Vijf tekenen dat je hormonen van de leg zijn (met tips)

Een beetje respect voor m'n hormonen graag

Geplaatst op woensdag 11 februari 2015 door Nelly de Jong

Het gebeurt nog wel eens dat sommige mensen die zich keurig netjes houden aan de belangrijke voorwaarden voor een gezond leven zich toch beroerd voelen. Op het moment dat de tips en adviezen die ik ze geef niet of  onvoldoende werken, gaan bij mij meestal de alarmbellen af. Op dat moment realiseer ik me dat het tijd wordt om hulp in te schakelen. Als je gezond eet en voldoende groente eet (liefst een pond per dag), voldoende water drinkt (anderhalve liter per dag), voldoende slaapt en beweegt en je ademhaling mooi laag en ontspannen is, dan is er aanleiding om verder te zoeken. Want de kans is dan groot dat er wat met je hormonen aan de hand is. 

Menopauze

Een van de mogelijke oorzaken voor je fysieke ongemak kan bijvoorbeeld de overgang zijn. En denk niet dat dertigers daar nog geen last van hebben, want in de tweede helft van je dertiger jaren kunnen de eerste signalen zich al aandienen als je bij de vroege vogels hoort. Ik wilde zelf graag nog een tweede kind toen ik 38 was, maar dat bleek niet meer te werken omdat ik al aan de vooravond van de overgang stond. Een simpele test toonde aan dat mijn FSH spiegel zich op de rand van de overgang bevond. Daarom was ik ook niet verrast door de latere symptomen. Ondanks dat de overgang soms best een pittige tijd was heeft het weten wat er speelde er wel voor gezorgd dat het draaglijk bleef. Wees daarom voorbereid op wat er komen gaat! Hoe eerder je aan de slag gaat met het in balans brengen en houden van je hormoonhuishouding hoe beter.

Vertraagde stofwisseling

Zodra je in de overgang komt dalen je progesteron en je oestrogeenspiegel. Progesteron zakt terug naar nul en oestrogeen gemiddeld naar 60% van wat het was. Die veranderingen in je hormoonhuishouding kunnen er in combinatie met andere zaken ervoor zorgen dat je stofwisseling vertraagt. En dat brengt weer allerlei andere klachten met zich mee.

Bijnieruitputting en schildklierproblemen

Nu is het niet alleen de overgang die voor problemen kan zorgen. Ook andere oorzaken als een bijnieruitputting en schildklierproblemen kunnen er voor zorgen dat je hormonen van de mik zijn. En omdat veel hormonen in ons lichaam met elkaar samenwerken is het gevolg van een onbalans in het ene systeem ook een onbalans in het andere. Alles haakt aan elkaar en als er ergens in dat systeem een radertje de verkeerde kant op draait, gaat de rest mee. Er zijn een aantal tekenen die je in de gaten moet houden die er op kunnen duiden dat er ergens in die trits iets niet helemaal lekker loopt:

Teken 1 Vreetbuien

Vreetbuien kunnen allerlei verschillende oorzaken hebben. Maar een ervan is dat ons eten vaak vol suiker zit. Suiker is een uiterst verslavende stof, net als zout en vet.  En fabrikanten in de voedingsmiddelenindustrie weten dat. Ze bewerken ons voedsel op een dusdanige manier dat we er steeds meer van willen. Maar eten is ook voor veel mensen een troost. Het is een van de meest gemakkelijke en snelle manieren om onze innerlijke staat, hoe we ons voelen te veranderen. Je komt verdrietig thuis uit je werk en hebt behoefte aan wat troost, liefde of een knuffel. Maar in plaats daarvan ga je chocola of iets anders eten… Dat zijn niet alleen maar psychische processen. Er zitten ook fysieke componenten onder. Als je hormonen uit balans zijn kunnen ze dit soort verlangens ook veroorzaken. Als je bijnieren teveel cortisol aanmaken of er is teveel insuline in je systeem, dan heeft dat niet zelden tot gevolg dat je verlangen naar suiker enorm toeneemt. Of dat je de drang krijgt te gaan drinken. Bijnieruitputting dereguleert je vochthuishouding waardoor je smacht naar zout eten. Troosteten ontstaat vaak door een gebrek aan oxytocine en serotonine. Allemaal vormen van disbalans in je hormoonhuishouding.

Teken 2 Afvallen, wat is dat?

Misschien denk je dat je gewicht vooral een gevolg is van wat er door je mond naar binnen gaat en hoeveel je beweegt. En natuurlijk heeft dat een belangrijke invloed. Toen ik vroeger eens van iemand hoorde dat ze dik werd van de lucht, dacht ik: Yeah right, dat zal wel. Inmiddels weet ik beter. Dat kan dus inderdaad. Als je hormonen van de mik zijn lukt het je vaak niet of nauwelijks om af te vallen. Door een verstoorde insulinehuishouding kan het zijn dat je niet of nauwelijks meer vet verbrandt. Ook een teveel aan gifstoffen in je systeem kan ervoor zorgen dat afvallen niet wil. Net als een teveel aan xeno-oestrogenen in je eten. Ook een te langzaam werkende schildklier kan die veroorzaken. En dat gebeurt vaker dan je denkt. De bloedwaarden kunnen normaal zijn en je kunt toch klachten hebben. Dus als je gezond eet, maar toch bijvoorbeeld vocht vasthoudt of niet af kunt vallen, dan is de kans aanwezig dat je hormonen uit balans zijn.

Teken 3 Opgefokt

Ik weet nog goed hoe ik tijdens de overgang soms last had van heftige en heel onvoorspelbare stemmingswisselingen. Soms voelde ik heel goed dat ik heel onredelijk was, maar kon ik het toch niet laten om te reageren. En wat er dan uit mijn mond kwam was zeker niet gezellig voor mijn omgeving. Ik voelde me soms gewoon niet meer mezelf. Het was alsof ik erbij stond en ernaar keek en wist: This is not me! Maar ook die week voor de menstruatie kon soms een hel zijn. Kort lontje en tegelijkertijd best wel wat labiel. Er hoefde maar iets heel kleins te gebeuren en ik kon er heel goed iets groots van maken… Niks an natuurlijk. Ook toen al waren mijn hormonen uit balans, maar was het geen overgang, maar PMS of Pre Menstrueel Syndroom.

Teken 4 Moe en prikkelbaar

Als je je moe en tegelijkertijd prikkelbaar voelt is de kans groot dat je bijnieren niet optimaal functioneren. Meestal als gevolg van chronische stress. Dat zorgt er namelijk voor dat je een te hoge cortisol spiegel hebt. Hierdoor denkt je lijf de hele tijd dat er ‘brand’ is waardoor je continu op scherp staat. Maar doordat je cortisol hoog is gaan allerlei andere processen op uit of op laag. Vooral als het gaat om herstelprocessen en de balans in je lijf. Je voelt je dan tegelijkertijd uitgeput en opgefokt. ’s Avonds kom je weer een beetje tot leven, waardoor je weer te laat naar bed gaat en ’s morgens wordt je bekaf wakker. Als je bijnieren te lang op standje hoog hebben gestaan raken ze op een gegeven moment uitgeput en is er sprake van bijnieruitputting.

Teken 5 Geen zin in seks

Geen zin in seks is vrij vaak een gevolg van een onbalans in je hormonen. Bijna driekwart van de klachten die te maken hebben met te weinig zin in seks zijn een gevolg van je hormoonspiegels. Het hormoon dat verantwoordelijk is voor je zin in seks is testosteron. Een tekort aan testosteron is vaak een gevolg van een te lage of te hoge oestrogeenspiegel. Maar het kan ook worden veroorzaakt doordat je schildklier niet goed werkt of door een verstoorde werking van je bijnieren. Het is daarom soms ook best lastig vast te stellen wat oorzaak is en wat het gevolg. Niettemin is het belang van een goede hormoonhuishouding wel duidelijk.

Wat kun je er zelf aan doen? Tips

Als er in de natuur iets uit evenwicht is, dan is een van de eerste dingen die je doet of kunt doen het ervoor zorgen dat de grond, de bodem vochtig is en over voldoende voedingsmiddelen beschikt. Dat geldt voor ons natuurlijk net zo. Als we in basis niet over de juiste vitaminen, mineralen en sporenelementen in ons lichaam beschikken, dan wordt het lastig om het systeem weer in balans te krijgen. Een aantal vitamines en mineralen kunen we als we gezond zijn prima zelf aanmaken. Maar dat geldt lang niet voor alles. Maar een gezonde voeding bestaat uit meer dan alleen eten. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat voor voedsel er twee dingen zijn die belangrijker zijn. En dat zijn zuurstof en water. Een tekort aan zuurstof, veroorzaakt door te veel stress is enorm ontregelend. Net als een tekort aan water. Ga maar na: We kunnen weken zonder voedsel, een paar dagen zonder water, maar maar een paar minuten zonder zuurstof. Dus als je vooral focust op gezond eten, wat natuurlijk prima is om te doen, maar je doet niets aan je stress en je ademhaling, dan zal dat uiteindelijk niet leiden tot een structurele oplossing. En dat geldt ook voor te weinig vocht. Te weinig vocht betekent dat je je afvalstoffen, de gifstoffen die in ons eten en drinken zitten niet goed af kunt voeren, met als gevolg dat je jezelf letterlijk vergiftigd. Daar gaat je hormoonhuishouding uiteraard niet beter van werken.

1. Zorg voor een goede ademhaling 

Elders op mijn site vind je diverse oefeningen om je ademhaling te verbeteren. Het is het eerste en meest belangrijk cadeau dat je jezelf kunt geven.

 

Ik sta stil en ben één met mijn ademhaling

2. Eet zoveel mogelijk groente

Misschien ben je net als ik opgegroeid met de schijf van vijf. Lang kwam ik niet aan de twee ons groente. En vele mensen met mij. Maar twee ons groente is volgens veel orthomoleculaire specialisten allang niet meer genoeg. Niet meer genoeg omdat er in ons eten door de intensieve landbouw gewoon veel minder mineralen en vitamines in ons eten zit. En om die reden moet je er dus meer van eten. Een pond zou mooi zijn! Meer groene bladgroenten eten helpt om je hormoonhuishouding weer te reguleren. Een van de beste dingen die je voor jezelf kunt doen is meer groenten en fruit eten. Eet eens wat vaker soep vooraf in plaats van een toetje toe. En maak eens een lekker smoothie voor ontbijt of lunch of tussendoor.

3. Zorg voor genoeg slaap

Als je te weinig slaapt voel je al vrij snel dat je je minder goed gaat voelen. Te weinig slaap kan zelfs leiden tot persoonlijkheidsstoornissen. Dus onderschat het belang van genoeg slapen niet. We slapen collectief minder dan zo’n honderd jaar geleden. Ons waak en slaapritme is vaak verstoord als gevolg van een teveel aan prikkels en als gevolg van teveel kunstlicht, waardoor we niet meer weten wat ons natuurlijke waak en slaapritme is. We gaan naar bed als ons favoriete tv programma is afgelopen of als er geen leuke contacten meer op facebook zijn. Of we zijn de hele dag door zo druk met voor anderen zorgen dat we als de kinderen eindelijk naar bed zijn, blij zijn dat we even een uurtje voor onszelf hebben. Maar uiteindelijk hebben de meeste mensen toch zo’n acht uur slaap nodig om optimaal te kunnen functioneren. Dus zet je laptop, tablet ed. Op tijd uit. Het blauwe licht wat in het scherm zit, zorgt er voor dat je minder goed in slaap komt. Ga lekker onder de douche of in bad. Zorg ervoor dat dat je avondritueel en je tijd voor jezelf wordt. Je lijf vaart er wel bij.

4. Drink genoeg water

Zoals al gezegd is vocht cruciaal voor een gezond mechanisme. Ook je hormonen kunnen niet goed functioneren als je te weinig ‘levend’ water binnen krijgt. Misschien denk je dat je wel genoeg drinkt, maar zit je drinken vol suikers. Ook als het natuurlijke suikers zijn, blijven het suikers die de boel kunnen vestoren.

5. Zorg voor genoeg beweging

Je hoeft echt niet op hardlopen of een of andere competitieve sport te gaan. Of perse drie keer per week naar de sportschool. Maar geen enkel systeem kan gezond zijn zonder beweging. Een half uur per dag doet al veel. Zowel ook voor de ontspanning als ook voor de hoeveelheid zuurstof in je systeem. Zelf gedij ik beter nog op een uur per dag. Niet dat ik echt sport, maar ik wandel wel een half uurtje voor ik op de fiets naar mijn werk ga. Zodra ik er een paar weken mee stop, krijg ik geheid weer last van allerlei kwaaltjes die mijn gezondheid en mijn hormoonsysteem ondermijnen. Juist ook teveel beweging kan ook weer voor stress in je systeem zorgen. Dus voel goed waar voor jou de balans ligt.

6. Tijd voor jezelf

Stress is killing voor je hormoonhuishouding. Te weinig tijd voor jezelf activeert je cortisolhuishouding. Het is een sloper van je lijf. Het is het hormoon wat je aanmaakt als je ineens voelt dat alle energie uit je lijf verdwijnt.  Cortisol zorgt ervoor dat je lijf alles wat er voor handen is gebruikt als energie. Of het nu om je spieren, je huid, je haren of je nagels gaat. Zonder haar kun je prima overleven denkt het systeem. Om van je teveel aan stress af te komen is het belangrijk dat je er alles aan doet wat je kunt doen om stressvolle situaties te vermijden en daar waar er onvermijdelijke stress is, je anders leert om te gaan met die stress. Een mindfulnesstraining doet er wonderen bij. In deze hectische tijden is een mindfulnesstraining sowieso een cadeautje voor jezelf. Misschien denk je wel dat dat voor jou niet geldt, maar je lichaam vaart er wel bij. En ik wil je van harte uitnodigen om goed voor haar te zorgen.

Gratis E-book Liever Assertiever

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Liever Assertiever

Liever Assertiever in Leeuwarden

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de Liever Assertiever in Leeuwarden.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Vooral doorgaan
Van mij of van jou? »

Gratis E-book Liever Assertiever



Al meer dan 26.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, Ontspanning, rust, Moeheid, mindfulness, meditatie, grenzen en balans, Energie, Depressie en Burn-out


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Anja op maandag 16 februari 2015 om 17:09
Zeer herkenbaar wat er in het artikel wordt genoemd.
2 maanden geleden ben ik met hormoonyoga begonnen, heerlijk! Een fijne serie bewegingen, waarbij de ademhaling ook wordt verdiept (naar de buik). Ik heb besloten om 40 dagen de hormoonserie uit te voeren. Het vasten met alleen noten,fruit en groente dieet zie ik nog niet zitten -> misschien volgend jaar? Ik ben erg nieuwsgierig wat er gaat gebeuren. Om aan voldoende groente (en beweging ;-)) te komen ben ik een groentetuin begonnen -> lekker allerlei groenten uit proberen en de smaak is zoveel beter!! Succes voor degenen die met de (hele goede, bruikbare) tips aan de slag gaan, zorg goed voor jullie zelf.

Sylvia op maandag 16 februari 2015 om 09:58
Hallo ik herken mij in zoveel dingen,ik vind het ook heel moeilijk met deze gevoelens om te gaan.En ook om de juiste woorden te vinden om geen stress te veroorzaken,met degene waar ik van houd.Ik vind het vaak heel vervelend .Had dan liever mijn mond gehouden of het anders willen zeggen ik wordt hier heel vaak heel verdrietig van .Af en toe zie ik het niet meer zitten en verlang ik heel hard te schreeuwen .ik hoop dat dit gevoel over gaat .
Lieve grtjs

Reageer op Vijf tekenen dat je hormonen van de leg zijn (met tips)

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.