Verboden te aaien!
Gastartikel door Linda Hollander
Geplaatst op vrijdag 14 november 2014 door Nelly de Jong
Investeren in communiceren
Ik ben een inspirator. Enthousiast, flexibel, uitbundig en warm zijn maar een paar van mijn kwaliteiten. Dat heb ik niet zelf bedacht: het staat op het kaartje dat ik eens van Nelly kreeg nadat ze me had verteld dat mensen grofweg in vier verschillende stijlen communiceren. En ik ben een extraverte voeler.
Leider: Extraverte denker
Met de leider, een extraverte denker, kan ik over het algemeen goed overweg. Mijn vorige baas was er zo een: altijd voor de troepen uit, competitief, strijdlustig en open. We hadden wel eens flinke aanvaringen, maar die kan ik achteraf goed verklaren aan de hand van dat kaartje. Leiders houden namelijk niet van vaag gedoe, teveel details en fysiek contact. Jammer genoeg wist ik dat destijds nog niet, zodat ik me altijd afvroeg wat ik verkeerd had gedaan als ik haar in mijn enthousiasme weer eens doodgooide met een feitenregen terwijl ik amicaal een arm om haar schouder gooide.
Introverte voeler
Dan heb je nog de supporter, oftewel de introverte voeler. Mijn complete vriendinnengroep valt zo’n beetje in deze categorie: geduldig, stabiel, vriendelijk en een goede luisteraar. Dat laatste is wel belangrijk, want ik tetter altijd maar door en vergeet ook direct weer wat ik gezegd heb. De supporter onthoudt alles en kan me feilloos helpen herinneren aan iets dat ik rond kerst 2003 in een opwelling geroepen heb. Soms zijn ze wat aarzelend en besluiteloos, maar gelukkig ben ik overtuigend dus we vullen elkaar goed aan.
Introverte denker
Observators zijn introverte denkers die nauwkeurig, accuraat, objectief en zorgvuldig zijn. Op hun slechtst zijn ze achterdochtig, afstandelijk, veeleisend en bureaucratisch. Informeel gedrag en cynische grappen zijn niet aan hen besteed en aan luid pratende mensen die hen in het openbaar bekritiseren hebben ze een enorme hekel. Kijk, dat had ik óók wel eerder willen weten. Dan had ik die ene afstandelijke collega misschien niet gevraagd of zijn memoires waren uitgekomen toen hij vertelde dat hij zo’n mooi boek had gelezen, getiteld Mannen die vrouwen haten.
Andere communicatiestijl
Naarmate ik meer mezelf durf te zijn ben ik me ook sterker bewust van mijn valkuilen. Lang heb ik namelijk gedacht dat negatief gedrag van een ander nooit aan mij lag. Ik trok het me wel vreselijk aan, daar niet van, maar ik had werkelijk geen idee wat ik dan fout deed. Gemakshalve ging ik er gewoon van uit dat iederéén het fijn vond om geknuffeld te worden, dat iedereen kon ouwehoeren en tegelijkertijd door kon werken. Waarom sommige mensen heel veel last van me hadden snapte ik echt niet, laat staan dat ik kon begrijpen waarom ze me er vervolgens niet persoonlijk op aanspraken en ik die signalen altijd via-via moest vernemen. Andersom begreep ik niet dat er hele volksstammen zijn die de voorkeur geven aan een hele andere communicatiestijl.
Ik kan er ook wat aan doen
Ik liep al een tijdje met dat kaartje rond toen ik Nelly er weer eens over sprak. Inmiddels had ik zo’n beetje iedereen in mijn omgeving gecategoriseerd, want ik hou wel van hokjes. Halverwege mijn monoloog onderbrak ze me en vroeg of ik ook bepaalde valkuilen bij mezelf herkende in mijn eigen communicatiestijl. Kijk, en dat was nou net het pijnlijke gedeelte. Dat ik lawaaierig ben en goed kan overdrijven wist ik wel, maar dat doet het altijd goed op feestjes en partijen en is dus weer een voordeel. Maar ben ik echt oppervlakkig, arrogant en beïnvloedbaar? Een fantast en een blaaskaak? Onbetrouwbaar? We bespraken hoe dit tot uiting kwam in mijn gedrag en alleen al door me bewust te zijn van mijn valkuilen voelde ik me een heel stuk beter. Want als ik het weet van mezelf kan ik er ook wat aan doen.
Niet vast
Het mooie van de vier communicatiestijlen is namelijk dat ze weliswaar een blauwdruk vormen van de kenmerkende kwaliteiten en valkuilen, maar dat het geen vast gegeven is. Hoe ik in bepaalde situaties communiceer heb ik tenslotte zelf in de hand, net zoals ieder ander. En uiteindelijk bleken de do’s en dont’s die bij elke stijl benoemd werden op het kaartje van onschatbare waarde.
Fijn dat je het aangeeft!
Van de week maakte ik kennis met een nieuwe manager. Het bleek een beetje een norse en formele man te zijn met een sikje en een kaal glimmend hoofd. Ik wilde net om zijn bureau heen lopen toen hij zei: “Ik wil dat je aan die kant van de tafel blijft”. Ah, een introverte denker! Ik ratelde het do-en-don’t-lijstje af in mijn hoofd terwijl ik wat stappen naar achter deed en in zakelijke modus schoot. Binnen drie minuten waren we uitgepraat. “Is er verder nog iets?” vroeg hij en ik wist: dit is mijn kans. Ruimte geven en uitnodigen. “Ik weet van mezelf dat ik nogal enthousiast en uitbundig kan zijn. Wil je het aangeven als ik daarbij jouw grens overschrijdt?” Hij glimlachte even en knikte. “Fijn dat je het aangeeft. Dat zal ik zeker doen”.
Verboden te aaien...
Toegegeven: het kost me meer moeite om een goede relatie op te bouwen met iemand die een tegenovergestelde communicatiestijl heeft. Dat het effect heeft heb ik echter inmiddels wel geleerd en alleen daarom al is het de moeite waard. Nu alleen nog af zien te komen van die behoefte om eens lekker over dat gladde hoofd te aaien.
Gratis E-book Verbindende Communicatie
Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Verbindende Communicatie
Liever Communicatiever
Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de Liever Communicatiever.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.
Leuk of waardevol artikel?
Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwen, balans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Linda Hollander
Linda is getrouwd en moeder van een zoon. Schrijven is haar passie en dat doet ze dan ook graag. Linda is gek op kinderen en heeft een heel eigentijdse en inspirerende kijk op opvoeden en hoe om te gaan met kinderen. Juist ook als kinderen een beetje anders zijn dan anders.
Misschien vind je dit ook leuk:
Meer communicatiestijlen en communicatie
Facebook-reacties op dit artikel
Reageer op Verboden te aaien!
ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.