Toe maar: Je kunt het!

Wijze uil

Geplaatst op woensdag 17 september 2014 door Nelly de Jong

Met zijn allen leven we hier in Nederland in een Calvinistische cultuur van doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. En ook een cultuur van: vooral goed letten op wat er niet goed is aan ons. En wat niet goed is aan ons, dat moet beter worden. Als je als kind thuis kwam met een rapport met twee keer een 10, drie keer een 9, een 8 en een 4, waar gaat de aandacht dan naar toe? Juist, naar de 4, want die moet een 6 worden… Terwijl het natuurlijk een fantastisch rapport is!

 

Eenheidsworst

Veel scholen (uitzonderingen daargelaten) boetseren en kleien ons en onze kinderen tot eenheidsworst. We moeten allemaal hetzelfde kunnen. We moeten allemaal in wiskunde en engels examen doen. Of we nu een talenknobbel of een wiskundeknobbel hebben doet er niet toe. Dit is ons schoolsysteem. Net als op de dierenschool:

Nieuwetijdsschool

In het grote bos van de dieren kwamen de dieren eensluidend tot dezelfde conclusie. Ze moesten zich gaan voorbereiden op wat er komen ging. Niets bleef nog hetzelfde en ze konden zich maar beter goed voorbereiden op hun toekomst. Omdat kinderen de toekomst hebben besloten ze een nieuwetijdsschool op te zetten. Om het allemaal een beetje behapbaar en makkelijk te maken kozen ze ervoor vier basisvakken in het pakket op te nemen. Zwemmen, hardlopen, vliegen en klimmen. Niet alle dieren waren het daar mee eens. Er waren ook dieren die graag wroeten en graven aan het pakket toegevoegd wilde hebben. Maar daar kregen ze de poten niet voor op elkaar. En de groep had nu eenmaal niet de meerderheid, dus besloten ze om een aparte school op te richten.

Complete programma volgen

Alle dieren uit het grote bos moesten het complete programma van de school volgen.  De eend was uiteraard geweldig in zwemmen. Hij zwom zijn leraren er zelfs met gemak uit. Vliegen lukte hem ook wel goed, maar hardlopen wilde echt niet. Hij kreeg er bijles in en moest vaak nablijven om te oefenen. Omdat hij al goed kon zwemmen, liet hij dat vak vallen en zette al zijn aandacht en energie op hardlopen. Hij oefende en oefende zijn zwemvliezen kapot. Helaas was het gevolg daarvan dat het zwemmen ook wat minder ging. Maar het was wel goed genoeg. En goed genoeg was voor de school ook goed genoeg. En behalve de eend was er ook niemand die zich er druk over maakte.

Inspiratiekaart

Bijles

De eekhoorn redde zich prima met hardlopen, klimmen en zwemmen. Maar het vliegen van de ene tak naar de andere en van de ene boom naar de andere had de eekhoorn het moeilijk. De leraren waren niet tevreden over hem. Wat hij deed leek wel wat op vliegen, maar was het niet echt. Hij verloor telkens hoogte als hij vloog. Maar niet getreurd… De school besloot een extra cursus in te voeren: De eekhoorn volgde de extra cursus om meer hoogte te leren krijgen. De eekhoorn leerde daarin springen op zijn achterpoten en terwijl hij tegelijkertijd met zijn staart op de grond moest afzetten. Het eindresultaat: Zijn achterpoten waren versleten en zijn staart brak. Een week later kwam hij om van de honger. Want hij kon geen beukennootjes meer verzamelen en had daardoor geen voedsel meer.

Assessmentonderzoek

De bij werd eerst in een assessmentonderzoek geplaatst. Resultaat van het onderzoek: De afstand tussen romp en vleugels was niet evenwichtig genoeg. En de vleugels zaten niet op de juiste plek. De bij heeft het rapport echter nooit ontvangen. De bij is gewoon blijven doen wat hij altijd al deed: Vliegen.

Coaching van een klimcoach

De gier sloeg een modderfiguur. Bij het zwemmen en het hardlopen verplaatste hij veel te veel lucht. En klimmen leek te veel op vliegen bij hem. Vliegen was hij uitstekend in. Maar voor het klimmen kreeg hij speciale coaching van een klimcoach. De klimcoach pakte hem bij zijn vleugels en zei, zoals coaches dat doen: Toe maar, je kunt het! De coach liet hem los tegen de boom en onmiddellijk daarop kukelde de gier omlaag precies op zijn vleugels. Bij de volgende poging zei de coach tegen hem: Je moet het niet alleen kunnen, je moet ook wel WILLEN, waarop hij de gier opnieuw losliet. En jawel, opnieuw viel de gier achterover op de grond op zijn vleugels. De coach schoot in een kramp van ergernis en draaide zich met een zucht van irritatie om. De gier vloog daarop ongemerkt maar zeer doortastend weg. Op school hebben ze hem nooit meer teruggezien…

Naar: Animal school uit 1883

Waar zijn wij nou helemaal mee bezig?

Zorg dat je je tijd moeite en energie richt op de dingen waar je goed in bent! Laat je kinderen vooral plezier beleven aan de positieve energie die ze voelen als ze iets doen waar ze goed in zijn. En als jij werk doet waar je zwemvliezen kapot van gaan, of je staart van breekt wordt het hoog tijd om iets anders te gaan doen! Als je nog niet weet wat, neem dan zo snel als je kunt contact op, voordat je ook geen beukennootjes meer kunt vinden.... 

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Wie ben ik?
Van foute playboy naar zorgzame huisvader »

Gratis E-book Van Wens Naar Werkelijkheid



Al meer dan 5.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, Energie en Effectiviteit


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Paula op maandag 22 september 2014 om 16:04
Bedankt mooi atikel. En een goede herinnering.
Uiteindelijk maakt het niet uit hoe je van a naar b komt: vliegend, klimmend, zwemmend of wat dan ook, als je er maar komt. Op een manier waar je je prettig bij voelt.
Ik heb nog best wel eens de vergissing gemaakt dat ik dacht alles te moeten kunnen. Het resultaat was dan dat er helemaal niets lukte :-)

Hans Westerhout op maandag 22 september 2014 om 09:59
Mooi verhaal, en hoe waar! Helaas, vele ouders, opvoeders, docenten, pedagogen, enzovoort weten dit, en zouden het graag anders zien. Ook hier gaat een soort wet van Pareto in werking: 80% van de dingen die we doen kost ons slechts 20% van de energie, 20 % van de zaken gaat ons wat minder af, en door druk van buitenaf of de wil het goed te doen, steken we daar 80% van onze energie in. Stel je toch eens voor dat we 80% van onze energie staken in die 80% die we goed kunnen... Dan ontstaan wonderen!

Rita op maandag 22 september 2014 om 09:49
Bijna elke zondag zeg ik tegen mezelf: "je kunt het".
Sinds vele jaren is de zondagmiddag voor mijn moeder, dan was ik haar en smeer haar in met lekkere bodylotion. Eerst woonde ze nog zelfstandig, nu al meer dan 3 jaren in een verzorgingshuis. Zij geniet er erg van en zo kan ik controleren hoe het met haar lichaam gaat. Maar het voelt vaak zwaar en dan is er in mij de strijd tussen "je kunt het" en "wil je het wel?"

Randy op donderdag 18 september 2014 om 08:42
Weer echt een geweldig inzicht verschaffend artikel! En ook leuk om aan een kind voor te lezen, wat ik zeker ga doen!

Reageer op Toe maar: Je kunt het!

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.