Hoogsensitief? Zorg voor jezelf!

Hoogsensitieve vrouw

Geplaatst op woensdag 3 juni 2015 door Nelly de Jong

Hoogsensitief, wat is dat? Mensen die hoogsensitief zijn hebben een zenuwstelsel dat gevoeliger reageert op prikkels dan andere mensen. Dat betekent dat ze ook eerder overprikkeld raken in situaties die voor andere mensen prima te hanteren zijn. Het is voor ieder mens belangrijk om goed voor zichzelf te zorgen, maar voor hooggevoelige mensen is dat nog crucialer. Hun grenzen liggen nu eenmaal anders dan die van andere mensen. Elaine Aron is degene geweest die hoogsensitiviteit middels haar boeken onder een groter publiek bekend maakte. Elaine is een Amerikaanse psychologe en heeft over dit onderwerp diverse boeken geschreven.

Ik wist het niet

Al heel vroeg in mijn leven wist ik dat ik een ‘jankerd’ was. Dat was ook niet te missen want dat werd er flink ingewreven thuis. Het gevolg: Ik leerde mijn gevoel en mijn gevoelige kant onderdrukken. Maar mijn zenuwstelsel hield daar geen rekening mee. Gevolg: Overreageren in situaties waarin dat helemaal niet logisch was. En ik ben zeker niet de enige. Veel mensen weten niet dat ze hoogsensitief of hooggevoelig zijn. Terwijl wel zo’n 15 tot 20% van de bevolking hoogsensitief is. De kans is aanwezig dat als jij jezelf anders dan anderen voelt,  dat jij ook hoogsensitief bent. Misschien kon je dat eerder niet plaatsen en ging je er altijd vanuit dat anderen net als jij denken, voelen en doen. En misschien heb je je net als ik geleerd vooral aan te passen ten koste van jezelf. En daarin gaat het uiteindelijk dan vaak weer mis.

Sterke emoties

Want je raakt bij jezelf weg en ondervindt daar vroeg of later de negatieve consequenties van. Consequenties in de vorm van fysieke klachten als moeheid, overprikkeld raken, snel geïrriteerd. Maar ook mentale klachten en behoeften als je snel eenzaam voelen, niet in de pas kunnen of willen lopen, sterke emoties, niet tegen onrecht kunnen, steeds weer nieuwe willen ervaren,  iets bij willen dragen aan het grotere geheel, overal zingeving in willen. Als je je hierin herkent dan raad ik je aan de test te doen. 

Gevoel is niet goed of slecht. Het is! Voel maar...

Ken jezelf!

Al veel anderen hebben het voor mij gezegd. Zelfkennis en zelfbewustzijn is een heel belangrijke sleutel om gelukkig te zijn en goed voor jezelf te kunnen zorgen. Als je niet van jezelf weet wie je bent en wat je behoeften zijn, is het ook lastig om jezelf te geven wat je nodig hebt. Het was voor mij dan ook een verademing toen ik ontdekte dat ik hooggevoelig was. Veel puzzelstukjes vielen op zijn plek. En ik hoefde me niet meer te verzetten tegen het feit dat ik inderdaad een jankerd was. Het klopte gewoon, dat was wie ik was en wie ik nog steeds ben. Dingen raken me snel. Toen ik op mijn veertiende met de hele klas naar de Exorcist ging heb ik nog wekenlang nachtmerries gehad…. Wat ik daarvan heb geleerd is dat ik beter niet naar dat soort heftige dingen kijken kan. En zeker niet vlak voor het slapen gaan. Net als naar oorlogsfilms ed. Dat raakt me teveel. Het komt te hard binnen en ik houd er steeds beelden bij, die me emotioneel maken. Nu heb ik wel geleerd in middels hoe ik mijn emoties kan reguleren waardoor ik er minder last van hebt. Mede ook omdat ik steeds beter voor mezelf hebt geleerd te zorgen, is mijn hoogsensitiviteit geen belasting meer, maar eerder een gave of een zegen.

Daar wil ik het nu niet over hebben!

Toch zeg ik thuis tegen mijn lief ook wel eens als hij vlak voor het slapen gaan nog iets belangrijks wil bespreken: Daar wil ik het nu niet over hebben. Vindt hij natuurlijk niet altijd leuk, maar hij begrijpt me wel steeds beter. En accepteert het ook steeds meer. Hij heeft ook geleerd dat het voor ons beiden beter is, dat ik rekening met mezelf houd.

Andere werkelijkheid 

Iemand die zelf niet hoogsensitief is, zal dat vaak niet zomaar begrijpen. De werkelijkheid van de ander is een andere werkelijkheid… En die twee werelden kun je wel overbruggen met een goede communicatie. Door goed te luisteren en niet in te vullen voor elkaar. Andersom geldt het natuurlijk ook. Hoogsensitievelingen begrijpen soms niet hoe een ander het lawaai, de drukte en zolang doorgaan zonder te eten voor elkaar krijgen, omdat het ze zelf niet of slecht lukt.

Goed voor jezelf zorgen 

Lief zijn voor jezelf en respect hebben voor het feit dat je beiden anders bent, goed naar elkaar luisteren zijn ingrediënten om een hechte verbinding te creëren. Niet elkaar afbranden omdat je niet bent zoals de ander is, maar kijken naar wat dat anders zijn, jullie beiden ook brengen kan. Jij als Hoogsensitieveling brengt de ander rechtstreeks naar zijn gevoel. Vooral naar het gevoel dat de ander niet wil voelen. En de ander brengt jou naar relativering en hij of zij laat je zien dat je best goed voor jezelf mag en kan zorgen, zonder dat je dan direct een egoïst bent…

Online training Zelfvertrouwen voor Vrouwen

Heb je nog moeite met goed voor jezelf zorgen? Dan kun je je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de online training Zelfvertrouwen voor Vrouwen.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Visualiseren. Hoe doe je dat?
Assertiviteit: Assertief gedrag, wat is dat? »

Gratis E-book Tijdgebrek of kiespijn?



Al meer dan 2.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer relaties, Hoogsensitief/hooggevoelig/HSP, grenzen en balans en Emoties


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Peeters griet op zaterdag 8 augustus 2015 om 11:22
mooi artikel,met vele waarheden

Reageer op Hoogsensitief? Zorg voor jezelf!

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.