo lang herhaald zijn, dat het handig is om ze met behulp van daarvoor geeigende manieren uit je systeem te halen. Je herkent ook vast wel dat je lichaam soms in bepaalde situaties als heeft gereageerd voordat je er een bewuste gedachte over had. Dat mechanisme is voor de meeste mensen best lastig om zelf op te lossen. Uiteraard niet onmogelijk, maar vraagt wel een behoorlijke investering in tijd, energie en moeite om je dit eigen te maken. We hebben als het om onszelf gaat nu eenmaal de neiging om in onze eigen bekende patronen te blijven hangen. Een buitenstaander ziet het meestal veel sneller dan dat wij dat van onszelf zien. Maar wat kun je wel doen?

Je zelfwaardering vergroten

Er zijn allerlei dingen die je kunt doen om je zelfwaardering te vergroten. De meeste ervan zijn niet moeilijk. Maar wat het lastig kan maken is dat die onderliggende patronen die in je lichaam opgeslagen liggen je als een soort verslaving terug trekken naar je oude gedrag. Je kunt bijvoorbeeld vandaag nog besluiten om affirmaties te gaan gebruiken. En dat doe je een poosje en ineens ben je het een dag vergeten. En dan weer een dag. En plotseling is het weer uit je systeem. Dat is je lichaam, dat je via je oude patronen terug op de plaats houdt. Het daarom nodig dat je 'groter' dan je lichaam wordt. Dat je dat mechanmisme doorbreekt. Wat kun je concreet zoal doen:

  1. Gebruik affirmaties. Stop met voor jezelf te herhalen dat je niet de moeite waard bent. Zodra je jezelf betrapt op een dergelijke gedachte zeg je: Stop: Ik ben wie ik ben en ik ben de moeite waard. Hoe vaker je dit soort zinnetjes voor jezelf herhaalt hoe beter en sneller het werkt. Je hebt jezelf jarenlang verteld dat het anders was, dus het vraagt wat tijd, moeite en aandacht om dit om te buigen. Meer lezen over affirmaties?


  2. Zet je negatieve gedachten om in positieve versterkende gedachten. Door middel van je gedachten creëer je je realiteit. Want alles waar je energie in steekt heeft de neiging groter te worden. Dat betekent dat je negatieve gedachten een negatieve realiteit opleveren. Daar word je uiteraard niet gelukkig van. Dus zet een wachter bij je negatieve gedachten en zet ze om in het tegenovergestelde. Betekent dat dat positief denken alles in een keer oplost? Nee. Maar al deze tips zijn hulpmiddelen die je daar wel bij helpen.

  3. Doe alsof je vol zelfvertrouwen bent. Je hoeft je nog niet zo te voelen om wel dat resultaat te bereiken. Energie heeft zoals ik net aangaf, de neiging aandacht te volgen. Dus als je je vol zelfvertrouwen gedraagt, zal je gevoel uiteindelijk volgen. Dus recht je schouders en sta rechtop. Dat alleen al verandert je gevoel. In het artikel Recept om je goed te voelen, lees je meer over hoe je je innerlijke staat kunt veranderen en wat de invloed van je lichaam daarop is.

    Recept om je goed te voelen

  4. Lach, trek je mondhoeken omhoog. Je hoeft je niet blij te voelen om dat te doen. Toch als je je schouders naar achteren trekt en rechtop gaat zitten of staan en je mondhoeken om hoog trekt, ga je je anders en steviger voelen. Alleen al die glimlach doet iets in je lijf, waardoor je je anders gaat voelen. Dus gun jezelf de hele dag jouw eigen lach.

  5. Kies ervoor en besluit bewust dat jij vanaf nu jezelf de moeite waard gaat vinden. Niemand anders kan dat voor jou doen. Daarmee zeg ik niet dat het besluit nemen direct betekent dat alles verandert. Maar het betekent wel dat jij jezelf gaat corrigeren op het moment dat je eerder jezelf volkomen automatisch ondermijnde. Misschien zul je nog enkele of vele keren vallen. Maar dat is oke. Als je iedere keer maar opnieuw opstaat met de gedachte: De volgende keer ga ik.... Het volhouden daarvan maakt dat je uiteindelijk je patroon doorbreekt. En het gebeurt regelmatig dat juist op het moment dat je denkt: Ik leer het nooit, je de volgende keer je jouw besluit dat je jezelf de moeite waard vindt op tijd in je bewustzijn krijgt en je anders kunt reageren. Dus gun jezelf dat proces.

  6. Zorg goed voor jezelf. Als je van jezelf vindt dat je er niet zo leuk uitziet, maak dan eens een afspraak voor een kleur- en kledingstijladvies. Ga naar de kapper en laat je een nieuwe coupe aanmeten. Als je van jezelf vindt dat je er goed uitziet, straal je dat ook meer uit. Net zoals je met jouw gedachten je uiterlijke werkelijkheid creëert, zo hebben je uiterlijke omstandigheden ook weer invloed op hoe je je voelt. 

    Zo binnen, zo buiten, zo boven, zo beneden

  7. Geef zoveel mogelijk complimenten en waardering aan anderen en neem de complimenten en waardering die aan jou is gericht dankbaar in ontvangst. Complimenten en positieve aandacht voor een ander maakt de ander blij, waardoor je dat ook weer terug  ontvangt. Het kan soms wel nodig zijn je dat meer en beter bewust te worden. Want nogal wat mensen met een lage zelfwaardering hebben de neiging complimenten niet in ontvangst te nemen, maar weg te wuiven. Misschien herken je het wel: Iemand zegt dat je een leuke outfit aan hebt. En in plaats van dank je wel te zeggen, zeg je: Oh, dat was maar een uitverkoopje... Niet doen! Meer lezen over complimenten en waardering?

    Waardering en complimenten

  8. Accepteer dat je vandaag bent wie je bent en dat je morgen iemand anders kunt zijn dan vandaag. Een grote verstoorder voor je geluk is weerstand bieden aan dat wat het leven je brengt. Daarmee zeg ik niet dat je overal blij mee moet zijn. Je mag best de behoefte hebben er iets aan te doen. En uiteraard ook in actie komen om er iets aan te doen. Maar weerstand bieden aan wat zich aandient, levert alleen maar energieverlies op. Het helpt je niets, want het wordt er niet anders van. Sterker nog: Als je veel energie in de weerstand steekt, zul je meer van dit soort ervaringen uitnodigen in je leven. In het artikel Weerstand en Acceptatie lees je meer over dit mechanisme en wat je er aan kunt doen.

    Weerstand en acceptatie

  9. Zorg dat je beeld, geluid en gevoel hebt bij wie je wilt zijn. Vermijd zoveel mogelijk beeld, geluid en gevoel van wie je niet wilt zijn. Sta met het beeld van wie je wilt zijn op en ga er mee slapen. Stel je voor hoe je werkelijkheid eruit ziet als hij is zoals jij graag wilt dat hij is. Het tijdstip van vlak voor en na het slapen gaan is van belang omdat dat het moment is waarop je hersenstaat het makkelijkst te beïnvloeden is, om dit soort veranderingen in je onbewuste te krijgen.

  10. Verheug je op alles wat er komen gaat en stel je open voor alle mogelijkheden en de keuzes die je hebt. Uiteindelijk is heel ons leven een groot experiment. Vele van die experimenten mislukken en een aantal slagen. Het feit dat een experiment mislukt, betekent niet dat jij daarmee mislukt bent.

Assertiviteitstraining Liever Assertiever

Wil je bouwen aan je zelfvertrouwen? Meld je dan nu aan voor de assertiviteitstraining Liever Assertiever. De trainingen vinden plaats op het Zuidvliet 292 A in Leeuwarden, Friesland.

Gratis e-book Liever Assertiever downloaden?

Meer informatie over hoe je grenzen stelt en goed voor jezelf kunt zorgen zonder de ander daarbij uit het oog te verliezen? 
Vraag dan mijn 57 pagina’s tellende gratis e-book aan!

   

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


Relaties: Slechte communicatie in relaties »

Gratis E-book Liever Assertiever



Al meer dan 27.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Zelfvertrouwen en assertiviteit


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Zelfwaardering: Hoeveel ben jij waard? Tips

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.