Ontspanningsoefening

Ontspanningsoefening

Geplaatst op donderdag 25 juni 2015 door Nelly de Jong

De fysieke vertaling van stress kun je direct waarnemen in je lichaam op het moment dat je jezelf toestaat stil te worden en letterlijk stil te staan bij wat je in je lijf ervaart. Op het moment dat je je gespannen voelt verstrakken er allerlei spieren in je systeem. Meestal ben je je dat niet zo direct bewust. En doordat je je dat niet zo bewust bent, kun je er ook niks aan veranderen. Je hebt je bewustzijn nodig om iets wat niet voor je werkt te veranderen.

Bewust van stress

Een eerste stap in een minder stressvol bestaan is dan ook je bewust worden van die fysieke vertaling van stress. Misschien kun je nog niet helemaal volgen wat ik nu zeg, maar als je mee doet met de volgende instructies, dan ben ik er vrij zeker van dat je daarna precies snapt wat ik bedoel. Doe je mee?

Ontspanningsoefening 

Soms zit het tegen

Soms zijn er periodes in je leven dat het lijkt alsof er niks meer te lachen valt. Je lichaam verstrakt dan en die verstrakking en de stress zorgen ervoor dat je datgene wat je niet dient vasthoudt. Bij je houdt. Regelmatig tijd nemen om je spieren te laten ontspannen en je mondhoeken omhoog brengen helpt om ervoor te zorgen dat je de opgebouwde spanning ook weer los kunt laten.

Auditief

Zelf vind ik het niet altijd gemakkelijk om oefeningen vanaf papier te doen. Ik ben auditief ingesteld, wat betekent dat ik makkelijker dingen opneem als ik ze hoor. Daarom werkte het voor mij beter om dergelijke oefeningen geleid via geluidsbestanden te doen. Ik heb er veel aan gehad toen ik inmiddels al zo’n kleine twintig jaar geleden voor het eerst mee in aanraking kwam. Ik moest net als ieder ander door een periode van gewenning, maar zou nu niet meer zonder de oefeningen willen/kunnen.

Thuis zijn bij mezelf

Ze helpen mij om in periodes van stress en spanning door te kunnen blijven functioneren. Om bij mezelf te komen waar mijn hoofd vol drukke onrustige gedachten is, om alle stress en spanning los te laten. Om goed en gemakkelijk in slaap te komen en om uitgeruster wakker te worden. Om in plaats van mijn moeheid, stress en spanning weg te gaan eten even een klein half uurtje tijd voor mezelf te nemen, zodat ik er daarna weer tegenaan kan.

Geleide meditaties

Misschien vind jij het net als ik lastig om zo van papier dit soort oefeningen te doen. Als dat zo is, dan help ik je graag te ontspannen en los te laten met behulp van mijn pakket unieke begeleide meditaties mp-3’s. Als dat iets voor jou is, dan ontvang je na je bestelling de links van de downloads in je mailbox. Als je daarop klikt kun je er direct naar luisteren op je computer, telefoon of pad of pod. Of je brandt de bestanden op een schijfje en kunt ze daarna afluisteren op een voor mp-3 bestanden geschikt afspeelapparaat.  

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

8 weekse training Liever Gelukkig met Mindfulness

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de 8 weekse training Liever Gelukkig met Mindfulness .

Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Baas over eigen valkuil
Jezelf klein houden »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, Oefeningen, Moeheid, mindfulness, meditatie, Loslaten en Burn-out


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Ontspanningsoefening

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.