Jodiumtekort bij minstens een derde van alle Nederlanders

Jodiumtekort zeewier gebruiken

Geplaatst op zaterdag 9 december 2017 door Nelly de Jong

Afgelopen zomer in mijn vakantie stuitte ik op een Amerikaans filmpje over het element jodium. Natuurlijk had ik net als jij wel eens van jodium en jozozout gehoord. Maar er nooit zo bij stil gestaan wat het effect van dat ene stofje kan zijn. Na het zien van het filmpje en me er daarna wat meer in verdiept te hebben, wist ik zeker: Ik heb jodiumtekort! En mogelijk al mijn hele leven. En onmiddellijk popte ook de gedachte op dat dat jodiumtekort ook best wel eens in verband zou kunnen staan met de keren dat ik bijnieruitputting of te wel een burn-out heb gehad.

37,5% van de Nederlanders heeft jodiumtekort

Omdat het een misschien best wel technisch verhaal is zal ik mijn best doen om het je straks in Jip en Janneke taal uit te leggen. Waarom? Nou omdat (hoewel de percentages die door de verschillende deskundigen worden gegeven verschillen) tenminste 37,5% van de Nederlanders volgens de WHO en meer dan 90 van de Amerikanen volgens dr. Brownstein een tekort heeft aan jodium in meer of mindere mate. Een jodiumtekort bouw je niet over een nacht ijs op. Het is iets dat sluipenderwijs ontstaat en op een gegeven moment allerlei vage klachten geeft. Net als overigens andere vitaminen en sporenelementen. Maar de impact van bepaalde vitaminen, mineralen en sporenelementen is groter dan die van andere.

Voor mij geen supplementen

Jaren geleden werd ik op een netwerkclub benaderd door iemand die supplementen verkocht en die mij het verhaal vertelde dat het op de lange termijn vrijwel onmogelijk zou zijn om gezond te blijven zonder supplementen. Ik was op dat moment nogal cynisch en voelde me toen wel aardig gezond en weerlegde: Als je gezond eet met voldoende groenten en fruit en volkorenproducten, dan lijkt me dat niet nodig. Hoe mis kon ik het hebben… Want hoewel ik, zeker vergeleken bij de gemiddelde Nederlander, heel gezond leefde en at, heb ik toch tekorten gehad en verder opgebouwd.

Accepteer ik dat ik van nature gezond ben?

Darmklachten

Het eerste symptoom van jodiumtekort wat zich de afgelopen jaren aandiende waren darmklachten. Mijn eten verteerde niet meer zo goed en ik kreeg last van zuurbranden. En ik werd ondanks dat ik minder at dan mijn huisgenoten zwaarder. Dat werd door de huisarts geweten aan de overgang. Een iriscopist veronderstelde dat mijn schildklier niet goed werkte, maar uit bloedonderzoek bleek dit volgens de huisarts niet. En toen zat ik vast. Ook op andere momenten toen ik workshops volgde over hormonen kwam naar voren dat ik veel symptomen had die er op wezen dat mijn schildklier niet goed werkte. Maar ja, bij de huisarts kwam ik daar dus niet verder mee. Zelfs niet toen ik precies een jaar geleden huilend bij haar aan tafel heb gezeten en haar vertelde dat alles in mij zei dat er iets goed mis was met mij en mijn hormonen dramde ze door op de overgang. Ze vertelde dat ze zelf in de overgang zat en de klachten herkende. Dat ik al 17 jaar geleden in de overgang kwam scheen haar niet te deren door te drammen. Dan waren het volgens haar post menopauzale klachten. Weer voelde ik me vastgelopen. Een fenomeen dat zich overigens vaker in relatie tot artsen heeft voorgedaan in mijn leven…

Rust nemen

Ik ben toen maar meer rust gaan nemen, waar uiteraard niks mis mee is, maar wat niet tot een echte oplossing leidde. Toen ik afgelopen januari een knobbel in mijn borst ontdekte kwamen allerlei dingen in een stroomversnelling. Maar nog steeds was er binnen het reguliere medische circuit niemand die het bedacht om eens verder te kijken. De natuurarts die ik had ingeschakeld constateerde wel dat mijn schildklier niet goed werkte. Daar heb ik toen een natuurlijk middel voor gekregen wat er wel voor zorgde dat het beter werd. Maar daar moest ik na een paar maanden weer mee stoppen en toen kwamen de klachten weer terug.

Hoe kan ik mijn gezondheid verbeteren? Wat zou de eerste eenvoudige stap daarin kunnen zijn?

Chemo, bestraling, operatie of hormoontherapie

In het ziekenhuis kwam ik in het standaardverhaal terecht waarbij ik keuze had uit chemo, bestraling, operatie en hormonen. Maar niemand die nadenkt over: Wat heeft deze situatie veroorzaakt en hoe kunnen we iets aan die oorzaak doen zodat het lichaam zijn werk weer goed kan doen. Hoewel op de eerdere moment dat de situaties zich voordeden het heel naar voelde dat artsen niet luisteren en vastzitten in hun door de verzekeringsmaatschappijen opgelegde protocollen, ben ik er achteraf blij mee. Het heeft er namelijk voor gezorgd dat ik aan het stuur ben gaan zitten en nog steeds zit. Ik heb me niet gevoegd naar hun protocollen. Gelukkig maar. Want ik weet niet of als ik dat gedaan had ik je deze mail nu nog had kunnen schrijven. Maar ik weet wel dat ik er nu veel beter voor sta dan wanneer ik gedaan had wat de oncoloog het liefste wilde. Naja, het is wel een lange inleiding naar de ontdekking van mijn jodiumtekort. Maar zoals gezegd in de vakantie stuitte ik op een filmpje over jodiumtekort. En veel symptomen paste precies in het plaatje:

Bijna alle symptomen van jodiumtekort

Ik had bijna alle bovenstaande symptomen van jodiumtekort. En cystes heb ik op mijn 18e al voor de eerste keer gehad.... Dus wie weet hoelang ik al jodium tekort ben gekomen. Nu had ik toevallig jodium in huis, dus ik heb de simpele thuistest die bij mogelijk jodiumtekort wordt aangeraden gedaan. Een paar druppels jodium op de binnenkant van mijn arm uitgesmeerd. Bij een jodiumtekort zou de vlek binnen twee tot vier uur verdwenen moeten zijn. Bij mij was hij met een half uur weg. Bij voldoende jodium kan de vlek tot wel vierentwintig uur zichtbaar blijven. Mijn vermoeden werd dus instant bevestigd.

Mijn natuurlijke staat is gezond zijn

Gevolgen jodiumtekort

Toen ben ik me er eens goed in gaan verdiepen, want wat kan een langdurig jodiumtekort allemaal voor gevolgen hebben? Als bij de symptomen al wordt gesproken over cystevorming. En inderdaad brengt de in jodium gespecialiseerde Amerikaanse arts dr. Brownstein jodiumtekort in verband met kanker van de voortplantingsorganen. Zijn toelichting daarop is dat niet alleen de schildklier jodium nodig heeft maar dat alle cellen in je lichaam jodium nodig hebben. En dat jodium zich op verschillende plekken ophoopt in het lichaam. Naast de schildklier zit in een lichaam dat geen jodiumtekort heeft ook veel jodium in de buurt van de voortplantingsorganen. Waarom is dat zo?

Halogene stoffen

Jodium is net als chloor, fluor en broom een wat ze in de scheikunde noemen halogene stof. Daarvan hoef je alleen maar te weten dat alle vier die halogene stoffen zich heel gemakkelijk binden aan andere stoffen. Waarbij van die vier stoffen alleen jodium een stof is die goed/gezond is voor ons lichaam. De andere drie stoffen zijn gifstoffen. Die vier halogene stoffen ‘strijden’ als ze in je lichaam komen met elkaar om in je cellen opgenomen te worden. Er kan maar één soort halogeen in een cel worden opgenomen, vandaar die strijd. De enige manier om te voorkomen dat de gifstoffen broom, chloor en fluor in je cellen worden opgenomen is als je voldoende jodium in je systeem hebt. Heb je een jodiumtekort dan kunnen die andere halogenen in je cellen worden opgenomen. En gaan deze gifstoffen zich ophopen in je systeem en veroorzaken uiteindelijk allerlei narigheid, waaronder dus het vergroten van de kans op kanker in de voortplantingsorganen. Dit is dus ook de reden waarom er in een gezond systeem meer jodium in de buurt van de voortplantingsorganen zit. Ons lichaam zit nogal ingenieus in elkaar. En door jodium op te hopen in de buurt van de voortplantingsorganen wil ons lichaam ons en onze voortplanting beschermen tegen deze gifstoffen. Maar ja, als je jodiumtekort hebt, gaat dat dus niet op.

Jodiumtekort, schildklier en bijnieruitputting

Jodium kun je zien als brandstof voor de schildklier. En als er te weinig brandstof is voor je schildklier dan lukt het niet om hem goed te laten functioneren. Je schildklier zorgt voor de instandhouding van een optimale hormoonhuishouding. Jodiumtekort wordt onder meer gelinkt aan insulineresistentie, wat tot gevolg kan hebben dat je niet meer goed in staat bent om je bloedsuiker in balans te houden. Met onder andere stemmingswisselingen als gevolg. Bijnieruitputting (burn-out) en de daarbij gepaard gaande te lage cortisolspiegel gaat vaak samen met jodiumtekort. En zo versterken ze elkaars symptomen. Jodiumtekort zorgt voor een verhoging van de oestrogeenproductie wat tot een verhoging van de kans op borstkanker en kanker van de voortplantingsorganen leidt. Jodiumtekort kan dus een grote impact hebben op je gezondheid. Reden genoeg om er voldoende van binnen te willen krijgen!

Meer lezen over bijnieruitputting? 

 vrouw die moe of burn-out is

Hoe kan dat nou, jodiumtekort?

Nu denk je misschien wel dat je niet zomaar jodiumtekort kunt hebben omdat het aan ons tafelzout (jozo) en brood is toegevoegd. Dat laatste is overigens niet meer zo. Er hoeft niet meer verplicht jodium aan ons brood te worden toegevoegd. Een aantal bakkers, zoals die van de Albert Heijn doen dat trouwens nog wel. Overigens eet ik tegenwoordig biologisch en daar wordt het sowieso niet aan toegevoegd. Daarbij is brood de afgelopen jaren ook in een wat minder gunstig daglicht komen te staan waardoor er minder brood wordt gegeten.

Is die adh wel hoog genoeg?

Dr. Brownstein geeft aan dat je minimaal zes jodiumhoudende boterhammen moet eten om aan de 150 microgram ADH te komen om jodiumtekort te voorkomen. Maar die 150 mcg is gebaseerd op het na de tweede wereldoorlog voorkomen en tegengaan van struma. En onze werkelijkheid ziet er inmiddels wel iets anders uit dan na de tweede wereldoorlog. Jodium beschermt ons als je er tenminste genoeg van hebt tegen allerlei gifstoffen. Nu is de hoeveelheid gifstoffen in ons milieu (lucht, water, voedsel en straling) de afgelopen decennia jaar nogal toegenomen. Maar de ADH voor jodium is nog steeds dezelfde. Hetgeen betekent dat zelfs al zou je zes boterhammen (wie komt daar nog aan?) eten dan nog is het te weinig. Dr. Brownstein geeft ook aan dat de opname van jodium uit brood wel goed is, maar uit zout veel minder. En meer natriumzout eten heeft ook zo zijn bezwaren. De conclusie is dus dat we enerzijds minder jodium binnen krijgen en we hebben er meer van nodig.

Antiseptische werking

Jodium werkt ook goed bij allerlei infecties vanwege zijn antiseptische werking. Zo lijkt jodium ook goed te helpen bij terugkerende candida infecties en bij PCOS. Er zijn onderzoeken gedaan die hebben aangetoond dat jodiumtekort mogelijk de oorzaak is van PCOS en het kan herhaalde miskramen veroorzaken. Ook goed om te weten als je zwanger wilt worden en vaker een miskraam hebt gehad!

Meer jodium?

Als je meer jodium wilt toevoegen aan je dagelijks menu dan zijn de beste natuurlijke bronnen zeevis en zeegroenten. Waarbij meteen weer mag worden aangetekend dat de oceanen en de vissen inmiddels ook aardig vervuild zijn geraakt met plastic en straling… Zeezout bevat wel jodium en andere sporenelementen en is in die zin wel gezond, maar het bevat te weinig jodium om een eventueel tekort aan te vullen dan wel een tekort voorkomen. Zelf gebruik ik (in overleg met een orthomoleculair therapeut) Lugol’s jodium. Dat bevat zowel elementair jodium als kaliumjodide. Jodide is vooral goed voor de schildklier en iodine is juist weer beter voor bv. het borstweefsel. Lugol’s jodium is geen merknaam, maar is vernoemd naar de ontdekker samensteller van het jodiumpreparaat Lugol, dat naar hem is vernoemd. Het is in verschillende sterktes te koop. Dr. Brownstein en andere natuurartsen bevelen als je jodium in een hogere dosering wilt gaan gebruiken aan om jodium op basis van plantaardige glycerine te nemen. Dat ga ik ook doen zodra mijn Lugol's flesje op is.

Is voeding mijn medicijn en is mijn medicijn mijn voeding?

Stoffen die een jodiumtekort vergroten of verstoren

Omdat veel stoffen in ons lichaam samenwerken en bij een tekort van de ene stof de symptomen van de andere kan worden verergerd is het ook goed te weten dat een tekort aan vitamine A, ijzer en selenium de symptomen van jodiumtekort kan verergeren. Dan zijn er nog voedingsmiddelen die de opname van jodium kunnen verstoren. Dus je kunt dan wel genoeg jodium gebruiken, maar als je dat combineert met veel soja, rauwe koolsoorten, mosterd, zoete aardappelen, koolzaad- of raadzaadolie, dan schiet het nog niet op. Als je deze voedingsmiddelen vaak eet is het belangrijk je jodiuminname te verhogen. Als je besluit om je jodiuminname te verhogen bv. met een kelpsupplement dan is het ook raadzaam om dagelijks drie paranoten te gebruiken voor de selenium.

Heb jij jodiumtekort?

Denk je dat je jodiumtekort komt dan zijn er een paar kanttekeningen te maken. De ADH is dus vastgesteld op 150 Mc. Veel wetenschappers zijn van mening dat 600 mcg een betere dosering is. Denk je dat je jodiumtekort hebt dan kun je om te beginnen de bovenstaande test doen. Er zijn ook andere manieren om na te gaan of je jodium tekort komt. Helaas kun je voor dit soort dingen niet altijd zo goed bij je huisarts terecht. Artsen en huisartsen hebben in hun opleiding niets tot nauwelijks iets over voeding en leefstijl gehad. Het is niet eens zo dat ze er altijd negatief tegenover staan, ze weten het gewoon niet. Ze hebben het niet geleerd in hun opleiding en kunnen er derhalve niets over zeggen. Je zult dus om het te laten testen misschien beter op zoek kunnen gaan naar een natuurarts of een orthomoleculair arts. Daar kun je een jodium urinetest laten doen. Wil je liever het heft in eigen hand houden dan kun je ook online een test bestellen.

Schildklierziekten en jodiumtekort

Heb je ziekte van Graves of ziekte van Hashimoto en werkt je schildklier niet goed en gebruik je schildkliermedicijnen dan is het wel goed om je te realiseren dat het gebruik van jodium niet goed samengaat met die medicijnen. Heb je schildklierklachten en wordt de diagnose gesteld, dan kan het wel handig zijn om eerst naar je jodium te laten kijken. Mogelijk kan je met behulp van jodiumsuppletie of een voor jou op maat gemaakt eetpatroon medicijngebruik voorkomen. Sommige mensen zijn ook in staat om met behulp van een aangepast voedingspatroon van de medicijnen af te komen.

Laat je goed adviseren bij jodiumtekort

Daarbij wil ik wel een kanttekening maken. Aan het stuur zitten als het om je eigen gezondheid gaat is naar mijn idee een goede zaak. Maar zorg wel dat je je met goede adviseurs omringt. Dat kan een arts, een natuurarts, of andere therapeut zijn. De reden dat ik dit artikel heb geschreven is dat ik je gun dat je niet de weg hoeft te gaan die ik moest gaan. Dat je gewaarschuwd bent. En een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Resultaat van twee maanden jodiumgebruik

Hoe gaat het nu met mij na twee maanden jodium? Ik heb eerlijk is eerlijk best wel behoorlijk last gehad van ontgiftingsverschijnselen. Door jodium te gaan gebruiken komen de andere halogenen vrij, doordat jodium de plaats in gaat nemen van bv. broom. Dat vrijkomen van die stoffen betekent dat ze afgevoerd moeten worden door lever, nieren en huid. Dat heeft zeker in het begin geleid tot meer moeheid en dufheid. Goed om rekening mee te houden! Dat je niet denkt dat het niet werkt. Na zo’n twee weken werd dat beter. Ik merk nu dat mijn energie echt beter wordt. Mijn haaruitval is vrijwel onmiddellijk gestopt sinds ik jodium gebruik. YES!!! Ik heb het warmer en hoef niet meer steeds met een kruik te slapen. Mijn spijsvertering is behoorlijk opgeknapt. Ik word 's morgens zelfs weer wakker met honger. Ik was al vergeten hoe dat voelde. Kortom het gaat steeds beter met mij! En ik hoop dat mocht je vergelijkbare symptomen hebben dat je mijn woorden ter harte neemt en ook aan het stuur gaat zitten. Je gezondheid is te kostbaar om er onzorgvuldig mee om te gaan. En ook om je lot zomaar in handen te leggen van hen van wie je denkt dat ze deskundig zijn. Blijf altijd zelf kritisch je eigen proces volgen. En zegt je buik je dat iets niet klopt neem dat dat heel serieus! Jij bent en blijft altijd de beste deskundige als het om jouw lijf gaat!

Het was dit filmpje wat me op het spoor zette van jodiumtekort:

En dit is een lezing van dr. Brownstein over jodiumtekort:

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Burn-out, werken tot je er bij neervalt
Agressief, assertief en sub-assertief »

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Moeheid, Gezondheid en Depressie


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Wendy op maandag 25 september 2017 om 21:48
Beste Nelly

Je spreekt over jodium obv plantaardige glycerine. Kan je mij aub een naam geven want ik vind het zo moeilijk op het net.
Alvast bedankt.

Groetjes Wendy

Reageer op Jodiumtekort bij minstens een derde van alle Nederlanders

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.