Bang om te voelen

De schuld aan een ander geven

Geplaatst op dinsdag 5 februari 2019 door Nelly de Jong

Veel mensen die bij me in de praktijk komen hebben angst om te voelen. Ze zijn bang voor hun angst. Of bang voor hun boosheid. Ze willen die vervelende gevoelens liever niet voelen. En dat is heel herkenbaar. Ik heb het zelf ook heeeel lang gedaan. Ik was vooral bang om de pijn en het verdriet te voelen. De pijn en het verdriet van allerlei gebeurtenissen uit mijn jeugd. Toen het niet veilig genoeg was om ze te voelen en ik ze heel goed en heel diep verstopt had.

Ik heb een goede jeugd gehad

Vaak schieten mensen in de weerstand als ik uitleg hoe het werkt met emoties. Want in hun beleving hebben ze toch zo'n goede jeugd gehad. En ja dat kan prima samengaan. Het is ook geen verraad aan je ouders. Maar ieder kind maakt pijnervaringen mee. Misschien zijn die pijnervaringen 5% van je ervaringen. En heb je 95% fijne en positieve ervaringen gehad in je jeugd. Maar het zijn die 5% die ons in de weg blijven zitten. Dus ja, er was niks mis (of bij sommigen misschien ook wel) met je jeugd en met je ouders. Zij hebben hun best gedaan en hebben gedaan wat ze redelijkerwijs konden. Het gaat er ook niet om om wie dan ook ergens van te beschuldigen. Maar wel om oorzaak en gevolg van situaties en emoties te leren ontdekken en wat je er vervolgens aan kunt doen.

Onontkoombaar

Emoties zijn onontkoombaar als je weigert te voelen wat je voelt. Emoties zijn overigens niet hetzelfde als gevoelens. Het verschil is in één zin duidelijk te maken. Gevoel is wat jij hebt en emotie heeft jou. Als je weigert te voelen, dan onderdruk je iets wat er wel wil zijn en gaat het in je onbewuste verder. Je brengt jezelf dan onbewust in situaties waarin je het onderdrukte gevoel alsnog kunt gaan voelen.

Gevoel is wat ik heb en emotie heeft mij

Energieblokkades

Bovendien liggen emoties als energieblokkades in je lichaam opgeslagen. Hoe vaker je jezelf in een vergelijkbare situatie hebt gebracht en je niet wilt voelen wat wel gevoeld wil worden des te groter de blokkades op het niveau van je energie. Er ontstaat als gevolg daarvan een fysieke onbalans die je in je lichaam als spanning ervaart. Die spanning zorgt er op haar beurt weer voor dat je vatbaarder bent voor emoties en zo is cirkel rond. Tenminste... Als je weigert te voelen en je vooral de neiging hebt om met je vinger naar de ander te wijzen. Want dat is vaak onze primaire reactie: We geven iemand anders de schuld van ons ongemak en onze emoties. Maar zoals je kunt zien als je met een vinger naar een ander wijst, wijzen er drie vingers terug naar je jezelf. Emoties zijn een uitnodiging om op zelfonderzoek uit te gaan.

Sterker en sterker 

Als je niet wilt voelen voelen wat wel gevoeld wil woren dan wordt langzamerhand de emotie steeds sterker. En je angst voor de emotie ook. Toch is het voor je innerlijke rust wel raadzaam om wat je voelt niet te onderdrukken. Voel gewoon wat je voelt, zei iemand ooit tegen mij. Het was destijds gewoon nooit in me opgekomen om te voelen wat ik voelde. Ik wilde het gevoel juist niet. Maar het was er wel vaak. Juist omdat ik het onderdrukte.

Weerstand

Als ik dit mechanisme bij mijn klanten zie en uitleg wat er gebeurt, dan herkennen ze het mechanisme meestal wel bij zichzelf. En tegelijkertijd is er ook vaak een vorm van weerstand. Weerstand die meestal over twee dingen gaat. Enerzijds zijn ze bang dat ze in het gevoel blijven als ze het zichzelf toestaan. En de andere weerstand die naar voren komt is dat ze vaak zeggen: Maar ik heb er al zo vaak om gehuild. Of: Ik ben er al zo vaak boos over geweest, enzovoorts. Meer over weerstand kun je lezen in het artikel: Weerstand of acceptatie

Emoties reguleren

Wat er in het eerste geval aan de hand is is een onvermogen om de emoties te reguleren. Natuurlijk is het sowieso niet zo dat je in je emotie blijft hangen. Juist niet en vooral niet als je jezelf toestaat te voelen wat je voelt. Juist de onderdrukking zorgt ervoor dat de emotie blijft. Maar elke emotie heeft ook een boodschap in zich. Soms is dat de boodschap dat er nog iets verwerkt moet worden. Of dat je iets onderdrukt in jezelf. Je bent iets wel wat je van jezelf niet mag zijn of nog te leren hebt. Als je je bijvoorbeeld heel bang voelt als een ander boos op je wordt, dan is de kans groot dat je ergens in je leven een bepaalde ervaring hebt opgedaan. In die ervaring is er iemand geweest die in jou angst opriep door zijn of haar boosheid. Een ervaring die je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in je vroege kindertijd hebt opgedaan. Maar het vertelt je misschien ook wel dat je jezelf niet toestaat om je eigen boosheid te ervaren. Misschien mocht je van je ouders niet boos worden toen je klein was. Of lieten je ouders ook nooit boosheid zien. Of juist heel veel boosheid. Allemaal andere betekenissen die hetzelfde mechanisme op kunnen roepen.

Gevoel is niet goed of slecht. Het is! Voel maar...

Accepteer het maar, het is er toch al

Wat we in de praktijk vervolgens meestal doen is zoals ik al eerder zei, de emotie op een ander projecteren. We vinden het dan bijvoorbeeld onterecht dat een ander boos op ons is. Zijn boosheid zou niet mogen zijn, omdat we onszelf bijvoorbeeld ook niet toestaan boos te zijn. En dan zit je in de val. Want de boosheid is er wel. Zowel bij jou in bepaalde situaties als bij de ander. Als je echt zou kijken naar het probleem onder het probleem, dan kom je tot heel andere conclusies. En dan zul je ontdekken dat als je jezelf inderdaad gewoon toestaat om te voelen wat je voelt, er heel andere dingen gebeuren. Vrijwel altijd speelt er een onderliggend oud verhaal. De emoties zijn een herhaling van een kindervaring. Of je ziet iets in de ander wat je in jezelf nog te ontwikkelen hebt. De ander neemt bijvoorbeeld wel goed zijn ruimte in en stelt duidelijke grenzen. Jij ervaart dat als bedreigend, omdat je zelf niet zo goed in staat bent om je eigen grenzen te stellen. Het aantal mogelijke voorbeelden is echt te groot om ze allemaal weer te geven. Maar het mechanisme is wel herkenbaar.

Emoties reguleren

Als je bang bent om te voelen, dan gaat dat vrijwel altijd over de angst in de emotie te blijven hangen. De angst er niet uit te kunnen komen. Uiteraard is het een angst voor de angst. Want angst om erin te blijven is ook al angst. Dus bang ben je toch al. Dan kun je net zo goed gewoon voelen waar het echt over gaat.... Het reguleren van je emoties is een ander verhaal. Wil je daar meer over weten, lees dan eens naar het artikel: Emoties.

Als je je bewust wordt van het feit dat je zelf in staat bent om hoe je je voelt te bepalen, dan hoef je ook niet meer bang te zijn om te voelen. Je kunt dan vrij snel uit een emotie stappen waarvan je de boodschap hebt ontvangen stappen. Het heeft als je de boodschap hebt ontvangen ook geen zin meer om lang in dat gevoel te blijven. Je kunt er heel bewust uitstappen, maar je kunt ook op een mindfulle manier omgaan met jezelf en je emoties. Hoe je dat doet? Dat kan op verschillende manieren. Je kunt bv. innerlijk kind werk doen, erop mediteren of Emotional Freedom Technique EFT gebruiken. Er zijn meer wegen die naar hetzelfde leiden. Wel ben ik er persoonlijk voorstander van om technieken te gebruiken die je zelf kunt doen. Zodat je zelf ook eigenaar blijft van jouw proces en je niet afhankelijk bent en/of wordt van een hulpverlener. Meer over EFT lees je in het artikel: Emotional Freedom Tecnique EFT, Wat is het en waar helpt het bij?

Bewust zijn

Het meest belangrijke in alle situaties die je wilt veranderen in je leven is dat je je er eerst bewust van moet zijn. Zo moet je om je emoties te kunnen veranderen eerst bewust zijn dat er een emotie is. En als je je er bewust van bent is het heel zinvol om naar het kind in jezelf te kijken zoals een moeder naar haar baby kijkt.

Alles laten vallen voor je kind

Als je wanneer er sprake van een emotie is, alles waar je mee bezig bent laat vallen en eerst gaat kijken van dit kindje in jou  nodig heeft. Als er iets met je kindje is, dan neem je het zo gauw je kunt in je armen. En met dat je het dit kindje vast houdt en koestert geef je het wat het als eerste nodig heeft: veiligheid en aandacht. Jouw aandacht waarin je zo goed je kunt nagaat wat dit kindje nodig heeft. Wil het gewoon even verdrietig zijn? Wees er dan gewoon alleen maar bij aanwezig. Je hoeft verder niets op te lossen. Jouw aanwezigheid als moeder is vrijwel altijd voldoende om de angel uit de situatie te halen.

Hoe goed zorg ik voor mijn innerlijk kind?

Knuffel

Misschien wil het een knuffel of de verzekering dat het goed is zoals het is. Doe wat de moeder doet: Geef jouw kindje precies dat wat het nodig heeft. Stel het gerust. Laat het weten dat het veilig is. Dat het mag zijn zoals het is. Precies zoals het is. Laat het weten dat het mooi is. Lief is, enzovoorts. Dat waar dit kindje in jou behoefte aan heeft. En vooral: Geef je emotie bestaansrecht. Verzet je er niet meer tegen, maar accepteer jezelf en wat je voelt.

Beter voor je relaties

Hoe bewuster je je bent van dit proces des te eerder zul je merken dat de scherpe kantjes van de emotie af gaan. Dat is misschien niet direct na de eerste keer dat je deze aanpak gebruikt. Het is een proces en het vraagt tijd. Maar je zorgt op deze manier veel beter voor jezelf. En als jij beter voor jezelf gaat zorgen, zorg je indirect ook beter voor je relaties. Die worden er hechter en steviger van. Omdat je het proces in de ander ook langzamerhand leert herkennen en erkennen. En je je geen dingen meer toe-eigent die niet van jou zijn. En je bij de ander kunt laten wat van de ander is.

En jij?

Misschien heb je al ervaring hiermee opgedaan en wil je het delen. Dat zou fijn zijn. Mijn leven heeft het in ieder geval enorm veranderd. Ik nam veel te veel van wat niet van mij was op me en ik projecteerde ook heel veel wat wel van mij was op een ander. Allemaal niet zo functioneel. Maar wel heel menselijk…

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Liever Gelukkig met Mindfulness

Liever Gelukkig met Mindfulness

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de online training Liever Gelukkig met Mindfulness .
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen' Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Ik voel niks
Wat doe je als je je niet gezien of gehoord voelt? »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer mindfulness, Emoties, Denken (positief en negatief) en Angst


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Bang om te voelen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.