Mediteren met een mantra

Yin en Yang

Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 door Nelly de Jong

Mediteren met een mantra doe je bij voorkeur met een kort woord van een of twee lettergrepen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een woord met een betekenis waar je je fijn door gaat voelen, zoals: Rustig of kalm of vrede. Maar je kunt ook gewoon kiezen voor een bepaalde klank. Een klank die verder geen enkele betekenis heeft. 

 

Ohm en aah

De meeste mantra’s komen uit het Sanskriet, de oude taal van hindoeteksten. Veel gebruikte mantra’s zijn: Ohm, of aah. Ohm en aah zijn een soort oerklanken. Het zijn klanken die er al waren voordat er woorden waren. En daarmee zijn het universele klanken, die ook in verband worden gebracht met de beleving, de ervaring van het oneindige, het kosmische bewustzijn. Wat ook wel veel gebruikt wordt is het woord shalom, wat vrede betekent.

Goed gevoel

Als je met een mantra wilt mediteren kies dan voor jezelf een woord dat voor jou goed voelt. Het is belangrijk dat je er zelf een ja-gevoel bij hebt. Wat het woord ook is en wat de betekenis van het woord ook is.

Hoe dan?

Ga dan lekker zitten in een gemakkelijke stoel, maar zorg wel dat je een rechte en waardige houding hebt. Alsof er een denkbeeldig touwtje aan je kruin vastzit waaraan je rechtop getrokken wordt. Laat je handen gewoon in je schoot liggen. Je benen zet je naast elkaar met platte voeten op de grond. En voel even de vloer onder je voeten.

Trainen

Het liefst mediteer je met een mantra gedurende zo’n vijftien tot twintig minuten. Een klok is in het begin handig, maar zet liever geen wekker als dat niet echt nodig is. Een wekker haalt je op een hardhandige manier uit een je meditatieve staat vandaan en de kans is groot dat je ervan schrikt en met een schok uit je ontspannen staat in het hier en nu terug komt. Het kost wat oefening maar je kunt jezelf trainen en aanleren om na vijftien of twintig minuten als vanzelf weer uit je meditatie te komen. Net zoals je je lichaam trainen kunt om op de tijd die jij wilt wakker te worden. Zorg dat je een glas water bij de hand hebt en dat je na afloop dat glas water opdrinkt.

Je adem volgen

Als je met de meditatie begint richt je eerst even je aandacht op de verschillende delen van je lichaam en zeg je op iedere inademing: Ik adem in en op iedere uitademing: Ik adem uit. Laat je ademhaling maar wat vertragen tot je een rustig en ontspannen patroon hebt gevonden voor jezelf om adem te halen. Zeg dan je mantra een aantal keer hardop op. Totdat je merkt dat je voor jou goed voelend ritme van herhaling hebt gevonden. Dan ga je door met je mantra stil en in gedachten te herhalen. Als je voor jezelf een keer het ritme en de klank hebt gevonden die voor jou goed voelt en voor jou werkt, hoef je niet steeds eerst hardop te herhalen. Je kunt dan de volgende keer dat je met behulp van een mantra mediteert  gewoon beginnen met je mantra stil en in gedachten voor jezelf te herhalen.

Laat je gedachten voor wat ze zijn

Het zal vast niet lang duren voordat je opmerkt dat je gedachten je lastig gaan vallen. Word je er zo goed mogelijk bewust van en laat de gedachten voor wat ze zijn. Alleen maar gedachten. Je hoeft er voor nu even helemaal niets mee. Gedachten komen en gedachten gaan. Schenk er verder maar gewoon geen aandacht aan. Als je merkt dat je bent afgedwaald van je mantra breng je je aandacht zo mild en ontspannen mogelijk gewoon weer terug bij je mantra.

Voel wat je voelt

Of misschien merk je dat je je mantra steeds langzamer of juist steeds sneller begint te zeggen. Dat maakt niet uit. Constateer het gewoon en vraag je af of je je bij tempo goed voelt. Als het goed voelt, laat je het zo. Voelt het niet goed, dan pas je je tempo aan. De kans is groot dat je als je mediteert met een mantra ontdekt dat je ademhaling op een bepaalde manier mee beweegt met je mantra.

Innerlijke rust

Op een gegeven moment zul je gaan ervaren dat er een soort van innerlijke rust over je komt. Je voelt je helemaal kalm en ontspannen worden. Het kan ook zijn dat je het idee hebt dat je niet meer in je lichaam aanwezig bent. Of dat je geest heel helder en licht wordt. De meeste mensen ervaren dat als een heel fijn gevoel. Misschien ligt er een glimlach op je gezicht als je het constateert bij jezelf.

Ik kan het toch niet...

Mocht je denken en je lijf nu niet rustig, kalm en ontspannen worden direct bij je eerste poging om te mediteren, houd dan gewoon wat langer vol. Je denken heeft dan gewoon nog wat oefening nodig. Ga niet in de: Ik kan het toch niet stand… Soms heeft je denken gewoon wat langer tijd nodig. Maar iedereen kan het leren en iedereen kan in die ontspannen staat van zijn komen. Wees mild en lief voor jezelf als je niet direct ervaart wat je hoopte te ervaren. Houd je meditatie zo eenvoudig mogelijk en accepteer dat er is wat er is en dat er komt wat er komt…

Lekker gapen

Als de tijd die je voor je meditatie hebt uitgetrokken voorbij is, kom dan heel rustig en ontspannen met je aandacht weer terug naar de ruimte waar je je bevindt. Voel maar even je voeten en beweeg ze ook maar even. Doe hetzelfde met je handen en rek je even helemaal lekker uit. En als je gapen moet: Doen. Gapen is een spanningsbreker. Open rustig en langzaam je ogen en laat je ogen wennen aan het licht en de ruimte waarin je je bevindt.

Regelmatig oefenen

Gun het jezelf om op regelmatige basis te oefenen met mediteren. Je kunt het jezelf aanleren. Dat heb ik ook gedaan. Maar samen doen werkt wel makkelijker en sneller. De meeste mensen vinden het plezieriger om het mediteren onder begeleiding te leren. Als je op regelmatige basis mediteert, zul je vele voordelen ervan ervaren! En voor degenen die al langer mediteren: Wat heeft het jou opgeleverd? Laat het weten, opdat anderen ook kunnen profiteren van wat jij al hebt ervaren!

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Blijf bewust met mindfulness

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de Blijf bewust met mindfulness.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Dat doen wij hier niet! Experiment met apen
Bucketlist, 100 wensenlijst 200 voorbeelden »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer mindfulness en meditatie


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Mediteren met een mantra

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.