Overzicht gevoelens en behoeften
Geplaatst op vrijdag 6 februari 2015 door Nelly de Jong
Effectieve communicatie waarin je hard mag zijn op de inhoud van je boodschap, maar zacht op de relatie, vraagt dat je in ieder geval in staat bent om het proces van communicatie enigszins te herkennen. Cruciaal is het om je bewust te zijn van wat het effect van jouw boodschap op de ander is. Je bent namelijk niet alleen verantwoordelijk voor wat je zendt, maar ook voor wat ontvangen wordt. Om je bewust te zijn van wat iets met een ander doet, zul je op zijn minst in staat moeten zijn om bij jezelf na te gaan hoe bepaalde dingen voelen. En hier gaat veel mis in communicatie. Mis omdat veel mensen gewoon geen woorden in hun bewustzijn hebben voor wat ze voelen. Ze weten vaak wel heel goed wat ze ergens van vinden... Maar alles wat je vindt, mag je houden... Want elk oordeel (dat wat er na Ik vind komt) roept weer een tegenoordeel op en daarmee vrijwel altijd strijd. Om je te helpen wat meer keuze te hebben in woorden voor je gevoelens en behoeften, vind je hieronder een overzicht van veel voorkomende gevoelens en behoeften.
Overzicht gevoelens
Overzicht pseudo gevoelens
Overzicht behoeften
Gratis E-book Verbindende Communicatie
Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Verbindende Communicatie
Workshop: Verbindende Communicatie
Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de Workshop: Verbindende Communicatie.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.
Leuk of waardevol artikel?
Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Nelly de Jong
Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.
Misschien vind je dit ook leuk:
Meer luisteren, Emoties, communicatie en Behoeften
Facebook-reacties op dit artikel
Reageer op Overzicht gevoelens en behoeften
ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.