Een oefening in mededogen

Ieder nee tegen de ander is een ja voor jezelf

Geplaatst op maandag 24 november 2014 door Nelly de Jong

Mededogen is de Haarlemmer Olie in de communicatie. Het maakt de stroef lopende verbinding weer soepel. Al vrij jong leren we vaak om oordelend te communiceren. Met als gevolg dat er onderlinge strijd ontstaat. Het zoveel mogelijk vermijden van je oordeel in je communicatie is naast mededogen handig om een beter contact op te bouwen. Maar net als het nog niet altijd zo gemakkelijk is om oordeelloos te communiceren, is het ook nog niet altijd zo eenvoudig om mededogend te zijn. Onderstaande oefeningen zijn een aanzet om je hier meer bewust in te maken.

Aanvaring

Ga in gedachten eens terug naar een moment in je leven waarin je een aanvaring met iemand had. Het liefst met iemand die in een machtsverhouding met je stond. Zoals bijvoorbeeld een baas op je werk, of een trainer bij je sport, of de docent op school. En stel je dan ook eens voor dat je in de ene situatie degene bent over wie macht wordt uitgeoefend en bedenk ook eens een situatie waarin hij macht over een ander uitoefende. Voelt het in de ene situatie ook anders om mededogen te uiten dan in de andere? Wat maakt dat het voor jou eventueel anders voelt? Je bewustzijn hierover kan het voortaan makkelijker voor je maken andere keuzes te maken in toekomstige situaties.

Belachelijk gemaakt 

Stel je eens voor dat je in een situatie was, waarin anderen jou uitlachten. Of ze maakten je belachelijk. Of ze deden iets waaruit bleek dat ze er kennelijk plezier in hadden om jou pijn te doen. Misschien deed of zei iemand iets wat kwetsend was. Of misschien was iemand boos en wilde hij of zij jou iets aandoen. Voel wat je voelt in deze situatie. Waar voel je wat in je lichaam? Wanneer voelde je dit gevoel eerder? Is er ook sprake van meerdere gevoelens naast elkaar?  Neem hier ruim de tijd voor.

Met mededogen naar jezelf kijken

En nu andersom. Kun je je herinneren dat jij een keer iemand anders uitlachte. Of dat je er van genoot een ander pijn te doen. Hoe voel je je nu over deze situatie? Kun je ook met mededogen naar jezelf kijken in deze situatie? Kun je jezelf toestaan te accepteren dat jij ook soms nare dingen zegt en doet? Wat voelde je allemaal in deze situatie? En in welke behoefte voorzag je door zo naar tegen de ander te doen?

Kijken door de ogen van mededogen

En nu opnieuw weer terug naar de situatie bij punt 2. Kijkend door de ogen van mededogen. Ben je nu in staat om anders naar deze situatie te kijken? Kun je voor jezelf nagaan of de ander misschien ook bezig was zijn of haar behoeften in te vullen? En kun je zien en ervaren dat de ander er ondanks dat hij of zij heel onplezierig deed vooral bezig was, zijn eigen behoeften in te vullen?

Wie men liefheeft, kastijdt men

Vaak zijn we beter in staat om mensen die verder van ons af staan ons mededogen te geven dan degenen om wie we geven. Degenen van wie we houden. Wat denk jij dat daar de reden van is?

Elke nee is altijd ook weer een ja

Als je ergens in jezelf of in je lichaam een NEE voelt, ongeacht in welke situatie, dan zeg je JA tegen iets anders. Als je bijvoorbeeld nee zegt tegen dat feestje, zeg je ja tegen rust voor jezelf. Ga nu voor jezelf eens na in minimaal drie verschillende situaties waarin je nee tegen iemand zei of wilde zeggen. Wat is of was het ja voorbij je nee? Op welke manier kun je je nee zodanig overbrengen dat je ja wordt geaccepteerd?

Hoe kan het ook?

Wanneer was de laatste keer dat je je irriteerde of bijvoorbeeld verveelde in een bepaalde situatie? Schrijf dan nu voor jezelf eens op, hoe je een volgende keer daar anders op kunt reageren. Anders en zodanig, dat je met respect en mededogen voor zowel de ander als voor jezelf toch zegt wat gezegd wil worden. Wat kun je bijvoorbeeld zeggen om een doodbloedend gesprek weer nieuw leven in te blazen? Of wat kun je zeggen als je je geirriteerd voelt, zodanig dat je goed voor jezelf, maar ook goed voor de ander zorgt?

Wat zijn de onderliggende gevoelens en behoeften

Stel je voor of haal je een situatie voor ogen waarin de ander niet reageert op wat je zegt of doet. Ga als je de situatie hebt gevonden voor jezelf na wat voor de ander de onderliggende gevoelens en behoeften zouden kunnen zijn? En ga ook na wat deze situatie met jou doet? Hoe voelt het voor jou dat de ander niet reageert? Voel je je genegeerd? Of doet het je verder niet zoveel? Wat voel je als de ander niet reageert? Wat zou je tegen de ander kunnen zeggen waardoor in zijn of haar behoeften tegemoet gekomen wordt en je ook voor jezelf zorgt? Hoe kun je ook in deze situatie lief voor zowel jezelf als de ander zijn? 

Wat brengt het je om anders naar hetzelfde te kijken?

Laat het me weten en laten we met zijn allen de wereld een zonniger kleur geven door meer met mededogen naar onszelf en de ander te kijken en tegelijkertijd beter voor onszelf en de ander te zorgen!

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Gratis E-book Verbindende Communicatie

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Verbindende Communicatie

Workshop: Verbindende Communicatie

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de Workshop: Verbindende Communicatie.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Werkstress? Investeer in jezelf!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt.... »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer relaties, Oefeningen, mindfulness, meditatie, Emoties, Denken (positief en negatief) en communicatie


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Een oefening in mededogen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.