Oefening in mindful zijn

stenen mindful

Geplaatst op zondag 31 augustus 2014 door Nelly de Jong

De hele dag door staat onze innerlijke radio aan. Tienduizenden gedachten per dag komen er voorbij. En van die tienduizenden gedachten is bij de meeste mensen meer dan de helft negatief geladen. Gedachten die angst oproepen. Gedachten van zorgen, gedachten die stress oproepen, gedachten die de hele tijd door je aandacht trekken en die je weg houden van een meer gelukkige staat van zijn.

 

Niet waar

Je hoeft je gedachten natuurlijk niet te geloven. Ze zijn ook heel vaak gewoon niet waar. Maar je hebt ze soms zo vaak gedacht dat ze soms steeds overtuigender lijken. Je zou ze haast zomaar wel gaan geloven. En zelfs als je gedachten wel ‘waar’ lijken, dan nog is het maar de vraag of je ze geloven moet. Als bepaalde gedachten je niet dienen, dan kun je soms beter toch iets anders gaan geloven. Ook als het in het begin nog niet waar lijkt.

Hocus Pocus

Want net zoals je iets wat je niet dient op een bepaald moment bent gaan geloven, zo kun je ook leren om gedachten die wel helpend zijn in je bewustzijn toe te laten, waardoor ze naarmate je ze vaker denkt voor waar aan gaat nemen. Dat klinkt misschien een beetje als hocus pocus. En zo lijkt het misschien ook wel.

Sinterklaas bestaat 

Maar er was een tijd dat je zeker wist dat Sinterklaas bestond. Je was er heilig van overtuigd en je wist zeker dat je cadeautjes ging krijgen. Of… Dat hoopte je in elk geval. Tot het moment kwam dat je erachter kwam dat Sinterklaas een verzinsel van je ouders was. En je misschien zwaar teleurgesteld was omdat ze je belazerd hadden. Of misschien had je het zelf net als ik al eerder door. Ik was vijf toen ik al in de gaten had dat het niet klopte. De ene droeg een bril, de ander niet. En de kleur van de mantel en mijter was ook steeds anders. Ze leken gewoon niet op elkaar. En ik kreeg ook niet waar ik om vroeg. Ik vond Sinterklaas maar stom. Maar ik was toen ik nog jonger was, wel bang voor zwarte piet en om mee in de zak te moeten naar Spanje… Ik was blij dat hij niet bestond.

Wat je gelooft bepaalt je werkelijkheid 

Maar goed. Het maakt wel duidelijk dat wat je gelooft dat waar is uiteindelijk ook je werkelijkheid bepaalt. En soms geloof je dingen die je niet helpen. Hoe kom je daar nu vanaf?

Mindfulnessoefening

Er zijn een aantal technieken binnen de mindfulness, een aantal meditaties die je kunnen helpen je aandacht te verleggen. Weg van datgene dat je niet dient in de richting van meer neutrale gedachten. Ze technieken, meditaties helpen je om die innerlijke radio, dat eenrichtingsverkeer, die kakafonie aan stemmen stil(ler) te krijgen. Ik deel er hier een met je. En binnenkort volgen er meer. Deze oefeningen, deze meditaties zorgen ervoor dat je denken het gewoon te druk krijgt om nog door te kunnen gaan met zijn gebruikelijke gebabbel.

De oefeningen doe je liefst eerst steeds een minuut of vijf. Heb je ze eenmaal onder de knie, doe ze dan gewoon net zo lang als voor jou goed voelt.

Ga in ieder geval bij iedere oefening, bij iedere meditatie zo gemakkelijk mogelijk zitten. Leg je handen op je schoot en zet je voeten plat op de grond. Recht je rug, alsof er een denkbeeldig touwtje aan de kruin van je hoofd zit waarmee je rechtop wordt gehouden.

Ademhaling tellen

Het enige dat je hoeft te doen is je ademhaling te tellen. Het aantal ademhalingen. Je zegt dan in gedachten tegen jezelf: Ik adem in….  Één. Ik adem uit… één. Ik adem in… twee. Ik adem uit… twee. Ik adem in… drie. Ik adem uit… drie. Enzovoorts. Houd je aandacht goed bij het tellen. Aan je ademhaling hoef je verder niets te veranderen. Laat je adem maar gewoon ademen. Als je kunt: Neem wel waar wat er in je lichaam gebeurt. Word je gewaar hoe het met je gaat. Hoe voel je je tijdens deze oefening, tijdens deze meditatie? En waar voel je dat of waar voel je wat in je lichaam?

Steeds weer opnieuw beginnen

Zodra je merkt dat je afgeleid raakt en toch weer aan iets anders denkt dan aan het tellen van je ademhaling en hoe je je voelt, breng dan rustig je aandacht weer terug naar het tellen en naar het waarnemen van je fysieke sensaties. Ben je kwijt waar je gebleven was met tellen? Begin dan heel mild, zonder jezelf te veroordelen opnieuw.

Waarnemen van je fysieke sensaties 

Het tellen en waarnemen van je fysieke sensaties is waar het in deze meditatie, in deze oefening om gaat. De kans is heel groot dat er toch allerlei andere gedachten langs komen. Gedachten van: Oh ik moet nog een afspraak maken met de garage voor de auto. Of: Ik heb honger. Of: Wat een onzin oefening. Of: Ik kan dit niet. Enzovoorts. Wat de inhoud ook is. Schenk er geen aandacht aan. Zodra je je bewust wordt dat je dit soort gedachten hebt, breng je heel mild, heel mindful je aandacht weer terug naar het tellen van je ademhaling. Het is heel normaal dat dit gebeurt. Denk niet direct dat je dan dus niet kunt mediteren. Want dat is niet waar het om gaat. En bovendien heeft iedereen dit in meer of mindere mate. Je krijgt de radio niet uit. Maar je kunt er door steeds opnieuw je aandahct terug te verleggen naar je ademhaling en tellen en voel wel voor zorgen dat het aantal gedachten afneemt en de intensiteit van de gedachten ook minder wordt. En net als met alles dat nieuw is: Oefening baart kunst.

Je kunt deze mindfulnessoefening overal doen

Het voordeel van dit soort simpele ademmeditaties is dat je ze altijd en overal kunt doen. Je hebt er niets speciaals voor nodig. Alleen het besluit om het te doen en je aandacht daarop te richten. 

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Liever Gelukkig met Mindfulness

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de Liever Gelukkig met Mindfulness .
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Ik hoor er niet bij
Je bent niet wie je denkt dat je bent »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Overtuigingen, Ontspanning, rust, Oefeningen en mindfulness


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Oefening in mindful zijn

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.