DISC Communicatiestijlen: Als jij nou maar...

DISC Communicatiestijlen

Onze aangeleerde verschillende communicatiestijlen kunnen leiden tot misverstanden en conflicten. Kennis van de verschillende communicatiestijlen (DISC-methode) helpt je dit te voorkomen.

Geplaatst op vrijdag 28 augustus 2015 door Nelly de Jong

Als jij nou maar meer bent zoals ik, dan is ons probleem opgelost. Het is dat uitgangspunt dat we vaak onbewust als uitgangspunt voor onszelf hebben in relaties. We zijn verschillend en hebben daar soms last van. Een simpele benadering is dan: als jij nou maar meer bent zoals ik dan zijn onze problemen opgelost. Maar het is een benadering die op de lange termijn niet houdbaar is. En we uiteindelijk toch ook weer niet willen. Maar het maakt wel dat we ons niet hoeven bezig te houden met onszelf. Want als jij nou maar verandert, dan hoef ik dat niet...

Allemaal anders

We zijn allemaal verschillend. Gelukkig maar. Maar soms komen onze onderlinge verschillen met elkaar in de knoei. En daar zit voor ons dan weer een boodschap in. Alleen de vraag is of we bereid zijn de boodschap te ontvangen. Het lijkt daarom soms makkelijker om wat meer eenheidsworst te willen. Maar er zijn wel degelijk voordelen aan onze verschillen. Mark Twain zei daar al heel lang geleden het volgende over: Allemaal hetzelfde denken zou niet goed zijn. Juist onze verschillen zorgen ervoor dat we allemaal op andere paarden wedden bij de paardenraces. Verschil leidt tot variatie en variatie is een van de zes basisbehoeften van mensen. 

Geen rolmodel

Stel je maar eens voor dat er geen variatie zou zijn? Dat we allemaal hetzelfde zouden zijn en allemaal dezelfde voorkeuren, ideeen en gedachten zouden hebben. Niks an toch? Zelf ben ik liever van de grote lijnen en wat minder van de details. Maar stel je toch eens voor dat er niemand meer van de details zou zijn? Ik moet er niet aan denken, want dan kwam het zeker niet goed. Wie zou me dan moeten opereren? En wie zou dan de berekeningen maken voor dat hoge flatgebouw? Niemand heeft zoveel positieve eigenschappen dat hij in staat is om rolmodel voor iedereen te zijn.

Begrip kleurt de wereld mooier

We hebben allemaal mooie en minder mooie kanten en eigenschappen. Maar we hebben ook allemaal de daarbij behorende mindere kanten, valkuilen en allergieen. Niks mis mee. Maar waar de wereld wel mooier van gaat kleuren is als je begrijpt hoe anderen het leven zien. Als je beter in staat zou zijn om in de huid van de ander te kruipen, in zijn of haar gedachtewereld, dan zouden we veel beter met elkaar kunnen samenwerken en samenleven. 

Heb ik een oordeel over mensen die anders zijn dan ik?

DISC

Om dat een beetje overzichtelijk te houden kun je mensen qua gedrag in een aantal kenmerken onderverdelen. Er zijn namelijk een aantal basisprincipes waarin mensen van elkaar verschillen. En twee van de belangrijkste verschillen in gedrag wil ik met je doornemen. In de DiSC benadering wordt onderscheid tussen de volgende twee basisprincipes gemaakt. Mensgerichtheid versus taakgerichtheid en introversie versus extraversie.

Die onderverdeling leidt tot vier basis patronen van gedrag:

Vierdeling

 
In deze onververdeling vind je bij de meer extraverte types ( dominante en invloedrijke gedragsstijl) een meer actieve houding terug. Het tempo ligt hoger en vaak hebben deze mensen haast omdat ze zoveel te doen hebben. De meer introverte types hebben een rustiger tempo en verwerken wat verwerkt moet worden in zich zelf. Zij trekken zich terug en gaan met zichzelf in gesprek. Als ze op datgene wat verwerkt moet worden uitgekouwt zijn en de volgens hen beste optie hebben gevonden, dan kunnen ze daar ook wel over praten en hun ideeen delen. Extraverte mensen daarentegen vewerken al pratende, hardop in hun gesprekken met anderen. Vaak beginnen extraverte mensen alvast voordat ze alles overdacht hebben. En als ze problemen zien dan lossen ze die gaandeweg wel op. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Net als de meer introverte benadering. Er is in die zin geen goed en geen fout. Goed en fout gedrag of liever: effectief en niet effectief gedrag kun je niet los zien van de context. 

Snel of secuur

 
In mijn werk zou het bijvoorbeeld veel te lang duren om uitgebreid eerst allerlei analyses te maken alvorens van start te gaan. Iemand die bij mij komt met een probleem wil vaak zo snel mogelijk van zijn probleem af. Gaandeweg analyseren we wat het exacte onderliggende probleem is. Dat werkt prima. Maar als je bij het bouwen van een brug aan beide kanten maar vast begint om zo snel mogelijk aan de overkant uit te komen zonder exacte berekeningen te maken en goed te onderzoeken wat je tegenkomt, dan is dat niet de meest handige aanpak. 

Verschillen in benadering

 
De onderdeling mensgericht en taakgericht levert verschillen op in benadering van mensen en problemen of doelen. De meer taakgerichte mens gaat aan de slag met de gestelde doelen. Die zijn voor hem of haar belangrijk. De mensgerichte mens is meer gericht op de relaties. Op sociale interactie en verbinding. Ook hier geldt weer: Het een is niet goed en het ander slecht, maar ook hier geldt: De aanpak is effectief of niet effectief in een bepaalde context. Een zeer doelgerichte persoon die minder met mensen heeft zal niet veel resultaten halen in sterk mensgerichte beroepen. Misschien op de korte termijn nog wel, maar hij of zij zal door zijn onvermogen goed aan te sluiten bij de belevingswereld van de ander uiteindelijk vaker weerstand oproepen. De meer taakgerichte mensen vind je vaak terug in de bankensector en de ict. De meer mensgerichte mensen weer eerder in de zorg en onderwijs. 

Ik ben blij dat jij anders bent!

 
En als we elkaar respecteren om elkaars kwaliteiten en we allemaal ons best doen om ook aan te sluiten bij de verlangens en behoeften van de ander, dan zijn onze verschillen onze grootste vriend. Want ik ben blij dat er iemand is die mijn boekhouding wil doen en iemand die mijn auto wil maken. Want daar heb ik geen verstand van en dat wil ik liefst ook zo houden :-). Ik ben blij dat jij anders bent dan ik en ik waardeer en respecteer je om wat jij meebrengt in dit leven. En jij? 

Gratis DISC- communicatiekaarten bestellen?

gratis communicatiekaarten

Liever communicatiever

 
Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de training Liever Communicatiever.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Vastgeroest
De kracht van Focus »

Gratis E-book Verbindende Communicatie



Al meer dan 6.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 21 november '18Onderhandelen en beinvloedenLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer relaties, communicatiestijlen en communicatie


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op DISC Communicatiestijlen: Als jij nou maar...

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.