Ademen, simpel maar lastig

Ademen Meditatie

Geplaatst op maandag 12 oktober 2015 door Nelly de Jong

Bewust ademen. Hoe simpel en tegelijkertijd soms zo lastig. Gewoon je adem volgen met heel je aandacht is een groot cadeau aan jezelf, maar met je opdringerige gedachten altijd in de buurt nog niet altijd zo simpel. En het is ook op een andere manier dubbel. Het in de mindfulness middel en doel tegelijk. Je adem volgen betekent dat je aandacht volledig is gericht op je ademhaling.  

 

Zaadjes en fruit

Je aandacht volgen zou je ook kunnen vergelijken met zaadjes en fruit. Je aandacht bewust op je ademhaling richten kun je vergelijken met zaadjes als het bijvoorbeeld is bedoeld om je concentratie te vergroten. 

100% leven in het nu

Aan de andere kant is je aandacht richten ook je leven voor de volle 100% in het nu leven. In die zin is het ook fruit. Door je focus op je ademhaling verspil je minder aandacht. Je zult minder afwezig zijn en minder achteloos en juist meer en meer bewust. Het maakt het mogelijk om elke minuut, elke seconde bewust en volledig te leven.

Adem als verbindende schakel

Om echt in je leven aanwezig te zijn, is het nodig dat je weet hoe je moet ademen om dat voor elkaar te krijgen. Je adem is namelijk het meest effectieve instrument om je chaos en verstrooiing te voorkomen. Adem in de verbindende schakel daarin. Je adem verbindt je bewustzijn met het leven in jou. Zonder adem geen leven. En zonder adem geen bewustzijn. Adem verbindt je geest met je lichaam en andersom.

Je denken verleidt je af te dwalen

Je denken zal continu heel erg haar best doen om je daarvan af te laten dwalen. En de uitdaging is om telkens als je je dat bewust bent geworden dat je aandacht in allerlei schijnbaar belangrijke gedachten zit, je haar weer vriendelijk en zonder oordeel terug brengt bij het volgen van je ademhaling. Door dat te doen word je langzamerhand steeds meer meester over je eigen gedachten. En daarmee meester over je geest. Over je denken.

Bewust ademen

Ik wil je dan ook uitnodigen om langzaam en heel bewust te ademen. Je hoeft niet per se diep te ademen. Maar terwijl je inademt houd je je bewustzijn bij het gegeven dat je aan het inademen bent. Daarna adem je uit en houd je je aandacht bij het uitademen. 

Ik adem langzaam en bewust in

Je kunt jezelf daarbij helpen door tegelijkertijd tegen jezelf te zeggen: Ik adem langzaam en bewust in. En op je uitademing: Ik adem langzaam en bewust uit. Als je opmerkt dat je ademhaling niet zo lang is, mag je dat aanpassen in: Ik adem kort en bewust in op de inademing. En: Ik adem kort en bewust uit, op je uitademing. In feite zeg je dan in gedachten tegen jezelf wat je met je bewustzijn waarneemt.

Ik adem in en ik kalmeer mijn lichaam. Ik adem uit en ik glimlach

Ik breng mijn lichaam tot rust

Als je merkt dat je onrustig bent, kun je je ademhaling ondersteunen door heel bewust tegen jezelf te zeggen tijdens je ademhaling: Ik adem kalm in en laat mijn lichaam tot rust komen, op je inademing. En op je uitademing zeg je tegen jezelf: Ik adem uit en ik breng mijn lichaam tot rust.

Bewust ademen vergroot je bewustzijn

Door op dagelijkse basis je ademhaling waar te nemen, vergroot je je bewustzijn. Je bewustzijn vergroten is niet iets zweverigs, zoals ik vroeger altijd dacht. Het betekent slechts dat je niet meer het automatische slachtoffer bent van je gedachten. Je leert je gedachten en gevoelens in jezelf waar te nemen en om daar vanuit dat vergrote bewustzijn over jezelf meer keuze te krijgen in hoe je je leven vorm wilt geven.

Dichter bij jezelf

Het was voor mij destijds een enorme eye-opener dat ik niet mijn gedachten ben. Ik heb mezelf heel lang geidentificeerd met mijn gedachten. Wat ik dacht, dat was ik. Tenminste, zo dacht ik toen. En omdat ik nogal last had van negatieve gedachten, was mijn werkelijkheid ook vooral negatief. Toen ik me onder andere door het leren waarnemen van mijn ademhaling bewust werd dat er een groot verschil was tussen wie ik ben en wat ik denk, veranderde er veel. Vergroten van je bewustzijn geeft je veel meer keuze, brengt je dichter bij jezelf en brengt ook innerlijke rust.

Mijn uitnodiging aan jou

Omdat ik en vele andere mensen met mij daar zoveel baat bij hebben, nodig ik je uit om dit proces met jezelf ook aan te gaan. En begin daarin met het simpel waarnemen van je ademhaling. Dat is een eerste belangrijke stap.

8 weekse training Liever Gelukkig met Mindfulness

Meditatiepakket

Je kunt natuurlijk ook gewoon net als ik beginnen met geleide meditaties, door een losse meditatie te bestellen of een meditatiepakket met allerlei verschillende meditaties met voor verschillende situaties.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Adem tellen en volgen
Angst nader bekeken »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Ontspanning, rust, Oefeningen en mindfulness


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Loes op vrijdag 30 oktober 2015 om 22:48
Ik adem in en ik weet dat ik in adem,
ik adem uit en ik weet dat ik uit adem.
In - uit, in - uit.

Ik adem in en ik geniet van mijn adem,
ik adem uit en ik glimlach.
Geniet van mijn adem, glimlach.

Reageer op Ademen, simpel maar lastig

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.