Oefening in dankbaarheid

Oefening in dankbaarheid

Geplaatst op dinsdag 20 maart 2018 door Nelly de Jong

Ik ben een groot voorstander van het oefenen van dankbaarheid. Met mij doen andere coaches en therapeuten dat ook. Het dagelijks bijhouden van drie positieve dingen waar je dankbaar voor bent, blij mee bent of trots op bent werkt in veel situaties heel heilzaam.  Door je te focussen op wat er werkt in je leven en waar je blij van wordt zul je ervaren dat er meer dingen goed dan niet goed gaan in je leven. 

Waarom zou je dankbaar moeten zijn?

Als vrouwen (en als man ook maar op een andere manier) zijn we soms nogal beinvloedbaar door onze hormonen. Hoe je je voelt wordt er grotendeels door bepaald. Als je nog voor de menopauze zit, maak je maandelijks nogal wat schommelingen mee in je hormoonhuishouding. Dat kan varieren van goede en slechte dagen, tot schommelingen binnen een dag. Je staat prima op, maar een paar uur later is het gewoon helemaal mis. Toen ik in de overgang kwam, werd dat alleen nog maar erger. Ik was me soms een partij onredelijk... Ik wist het, maar ik kon het toch niet laten. Wat ik toen niet wist, maar nu wel, is dat ook die hormoonhuishouding wel degelijk op allerlei manieren te beinvloeden is. Oftewel je kunt er wel het een en ander aan doen: Zo kun je naast het aanpassen van je levensstijl ook je dankbaarheidklier trainen. Waarom je dat zou moeten willen? Omdat dankbaarheid voor waar je blij mee bent, meer in je leven uitnodigt van waar je dankbaar voor bent. Want alles waar je energie in steekt heeft de neiging te groeien. Net zoals je negatieve gedachten toenemen als je er meer energie in steekt, zo nemen ook de plezierige dingen toe als je er energie in steekt.

Dankbaarheid is mijn sleutel tot overvloed

Dankbaarheid maakt je gelukkig en gezond

Je hoofd, je gedachten beinvloeden namelijk in zeer grote mate wat er op fysiek niveau in je lijf gebeurt. Allerlei wetenschappelijk onderzoek ondersteunt ook de stelling dat dankbaarheid positief op je gezondheid inwerkt. Even stil in jezelf worden en de tijd nemen om te voelen waar je dankbaar voor bent, of waar je dankbaar voor zou kunnen zijn, zorgt ervoor dat er van alles in je lichaam gebeurt. De relatie tussen lichaam en geest is veel sterker dan je misschien zou vermoeden. Tegelijkertijd hoef je je alleen maar voor te stellen dat er mensen zijn die als gevolg van het placebo effect genezen van ongeneeslijke kwalen. En sterker nog: Er worden mensen ziek van het nocebo effect. Als er een negatieve verwachting wordt gewekt worden mensen eerder ziek... Een duidelijker verband tussen lichaam en geest kan ik me niet bedenken. Er gebeuren aantoonbaar een aantal dingen in je lichaam als gevolg van je gedachten. Hoewel het grootste deel van je gedachten onbewust is, kun je er gelukkig wel invloed op uitoefenen.

Dankbaarheid leidt tot afname van het stresshormoon

Een van de belangrijkste dingen die er gebeurt in je lichaam als je je aandacht richt op dankbaarheid is dat het cortisolniveau in je lichaam afneemt. Cortisol is je stress hormoon. Afname van je cortisolniveau heeft tot gevolg dat je je meer en beter kunt ontspannen. Het gevolg daarvan is weer dat er meer balans in de rest van je hormoonhuishouding komt, waardoor je gezondheid toeneemt. Je immuunsysteem dat op een laag pitje wordt gezet als er sprake van stress is gaat zijn werk weer doen als de hoeveelheid cortisol weer normaal wordt. Verder dalen je bloeddruk en je hartslag. En als gevolg daarvan neemt dat wat je als pijn ervaart af. Je ademhaling vertraagt en gaat omlaag met als gevolg dat je meer zuurstof in je systeem krijgt, waardoor alle cellen weer beter gevoed worden. Vergeet niet dat zuurstof de allerbelangrijkste brandstof van je lichaam is. We kunnen weken zonder voedsel, een paar dagen zonder drinken, maar niet langer dan een paar minuten zonder zuurstof. Op zich al iets geweldigs om dankbaar voor te zijn nietwaar?

Ik steek meer energie in waar ik dankbaar voor ben, dan in  mijn problemen

Dagelijkse dankbaarheid

Dagelijkse dankbaarheid maakt je gezonder. Al zou je het maar een halve minuut per keer doen. Dan heeft het al een groot effect op je systeem. Maar het is voor veel mensen nog niet zo gemakkelijk om hun patronen te veranderen. Hoe simpel het beoefenen van dankbaarheid ook is, het valt nog niet altijd mee. Als je in een negatieve vibe zit, ruzie hebt, of je baan bent kwijt geraakt, je geliefde verloren hebt of je huis kwijt bent geraakt. DIt soort negatieve dingen kunnen als je het laat gebeuren je energie wegslurpen en daarmee ook je gezondheid. Maar niettemin kun je jezelf wel trainen om het toch beter te maken. Hoe kun je dat doen?

Waar zou je dankbaar voor kunnen zijn?

Ik heb in mijn leven nogal wat nare dingen meegemaakt. En er was een tijd dat ik me een soort van zielig voelde en slachtoffer van de omstandigheden. Pas toen ik me bewust werd van de relatie tussen mijn gedachten en de werkelijkheid zoals ik hem ervoer was ik beter in staat veranderingen aan te brengen. Ik ging me steeds meer focussen op wat er wel goed ging of waar ik dankbaar voor was waardoor ik me steeds beter ging voelen. In periodes dat ik me nogal depressief voelde en het me slecht lukte om iets te vinden waar ik op dat moment dankbaar voor was voegde ik de woorden ‘Zou Kunnen’ toe. Waar zou ik dankbaar voor kunnen zijn? En dat hielp en helpt echt. Er zijn ook nogal wat dingen die we als vanzelfsprekend in ons leven ervaren waar we geen dankbaarheid (meer) voor voelen. Maar stel je maar eens voor dat je gezondheid niet meer goed is. Of je het zicht uit je ogen moet missen. Of niet meer zou kunnen lopen. Dan weet je ineens weer hoe waardevol die dingen waren en hoe je ze in feite als vanzelfsprekend hebt ervaren. Maar het zijn best dingen waar je dankbaar voor zou mogen of kunnen zijn. 

Mijn leven is niet perfect, maar ik heb veel om dankbaar voor te zijn. 

Dankbaarheid loont

Consequent bijhouden waar je je dankbaar voor voelt zorgt er voor dat je je  beter gaat voelen. Het ouderwetse: Tel je zegeningen is zo gek nog niet. Onderzoek toont aan dat depressieve mensen zich beter gaan voelen wanneer ze bijhouden waar ze dankbaar voor zijn. Omdat je meer tijd steekt in positieve dingen zoals dankbaarheid zul je ook meer dankbaarheid gaan ervaren in je leven. Net als dat je er andere voordelen door ervaart. Doordat jij je positiever voelt treedt je andere mensen ook positiever tegemoet waardoor de kans groot is dat zij zich ook positiever zullen gaan gedragen. Die gezamenlijke postieve mindset kan er ook voor zorgen dat je makkelijker gezamenlijke doelen kunt bereiken. 

Ook meer dankbaarheid in je leven? Zo kan het:

Houd je successen bij

Koop voor jezelf een schriftje waar je blij van wordt. Dat wordt je dankbaarheidsboekje. Schrijf hierin je successen en de dingen waar je dankbaar voor bent op. Maak er een dagboekje van waarin je iedere dag aan het eind van de dag drie dingen opschrijft waar je je dankbaar voor voelt of waar je trots op bent en die voor jou waardevol zijn. Je gaat je er niet alleen beter door voelen, het helpt je ook om gedurende de dag je steeds meer bewust te worden van wat er goed gaat in je leven. Doordat je jezelf gedurende de dag regelmatig afvraagt wat je in je schriftje zou kunnen gaan schrijven word je je er overdag ook meer en meer bewust van wat er goed gaat en waar je dankbaar voor bent. Het resultaat is dat je mindset er in zijn totaliteit positiever door wordt.

Mediteer op dankbaarheid

Neem op regelmatige basis zo'n tien minuten de tijd om je volledig te focussen op alles waar je dankbaar voor bent of dankbaar voor zou kunnen zijn. Dankbaar voor wie allemaal van jou houdt en van wie jij houdt. Dankbaar voor alle materiele welvaart die je ervaart in je leven. Dankbaar voor het feit dat je armen nog werken en je benen je dragen. Dankbaar voor het feit dat je ogen ervoor zorgen dat je kunt zien. Dankbaar dat je dit kunt lezen. Dankbaar dat je een dak boven je hoofd hebt. Dankbaar dat je elke dag weer te eten hebt. Enzovoorts. 

Wie ga ik vandaag een compliment geven? En waarom is dat voor mij een compliment waard?

Strooi met complimenten

Wanneer je je door het bijhouden van de dingen waar je dankbaar voor bent je meer bewust wordt van de goede dingen in je leven kun je je ook steeds meer bewust worden van de bijdrage van anderen daarin. Als je merkt dat je je blij voelt door iets waarin een ander een bepaalde bijdrage heeft geleverd laat hem of haar dat dan ook weten. Geef je complimenten vaak en veel. Ook als dat wat de ander voor jou doet niet speciaal voor jou bedoeld was, maar het als een soort bijeffect is ontstaan. Laat weten wat je waardeert en laat de ander zich beter voelen. Door een ander zich beter te laten voelen ga je je zelf ook weer beter voelen. En of dat nu gebeurt doordat iemand een leuke grap vertelt of je kind doet iets voor jou of je partner helpt je ergens mee onthouden, het maakt niet uit wat de aanleiding is. Deel je complimenten zo vaak mogelijk. Wees scheutig ermee en laat weten wat je waardeert en hoe het voor jou voelt. 

Deel je dankbaarheid met de rest van de wereld

Laat via social media de hele wereld weten waar je dankbaar voor bent. Door het via social media te delen zul je meerdere voordelen ervaren: het delen levert hetzelfde gevoel op als het opschrijven in je schriftje. Je vrienden zullen je dankbaarheid ook kunnen waarderen. Bovendien helpt het hen om ook hun mindset te veranderen in de richting van meer dankbaarheid. En als zij meer dankbaar zijn en daardoor positiever worden dan is het een win-win voor allemaal. Want wie wil er nu niet zich gedragen voelen in groep van positieve vrienden. 

Oefening in dankbaarheid

Hieronder vind je een korte oefening van een paar minuten om je dag in dankbaarheid mee te beginnen. Je dag begint en verloopt echt anders als je haar start vanuit een positieve dankbare intentie, dan vanuit een oud gewoontepatroon van 'moeten' en negativiteit. Probeer maar! En laat me vooral weten wat je ervaart :-)

Assertiviteitstraining Liever Assertiever

Wil je bouwen aan je zelfvertrouwen? Meld je dan nu aan voor de assertiviteitstraining Liever Assertiever. De trainingen vinden plaats op het Zuidvliet 292 A in Leeuwarden, Friesland.

Gratis E-book Liever Assertiever downloaden?

Meer informatie over hoe je grenzen stelt en goed voor jezelf kunt zorgen zonder de ander daarbij uit het oog te verliezen? Vraag dan mijn 57 pagina’s tellende gratis e-book aan!

 

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Ruzie in relatie
Assertiviteit: Successen vieren »

Gratis E-book Liever Assertiever



Al meer dan 26.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Ontspanning, rust en Oefeningen


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Miranda op dinsdag 20 maart 2018 om 07:20
Dankjewel voor de mooie training van dankbaarheid.
Ik pas dit al toe in mijn journal maar de plaatjes en bewegende teksten van deze training maken me extra bewust en is een plezier om naar te kijken. Dankjewel.

Reageer op Oefening in dankbaarheid

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.