Mindfulness: Vijf minuten stress oplossers

Blije springende vrouw

Heb jij ook wel een zo’n dag? Je weet wel, zo’n dag waarop alles mis lijkt te gaan en de stress je te pakken heeft? Soms heb je gewoon zo’n dag. Gaan de dingen niet allemaal helemaal zoals je dacht dat ze zouden gaan. Soms kan dat aardig wat energie vreten. Wees maar gerust je bent echt de enige niet. Hieronder vind je wat manieren om met zulke dagen om te gaan. Ik wens je in ieder geval vandaag een hele fijne dag!

Door naar Mindfulness: Vijf minuten stress oplossers »


Communicatiestijlen: Omgaan met standvastige mensen

Communicatiestijlen, Standvastig

Tegen een introverte voeler met een standvastige gedragstijl kun je het best geduldig zijn. Aandachtig luisteren en de tijd en het geduld hebben om er achter te komen wat hij of zij precies wil. Praat over plezierige dingen als vreugde, liefde en betrouwbaarheid.  Laat zien welke steun je kunt bieden om er voor te zorgen dat hij of zij het gekozen doel kan bereiken. Wees open en vriendelijk.

Door naar Communicatiestijlen: Omgaan met standvastige mensen »


Communicatiestijlen: De warme aardse groene standvastigen

Warme aardse groene standvastige communicatiestijl

Ervaren andere mensen jou vaak als makkelijk en aardig? Blijf je vrijwel altijd hoffelijk? Reageer je goed op mensen, maar laat je het initiatief graag aan een ander over? Weiger je zelden of nooit verzoeken met jouw hulpvaardige instelling? Zelfs niet als dat ten koste van je eigen belang gaat? Ben je vriendelijk, begripvol en plezierig gezelschap? Dan ben je vast een ‘aardse groene’ of ook wel het standvastige type.

Door naar Communicatiestijlen: De warme aardse groene standvastigen »


Communicatie: Non verbale communicatie

Ssst niets zeggen

Wat je niet met woorden zegt….

Uit allerlei onderzoek blijkt steeds opnieuw dat wát je zegt in de communicatie volkomen ondergeschikt is aan hóe je het zegt. Wat bedoel je daar nu mee, vraag je je misschien af?

Drie elementen

Communicatie bestaat globaal uit drie elementen: De boodschap zelf (verbaal), de stem, de intonatie, projectie en resonantie (vocaal) en wat je ziet: gezicht, lichaam, bewegingen en gebaren (visueel).

Door naar Communicatie: Non verbale communicatie »


Communicatiestijlen: Omgaan met de invloedrijke gedragsstijl

verkoopster, invloedrijke gedragsstijl DISC MDI

Tegen een rasechte verkoper (volgens de MDI gedragsanalyses de extraverte voeler) met een invloedrijke gedragsstijl kun je het best zelf ook enthousiast reageren. Maakt plaatjes en vertel verhalen, maak er een uitdaging van. Zorg dat je de tijd hebt en het liefst geen vaste agenda. Maak grapjes en accepteer het als er door elkaar wordt gepraat. Vraag om naar hun ideeën. Bekritiseer niet, want ze hebben een bloedhekel aan autoriteit, openlijke kritiek en details.

Door naar Communicatiestijlen: Omgaan met de invloedrijke gedragsstijl »


Communicatiestijlen: De dominante gedragstijl

Binnen de MDI gedragsanalyses staat het vurige rood voor de extraverte denkers en de dominante gedragstijl. Ben je een extraverte denker dan ben je meestal actief, onafhankelijk en ambitieus. Je neemt als vanzelf de leiding op je, organiseert de dingen en zorgt dat het loopt. Je houdt van snel resultaat, van uitdagingen en pakt problemen direct aan. Als vurige rode wil je graag een sterke en invloedrijke positie met veel ruimte voor regelvrijheid. Je hebt een hekel aan controle, tenzij je die zelf uitvoert. Je weet wat je wilt, bent liever eigen baas en daagt jezelf graag uit.

Door naar Communicatiestijlen: De dominante gedragstijl »


Communicatiestijlen

Heb jij soms moeite met van die mensen die ontzettend op de details zijn? Die iedere punt en komma willen uitpluizen? Of stoor je je juist aan van die blaaskaken die altijd het hoogste woord hebben of aan hen die het overal voor het zeggen willen hebben. Of misschien vind je het maar niks dat je collega zo'n stille Willy is. Iedereen heeft zijn of haar eigen manier van communiceren. En met de een praat je makkelijk en kost het je geen enkele moeite. En met de ander wil dat soms veel minder.

Door naar Communicatiestijlen »


Effectiviteit: Doelen bereiken

Om je doel te kunnen bereiken moet je het op zijn minst duidelijk voor ogen hebben. Waarom? Stel je het volgende maar eens voor:
Een boogschutter heeft 20 doelen voor zich staan. Hij doet zijn ogen dicht en schiet. Wat denk je dat er dan gebeurt? Misschien raakt hij een van de doelen, maar misschien ook niet. Wat is daar het probleem in? Wat maakt het uit welk van de doelen hij raakt? In principe niets.

Door naar Effectiviteit: Doelen bereiken »