Het belang van vitamine D

Vitamine D capsules

Gastartikel door Tineke

Geplaatst op woensdag 3 december 2014 door Nelly de Jong

Ik was kortademig, snel buiten adem en uitgeblust. Voelde me vaak wat depressief en had nergens meer zin in. Na achteraf veel te lang doorgelopen te hebben, heel wat maanden later toch maar de huisarts bezocht. Om er vervolgens achter te komen dat ik vitamine D tekort heb. Mijn voornaamste klachten waren depressieve gevoelens en vermoeidheid. Ik was er eerlijk gezegd van overtuigd dat ik in een depressie zat, en wijtte mijn andere klachten aan deze depressie. Daar heb ik me achteraf dus flink in vergist.

 

Klachten

Die andere klachten waren: kortademigheid, makkelijk ziek, bleekheid, snel verkouden, moeheid, hoofdpijn en ga zo maar door. Al met al: Ik had in weinig dingen zin meer in het leven op dat moment.  Als ik een stukje had gefietst kon ik dat echt merken aan mijn lichaam. Ik was hartstikke slap en ik werd draaierig. Ik kon moeilijk het dagelijkse leven aan, het putte mijn systeem psychisch en lichamelijk uit.

Vicieuze cirkel

Zoals je waarschijnlijk wel weet zit vitamine D in zonlicht. Omdat ik continu vermoeid was, bleef ik zoveel mogelijk thuis zitten. Doordat ik weinig buitenlicht zag, werd het tekort steeds erger. Zo zat ik in een vicieuze cirkel die niet doorbroken werd.  Vitamine D zit niet veel in andere producten. Het zit wel in bepaalde vissoorten en in bijvoorbeeld boter, maar lang niet genoeg om het op peil te houden. 

Huisarts

Ik besloot uiteindelijk om langs de huisarts te gaan. Ze kwam zelf niet direct op vitamine D. Ik moest bloedprikken, hier kwam niks uit. Toen ik voor de tweede keer bloed moest prikken vinkte ze wel vitamine D aan. Het was de enige bloedwaarde waar het laberatorium vier weken voor nodig had om vast te stellen. Dus dat betekende nog eens vier weken wachten. Maar toen was daar de uitslag. BAM! Een vitamine D tekort. Het verklaarde alles, mijn depressieve gevoelens, neerslachtigheid, vermoeidheid, alles! Ik was blij, heel blij. Ik moest vitamine D bij gaan slikken. En het duurde drie maanden voordat ik me weer meer energiek voelde. Gelukkig heeft het echt geholpen.

Vage klachten

Als je daarom vaak last hebt van vage klachten als vermoeidheid, hoofdpijn, misselijkheid, en neerslachtige gevoelens, kan het zijn dat je een tekort hebt. Slik je geen vitamine D bij of ben je weinig in de zon? Trek aan de bel!

Feiten

Vitamine D zorgt uiteindelijk ook voor botklachten, daarom is het gevaarlijk om een tekort te hebben. Vitamine D haal je grotendeels uit zonlicht, dus geen zonlicht is geen vitamine D. Als de zon schijnt, is het niet gezegd dat je vitamine D opdoet, je schaduw moet korter zijn dan jijzelf. Dan pas neem je vitamine D op. Elke dag minstens een kwartier buiten zitten in de zon moet zorgen voor genoeg vitamine D in je lijf.

Bijslikken als de R in de maand is

Vroeger zeiden ze het al. Zodra de 'R' in de maand komt, is het belangrijk te beginnen met bijslikken. September, oktober, november, tot en met ongeveer mei. De maanden juni, juli en augustus zijn de maanden waarin de zon genoeg vitamine D geeft. 

Voorraad vitamine D

Je lichaam kan niet zolang een voorraad van vitamine D bewaren. Er is nog vrij weinig onderzoek gedaan naar vitamine D waardoor de meningen hierover ook wel wat verdeeld zijn. De een beweert dat je lichaam twee weken vitamine D kan opslaan, de ander drie maanden. Nederland is sowieso niet zo'n warm zonnig land en heeft de meeste maanden van het jaar maar weinig zon. En de zon die er is, is vaak niet eens sterk genoeg voor het binnenkrijgen van vitamine D. Zolang je de algemene dagelijkse dosering aanhoudt, loop je weinig risico op een teveel. En voor de meisjes boven de vijftig onder ons: De dokter adviseert je sowieso vitamine D bij te slikken. Dit in verband met de veranderende hormoonhuishouding.

De symptonen van een tekort nog even op een rijtje: 

Luister naar je lijf

Het is voornamelijk belangrijk dat jij luistert naar je lichaam. Jij kent je lichaam het beste en voelt wat je voelt. Voel je dat je energie niet meer op peil is? Dan is er hoogstwaarschijnlijk iets aan de hand. Als je luistert naar je lichaam als het daarom vraagt, kun je je gezondheid verbeteren en daarmee je levenskwaliteit.

Gratis E-book Tijdgebrek of kiespijn?

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Tijdgebrek of kiespijn?

Blijf Bewust met Mindfulness

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de Blijf Bewust met Mindfulness.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Tineke


« Rijk worden: het is net knutselen
Werkstress? Investeer in jezelf! »

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Moeheid, Gezondheid en Energie


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Het belang van vitamine D

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.