Altijd doorgaande verbetering

ADV Altijd Doorgaande Verbetering Stap voor stap

Geplaatst op maandag 21 november 2016 door Nelly de Jong

Verandering aanbrengen in allerlei gewoontes en patronen in je leven lijkt vaak lastig. Hoewel... Als het om een ander gaat, denken we daar toch anders over. Als je je partner een keer verteld hebt dat je het toch wel heel fijn zou vinden als hij ... , dan vinden we het meestal toch raar en soms bloedirritant als hij het meteen weer vergeet. Maar als het om onszelf gaat, dan weten we heel goed hoe moeilijk we het vinden om die patronen te veranderen. Of het nu om het stoppen met roken, drinken, chocola of een andere onhebbelijke gewoonte gaat. Of als we moeite hebben met nee-zeggen, zelfvertrouwen opbouwen, of genoeg beweging nemen blijkt het in ons systeem vaak wat ingewikkelder te lliggen dan: Oke, dat doe ik even. Toch is er wel een effectieve manier voor om dat voor elkaar te krijgen.

Uitdagende doelen stellen

Naast het stellen van een uitdagend doel, het werken met beloningen voor jezelf, het omzetten van je beperkende gedachten over jezelf in versterkende gedachten is het uitgaan van het principe van Altijd Doorgaande Verbetering een belangrijk hulpmiddel.

Versterking verbinding in de hersenen

Veel mensen stappen als het om veranderingsprocessen gaat in de valkuil dat volgende week of volgende maand alles ineens veel beter moet zijn. Als dat dan niet meteen lukt, haken ze af en is de verbinding in de hersenen van het oude patroon alleen maar weer verder versterkt. "Ik kan het toch niet', denk je dan als je bv. weer een afslankpoging hebt ondernomen en niet direct het gewenste resultaat had. Vervolgens voel je je weer rot en ben je weer meer uit balans en heb je er weer een reden bij om nog wat extra te eten. Niet echt effectief toch?

Kleine stapjes verbetering

Kijk eens of je van je volgende pogingen een proces van Altijd Doorgaande Verbetering kunt maken. Wat je doel ook is, het lukt je vast wel om 1% in een week te verbeteren. 1% is niet veel. Dat kan iedereen. Dat gaat misschien wel veel langzamer, maar heeft als groot voordeel dat het veel beter beklijft. En als je iedere week 1% verbetert, heb je over een jaar 50% (voor de perfectionisten of de wiskundigen onder ons: ja ik weet het, het is net een beetje meer dan 50%, maar voor het gemak hanteer ik dit getal) verbeterd en over twee jaar 100%. Misschien overschat je net als veel andere mensen wat je in een maand kunt bereiken en onderschat je wat je in een jaar kunt bereiken. Kijk of je in kleine stapjes verbetering kunt aanbrengen.

Altijd doorgaande verbetering

Hefboom

Kleine stapjes betekent dat je bijvoorbeeld hebt nagedacht hoe je een volgende keer wel nee gaat zeggen. Of als je beter voor jezelf wilt leren zorgen en je hebt rust genomen of beweging gehad, dan heb je ook een stap in dat proces gezet. Het gaat echt om hele kleine overzichtelijke stapjes. Stapjes waarvan je zeker weet dat je ze zetten kunt. Maar die op de lange termijn wel een grote verandering bewerkstelligen. Je kunt het zien als een soort hefboom. Door al die kleine  stapjes wordt de grote verandering uiteindelijk gemakkelijk.

Jezelf belonen

En minstens even belangrijk: Beloon voor iedere verbetering die je hebt aangebracht. In plaats van dat je je zelf op de kop geeft omdat het een keertje mis is gegaan, beloon je jezelf voor alle dingen die je steeds beter doet. Dat brengt veel meer motivatie en stimulans dan dat je jezelf naar beneden haalt omdat het je niet is gelukt alles in een maand te veranderen. Erken en beloon jezelf in alles wat je doet. Geef jezelf het totale plezier en genieten. De zege van de overwinning. Je zult er verslaafd aan raken. Zorg er dus voor dat je iedere kleine verbetering op je weg opmerkt.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Hulp nodig?

Bel 058-266 33 49 of mail voor een kennismakingsafspraak.

Bezoekadres: Zuidvliet 292A in Leeuwarden, Friesland.

Gratis E-book 100 Vragen van Verlangen

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book 100 Vragen van Verlangen

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Mindfulness: Aandacht om in balans te blijven
Mindfulness: Innerlijke rust »

Gratis E-book 100 Vragen van Verlangen



Al meer dan 3.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer coaching


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Altijd doorgaande verbetering

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.