Communicatiestijlen

Heb jij soms moeite met van die mensen die ontzettend op de details zijn? Die iedere punt en komma willen uitpluizen? Of stoor je je juist aan van die blaaskaken die altijd het hoogste woord hebben of aan hen die het overal voor het zeggen willen hebben. Of misschien vind je het maar niks dat je collega zo'n stille Willy is. Iedereen heeft zijn of haar eigen manier van communiceren. En met de een praat je makkelijk en kost het je geen enkele moeite. En met de ander wil dat soms veel minder.

Door naar Communicatiestijlen »


Effectiviteit: Doelen bereiken

Om je doel te kunnen bereiken moet je het op zijn minst duidelijk voor ogen hebben. Waarom? Stel je het volgende maar eens voor:
Een boogschutter heeft 20 doelen voor zich staan. Hij doet zijn ogen dicht en schiet. Wat denk je dat er dan gebeurt? Misschien raakt hij een van de doelen, maar misschien ook niet. Wat is daar het probleem in? Wat maakt het uit welk van de doelen hij raakt? In principe niets.

Door naar Effectiviteit: Doelen bereiken »


Mindfulness: Kinderlijk vertrouwen

Je wordt van nature in een pure en oorspronkelijke staat geboren, waarin alles nog mogelijk is. Dat is ook de staat zoals je werkelijk bent. Je voelt (nog) geen schaamte, schuldgevoel, angst… Je hebt geen last van allerlei beperkende en negatieve gedachtes, zorgen, gebrek aan zelfvertrouwen.

Door naar Mindfulness: Kinderlijk vertrouwen »


Coaching: De kracht van kiezen

Alles begint met kiezen

Ieder moment kun je kiezen. Kiezen om nu echt te doen wat je wilt doen. Ieder moment opnieuw. Edwin op 't Land schreef daar een mooi gedicht over.

Kanskaart 

Door naar Coaching: De kracht van kiezen »


Mindfulness: Grenzen en je lijf

Overal kom je grenzen tegen. In je werk en je relaties. Misschien zelfs in je jezelf omdat je van alles leuk vindt. Iedereen op zijn eigen gebied en overal anders. Je lichaam is een geweldige graadmeter voor het stellen van grenzen. 

Je lichaam als controlelampje

Als je hooggevoelig bent of in een burnout zit ervaar je bv.meer prikkels en ook meer grenzen in je lichaam. Je zit er anders bij wanneer je iets leuk vindt dan wanneer je iets niet leuk vindt. Het voelt dan ook gewoon anders in je lijf. En om dat voelen gaat het precies bij het stellen van grenzen. Wat voel je in je lijf? Je lichaam werkt als het controlelampje in je auto. Wat heeft jouw autootje nodig als het lampje gaat branden?

Door naar Mindfulness: Grenzen en je lijf »


Gezondheid-Energie: Vakantiestress

Zomertijd en leve de lol, zou je denken? Niet altijd. Zomers verwachten we dat alles net wat relaxter is dan anders. En natuurlijk heeft de zomer mooie kanten. En toch ervaren ook veel mensen juist in de zomer stress. Kijk maar naar de volgende verborgen stressfactoren:

Je kinderen zijn altijd aanwezig

Hoewel het fijn is dat je je kinderen wat vaker ziet en het misschien lekker is om even geen voorleesmoeder te zijn en de vergaderingen van de schoolmedezeggenschapsraad of andere vergelijkbare dingen ook even niet hoeven, heeft deze periode zijn eigen eisenpakket. Grote schoonmaak, met de kinderen op pad naar allerlei activiteiten en pretparken, schipperen tussen verveling bij je kinderen en voor de werkende ouders, alternatieve kinderopvang vinden, zijn een paar onderwerpen die naar voren komen, met elk hun eigen oplossingen. En aangezien er geen standaardoplossing voor iedereen en elke situatie is, kan het vinden van het beste antwoord toch weer bijdragen aan de ervaren stress.

Door naar Gezondheid-Energie: Vakantiestress »


Assertiviteit: Denkpatroon veranderen

Er bestaat veel bewijs voor dat de manier waarop je denkt over wat er gebeurt in je leven een aanzienlijke bijdrage levert op of je stress in je leven ervaart of niet. Je slechte denkpatronen hebben grote invloed op je gedachten, gedrag en het ervaren van stress.

Interne dialoog

Je interne dialoog, dat wat je tegen jezelf zegt, je interpretatie, uitleg en oordeel op situaties die je meemaakt, zorgt ervoor dat de situatie erger of beter lijkt. Dreigender of juist niet bedreigend, stressverhogend of ... Je snapt het waarschijnlijk al. Bij sommige mensen is het glas half vol, terwijl het bij anderen half leeg is, waardoor ze zichzelf benadelen in hun leven. Maar hoe verander je die patronen als je er vanuit kunt gaan dat die patronen al in je kindertijd ontwikkeld zijn?

Door naar Assertiviteit: Denkpatroon veranderen »


Mindfulness: Tien tips tegen stress

De beste manier om je beter te voelen.

Er zijn vele manieren om je stress te verminderen. Hieronder vind je tien stressverlagers die volgens mij effectief zijn. Sommige kun je heel makkelijk en snel leren, andere vragen wat meer oefening. Niet iedere optie werkt elke keer of in iedere situatie. Daarom is het belangrijk om te 'spelen' en voor jezelf uit te vinden wat voor jou wanneer werkt. De ene keer heb je meer zin in muziek. De andere keer ga je liever een eind wandelen. Daarom is het nodig keuze te hebben uit meer mogelijkheden.

Door naar Mindfulness: Tien tips tegen stress »