Loslaten om ruimte te krijgen

Loslaten om ruimte te krijgen

Geplaatst op dinsdag 16 juni 2015 door Nelly de Jong

Soms vraagt het leven je om los te laten. Om situaties of relaties of spullen die niet meer voor je werken los te laten. Vaak hebben we het wel in de gaten dat het nodig is los te laten, maar vaak vinden we dat best wel een pittige uitdaging. Ook al vertelt iedereen in je omgeving je dat het beter is los te laten, toch valt dat niet altijd mee. Wat levert loslaten eigenlijk op? Waarom zou je loslaten? En ook: Hoe doe je dat nou, loslaten?

Hier en nu

Over het algemeen ben ik best wel goed in loslaten, al zeg ik het zelf. Als ik naar mijn werk fiets, dan laat ik thuis los. Als ik weer van mijn werk naar huis fiets en mijn man vraagt me hoe mijn dag was, dan moet ik vaak goed nadenken, want dan heb ik dat al weer los gelaten. Als ik een boek lees, ben ik vrij snel daarna weer kwijt waar het precies over ging. Ik weet meestal nog wel of ik het een goed boek vond, maar hoe en wat precies…. Nee geen idee. Ik kan ook prima naar herhalingen kijken van mijn favoriete series of films, want afgezien dat ik nog weet dat ik het leuk vond heb meestal geen idee meer waar het precies over ging. En ik ben daar helemaal oké mee. Want ik doe mijn best om zoveel mogelijk met mijn aandacht in het hier en nu te leven.

Soms is het lastig om los te laten 

Er zijn natuurlijk wel dingen die ik net als iedereen lastiger vind om los te laten. Als er wat met mijn dierbaren aan de hand is bijvoorbeeld. Of als er wat met mijn gezondheid aan de hand is. Daar zit ik meestal wel even op te puzzelen. Maar het resultaat van dat gepuzzel is meestal dat het vervelende gevoel dat er aan dat gepuzzel kleeft groter wordt. En zodra ik me daar dan weer bewust van ben, dwing ik mezelf om het weer los te laten. Dat geldt ook voor mensen die de energie uit me trekken. Ik heb dat niet altijd meteen in de gaten. En mensen komen ook graag bij me om energie te halen. Dat vind ik ook best. Ik heb over het algemeen genoeg. Maar er zijn mensen die negatieve energie bij zich hebben of die de energie uit andere proberen te halen. Ook hier geldt weer: Als ik het in de gaten heb en ik heb er genoeg last van, dan laat ik die relatie los.

Wat is loslaten?

Het is makkelijk gezegd hoor: ik laat het los. Maar wat is dat dan precies? Wat laat ik dan los? En hoe doe je dat dan? Loslaten betekent dat er iets in jezelf of je leven is dat je weerhoudt om een stap te zetten in je groeiproces. Een soort van weerstand. Een nee tegen wat er in je leven wil zijn. Dat kan de vorm aannemen van negatieve gedachten, relaties die je leeg zuigen, oude niet doorleefde situaties van vroeger, maar het kan ook simpeler zijn: Het nieuws van vandaag of dat ongeluk dat net voor je oog gebeurde, de geboorte van een kind. Allerlei indrukken die je gedachten beïnvloeden. Zo had ik laatst nog een uitdaging in loslaten tijdens mijn vakantie. We kregen toen te horen dat onze tuinman, een heel aardige vent, die we twee dagen ervoor nog hadden gesproken en die twee dagen erna nog bij ons langs zou komen zichzelf door het hoofd had geschoten op Moederdag, omdat hij weer bij zijn moeder wilde zijn. Dat was ook wel weer even een pittige om los te laten. Omdat het zo’n impactvolle gebeurtenis is, willen je gedachten er heel graag mee bezig zijn. Maar hoe je het ook wendt of keert, loslaten gaat vooral over zaken waar je geen invloed op hebt en over dingen die je belemmeren in wat je wilt of moet doen.

Loslaten is je aandacht verleggen

Daarom ook is de sleutel in loslaten het verleggen van je aandacht. Door je aandacht op iets anders te richten en geen energie meer te steken in dat wat je niet kunt veranderen. Een niet voedende relatie waarin je alles al hebt geprobeerd, kun je echt beter achter je laten. Ontvang de les die erin zit en zet een stap vooruit. Ja het valt niet altijd mee toe te moeten geven dat het niet werkte. Maar blijven zitten in iets wat niet werkt helpt je niet verder. Het leven laat je door pijnlijke gebeurtenissen weten dat het tijd wordt om een stap te zetten in het ongewisse. Om je schijnbaar veilige werkelijkheid te verruilen voor eentje die wat minder bekend is. Maar omdat een stap in het ongewisse zetten spanning met zich meebrengt, doe je dat over het algemeen pas als je genoeg last hebt van datgene wat je los moet laten.

Alles kan worden losgelaten, ook het onmogelijke

Loslaten is een belangrijke vaardigheid 

Je zult vast net als ik in je leven wel eens ervaren hebben dat loslaten een belangrijke vaardigheid is. Belangrijk omdat ze bepalend is voor hoe gelukkig je bent. Maar hoe komt het dan dat het soms zo moeilijk is om te doen? Vaak, heel vaak is het zo dat loslaten moeilijk is omdat ons onbewuste ons oude pijn en oude situaties laat herhalen. Dat doet ze omdat toen de eerste impactvolle gebeurtenis plaatsvond het systeem uit balans is geraakt. Destijds was er geen tijd, ruimte of veiligheid om te voelen wat er gevoeld wilde worden. En het gevolg daarvan is dat je op dat punt niet bent opgegroeid. Het kind in jou is in die specifieke situatie kind gebleven. Maar je systeem wil niet uit balans zijn. Van nature zoekt het de balans. En dat betekent dat je in je leven onbewust steeds die oude situaties herhaalt. Je herhaalt ze net zolang totdat je de boodschap ontvangt en alsnog de pijn, het verdriet of welke andere emotie dan ook maar gaat voelen. Gaat toestaan er te mogen zijn.

Loslaten is voorkomen dat je gaat vastdenken

Wat er in de praktijk echter meestal gebeurt is dat we in die situaties niet gaan voelen, maar vooral gaan denken. We creëren in ons hoofd hele verhalen. Verhalen over hoe de werkelijkheid niet is wat hij zou moeten zijn. Verhalen over ons verleden, over ons heden en over onze toekomst. Je denken kan er schitterende verhalen over maken. Maar dat is ook wat het zijn. Verhalen. Ze zijn niet wie jij bent en ze zijn ook niet de werkelijkheid. Je maakt er namelijk altijd jouw unieke specifieke versie van. Op dat soort momenten is het ook niet zo dat je zoals sommige mensen zeggen niet kunt stoppen met zo te denken. Je wilt op dat soort momenten daar niet mee stoppen. Door je bewust te worden hoe dit werkt, kun je leren andere keuzes te maken in plaats van verslaafd te zijn en te blijven aan je ongeluk en je verdriet.

Hoe laat je los?

  1. De eerste stap in loslaten is dat je je bewust moet zijn van je gedachten. Wat is het verhaal in je hoofd? Als je de volgende keer weer merkt dat je jezelf aan het vast denken bent, schrijf dan datgene dat er in je hoofd omgaat eens op. Luister naar wat je gedachten je te zeggen hebben. Ga niet de discussie aan, maar hoor het gewoon aan. En zeg ook tegen je gedachten: Oké, ik hoor je. Dank je wel dat je met me meedenkt.
  2. Lees daarna eens terug wat je hebt opgeschreven. Is wat je hebt opgeschreven bekend voor je? Of juist iets waar je je niet bewust van was? Door op te schrijven en terug te lezen word je je steeds bewuster van je gedachten. En gedachten kun je alleen maar veranderen als je ze kent. Bewust zijn, is de sleutel in iedere verandering.
  3. Wees je ook bewust van de zinloosheid van emoties over alles wat je toch niet kunt veranderen. Dat wil niet zeggen dat je niet mag voelen wat je voelt. Dat dan juist weer wel. Voel gewoon wat je voelt, maar haal het verhaal over hoe de werkelijkheid volgens jou zou moeten zijn eruit. De werkelijkheid is zoals ze is, of jij dat nu leuk vind of niet. Accepteer dat het is zoals het is. En voel wat je daarbij voelt. 
  4. Luister ook naar de boodschap van je emoties. Welk oud verhaal zit je in? 
  5. Stel jezelf de vraag: Wanneer had ik dit gevoel eerder? En wanneer voor de allereerste keer? Sta jezelf toe dan de pijn, het verdriet of de angst te voelen die met die situatie gepaard ging. En geef het kind in jezelf wat het nodig heeft. Dat wat het toen graag wilde hebben, maar niet kreeg. Geef het aan jezelf. Geef het de knuffel, de steun, de veiligheid die het nodig heeft. En zeg het maar: Ik ben bij je en ik laat jou nooit meer in de steek.

Praktische tips om los te laten:

  1. Als je merkt dat je in een emotie zit: Doe een ademhalingsoefening. Bijvoorbeeld: Richt je aandacht op je ademhaling. En tel daarbij. Tel het aantal tellen dat je nodig hebt om in te ademen en  je adem vast te houden en uit te ademen.
  2. Doe een geleide visualisatie
  3. Ga lekker even douchen of in bad
  4. Ga een eind wandelen of fietsen of sporten
  5. Gebruik affirmaties
  6. Voel waar je de spanning voelt in je lichaam en doe een ontspanningsoefening
  7. Stel jezelf de vraag: Als toeval niet bestaat, waarom wil dit dan in mijn werkelijkheid zijn? Wat heeft deze situatie mij te zeggen?
  8. Stel jezelf de vraag: Wat zou liefde doen?

8 weekse training Liever Gelukkig met Mindfulness

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de 8 weekse training Liever Gelukkig met Mindfulness .

Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Precies het juiste moment
De Wet van Murphy »

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Loslaten, Emoties, Denken (positief en negatief) en Angst


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Silvia op zaterdag 26 september 2015 om 13:56
Nog n praktische tip; ga zingen. Of dansen. Mij helpt dat geweldig iig.

Silvia op zaterdag 26 september 2015 om 13:25
*bedoelt, bedoel ik:)

Silvia op zaterdag 26 september 2015 om 13:24
Loslaten gaat ook gepaard met rouwen. Maar misschien is dat ook wel wat je bedoeld met voelen wat je voelt?

Lilian op maandag 6 juli 2015 om 13:37
Bedankt voor je artikel Loslaten om ruimte te krijgen.

Dit is voor mij een grote opgave. Merk dat dat wel lukt als ik mediteer. Dan voelt dat loslaten heel fijn. Ik merk alleen dat in het dagelijks leven die herinnereingen toch weer terugkomen en inder daad een belemmering vormen.

Ik ga zeker aan de slag met je tips.

Reageer op Loslaten om ruimte te krijgen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.