Mindfulness: Kinderlijk vertrouwen

Je wordt van nature in een pure en oorspronkelijke staat geboren, waarin alles nog mogelijk is. Dat is ook de staat zoals je werkelijk bent. Je voelt (nog) geen schaamte, schuldgevoel, angst… Je hebt geen last van allerlei beperkende en negatieve gedachtes, zorgen, gebrek aan zelfvertrouwen.

Door naar Mindfulness: Kinderlijk vertrouwen »


Coaching: De kracht van kiezen

Alles begint met kiezen

Ieder moment kun je kiezen. Kiezen om nu echt te doen wat je wilt doen. Ieder moment opnieuw. Edwin op 't Land schreef daar een mooi gedicht over.

Kanskaart 

Door naar Coaching: De kracht van kiezen »


Mindfulness: Grenzen en je lijf

Overal kom je grenzen tegen. In je werk en je relaties. Misschien zelfs in je jezelf omdat je van alles leuk vindt. Iedereen op zijn eigen gebied en overal anders. Je lichaam is een geweldige graadmeter voor het stellen van grenzen. 

Je lichaam als controlelampje

Als je hooggevoelig bent of in een burnout zit ervaar je bv.meer prikkels en ook meer grenzen in je lichaam. Je zit er anders bij wanneer je iets leuk vindt dan wanneer je iets niet leuk vindt. Het voelt dan ook gewoon anders in je lijf. En om dat voelen gaat het precies bij het stellen van grenzen. Wat voel je in je lijf? Je lichaam werkt als het controlelampje in je auto. Wat heeft jouw autootje nodig als het lampje gaat branden?

Door naar Mindfulness: Grenzen en je lijf »


Gezondheid-Energie: Vakantiestress

Zomertijd en leve de lol, zou je denken? Niet altijd. Zomers verwachten we dat alles net wat relaxter is dan anders. En natuurlijk heeft de zomer mooie kanten. En toch ervaren ook veel mensen juist in de zomer stress. Kijk maar naar de volgende verborgen stressfactoren:

Je kinderen zijn altijd aanwezig

Hoewel het fijn is dat je je kinderen wat vaker ziet en het misschien lekker is om even geen voorleesmoeder te zijn en de vergaderingen van de schoolmedezeggenschapsraad of andere vergelijkbare dingen ook even niet hoeven, heeft deze periode zijn eigen eisenpakket. Grote schoonmaak, met de kinderen op pad naar allerlei activiteiten en pretparken, schipperen tussen verveling bij je kinderen en voor de werkende ouders, alternatieve kinderopvang vinden, zijn een paar onderwerpen die naar voren komen, met elk hun eigen oplossingen. En aangezien er geen standaardoplossing voor iedereen en elke situatie is, kan het vinden van het beste antwoord toch weer bijdragen aan de ervaren stress.

Door naar Gezondheid-Energie: Vakantiestress »


Assertiviteit: Denkpatroon veranderen

Er bestaat veel bewijs voor dat de manier waarop je denkt over wat er gebeurt in je leven een aanzienlijke bijdrage levert op of je stress in je leven ervaart of niet. Je slechte denkpatronen hebben grote invloed op je gedachten, gedrag en het ervaren van stress.

Interne dialoog

Je interne dialoog, dat wat je tegen jezelf zegt, je interpretatie, uitleg en oordeel op situaties die je meemaakt, zorgt ervoor dat de situatie erger of beter lijkt. Dreigender of juist niet bedreigend, stressverhogend of ... Je snapt het waarschijnlijk al. Bij sommige mensen is het glas half vol, terwijl het bij anderen half leeg is, waardoor ze zichzelf benadelen in hun leven. Maar hoe verander je die patronen als je er vanuit kunt gaan dat die patronen al in je kindertijd ontwikkeld zijn?

Door naar Assertiviteit: Denkpatroon veranderen »


Mindfulness: Tien tips tegen stress

De beste manier om je beter te voelen.

Er zijn vele manieren om je stress te verminderen. Hieronder vind je tien stressverlagers die volgens mij effectief zijn. Sommige kun je heel makkelijk en snel leren, andere vragen wat meer oefening. Niet iedere optie werkt elke keer of in iedere situatie. Daarom is het belangrijk om te 'spelen' en voor jezelf uit te vinden wat voor jou wanneer werkt. De ene keer heb je meer zin in muziek. De andere keer ga je liever een eind wandelen. Daarom is het nodig keuze te hebben uit meer mogelijkheden.

Door naar Mindfulness: Tien tips tegen stress »


Outplacement: Hoe kun je je voorbereiden op een sollicitatiegesprek?

Als je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek heeft de potentiële werkgever al de nodige informatie van jou. Je c.v. en sollicitatiebrief geeft hem inzicht in je motivatie, achtergrond en eigenschappen. Misschien weet jij niet meer dan dat er in de advertentie staat. Wil je goed beslagen ten ijs komen, kun je je maar beter goed voorbereiden op dat eerste gesprek.

Door naar Outplacement: Hoe kun je je voorbereiden op een sollicitatiegesprek? »


Communicatie: De rover en de bijna heilige

Lees eerst het bijbehorende verhaal: De helden in onszelf

 

Vanuit het perspectief van de bijna heilige:

Het was zo’n mooie ervaring daarboven. Ik kwam boven en merkte dat de ander mij niet verstond. Ik dacht: dat is geen probleem, want lichaamstaal is universeel. Dus ik ging meteen op mijn knieën in het zand en trok een cirkel om aan te geven dat wij alleen één zijn. Ik schrok wel even toen hij daar een streep doorheen trok, maar hij heeft gelijk. Natuurlijk zijn we alleen één, maar er is wel verschil. Er is wel een hemel en een aarde. Maar zijn we nu kinderen van één vader of niet? Ja toch? Hij pakte een ui en gaf die aan mij. En ik dacht toe nou, wat betekent een ui? Wat kan een ui aanduiden? Ja, ik wist het. Een ui bestaat uit verschillende lagen. Zo is de zoektocht naar de kern van ons bestaan. Laag na laag moeten we afpellen. Ik begreep het. Zonder taal nog wel, dacht ik. Ik nam een hap. Wat een geweldige man. Wat kan ik hem nu teruggeven? Oh, ja. Een ei. Eieren komen nauwelijks voor in de woestijn en eieren zijn het symbool van het begin van alle leven. Rond als de aarde, mooier is er niet. Ik gaf hem het ei. En toen gebeurde het allermooiste. Hij hoefde het niet. Ik dacht als je het niet hoeft, zo’n symbool, waarbij je zoveel geeft, dan moet je wel heilig zijn.

Door naar Communicatie: De rover en de bijna heilige »