Loopbaanbegeleiding: Doel en actie

Waarom ben ik hier op aarde? Wat is mijn levensdoel?

Hoe bewust leef jij?

Leef je bewust of leef je je leven voor een groot deel (zoals ik dat ook vele jaren heb gedaan) volkomen onbewust. Kies je bewust voor wat jij wilt of laat je je door je conditionering van huis uit leiden. Als dat laatste het geval is dan is het resultaat dat vooral je omgeving of de situatie bepaalt hoe je je voelt. En waarschijnlijk heb je van huis uit ook meegekregen dat je goed je best moest doen op school en vooral een goede baan moest zien te bemachtigen. Misschien hoorde een gezin en kinderen er ook nog wel bij, maar dan...

Door naar Loopbaanbegeleiding: Doel en actie »


Mindfulness: Druk hebben, doen of zijn

ADHD

Hoewel het tegenwoordig geen balans meer mag heten, maar de meer modernere naam Work life integration heeft, blijft het als thema actueel. Nog steeds meer mensen ervaren druk in hun bestaan. Ze zijn druk, hebben het druk en/of ze doen druk. Maar ongeacht hoe je het noemt, het levert in ieder geval bij veel mensen stress op.

Door naar Mindfulness: Druk hebben, doen of zijn »


Mindfulness: Je verleden herleven

Als je de neiging hebt vaak negatief te denken, dan zou je jezelf eens af kunnen vragen welk leven je leeft. Leef je je leven nu? Of leef en herleef je je verleden steeds opnieuw? Heb je een associatieve koppeling gecreeerd die er voor zorgt dat je automatisch aan vervelende dingen uit het verleden denkt?

Door naar Mindfulness: Je verleden herleven »


Communicatietechnieken: Omgaan met problemen

Experiment

Een probleem of conflict is in feite niets anders dan een experiment dat nog niet is gelukt. Als je op die manier naar je problemen en conflicten kijkt, krijgen ze een andere emotionele lading en kun je misschien wel blij zijn met elk probleem dat je op je pad krijgt.

Veilig

Het veronderstelt wel een omgeving waarin het veilig is om te experimenteren en je met je problemen/uitdagingen en mislukte experimenten naar buiten mag treden. Als je kijkt vanuit het perspectief dat problemen lastig en moeilijk zijn, dan zul je eerder de neiging krijgen ze weg te poetsen of op te lossen (voor de ander). Daardoor ontneem je de ander de gelegenheid om te leren en zich te ontwikkelen.

Door naar Communicatietechnieken: Omgaan met problemen »


Communicatietechnieken: Kijken met je hersens

Kijken met je hersens

Je denkt snel, weet waar je heen wilt en treedt daadkrachtig op. Het lukt je alleen soms niet op iedereen mee te krijgen. Integendeel, soms is het resultaat vooral weerstand. En je hebt geen idee waar dat van komt. Je denkt dat je aan een half woord genoeg hebt, maar is dat ook zo? Het zou zomaar kunnen zijn dat jouw waarneming niet zo strookt met die van anderen en dat je een andere betekenis geeft aan wat er is en gebeurt.

Door naar Communicatietechnieken: Kijken met je hersens »


Mindfulness: Hebben we wel een vrije wil?

Hebben we een vrije wil?

Om maar met de deur in huis te vallen. Het valt nog maar te bezien hoe vrij onze wil is. Had je me deze vraag 25 jaar geleden gesteld dan had ik op een zeer stellige toon geantwoord: Ja natuurlijk hebben we een vrije wil.

Handen en voeten

Tegenwoordig ben ik daar minder zeker en dus minder stellig over. Ik zie het dagelijks in mijn praktijk terug dat mensen heel vaak aangeven iets wel te willen en er soms ook wel voor kiezen, maar toch grote moeite hebben om dat in de dagelijkse hier en nu praktijk handen en voeten te geven.

Door naar Mindfulness: Hebben we wel een vrije wil? »


Mindfulness: Opruimen en stress verlagen

Opruimen en schoonmaken

Kun je door op te ruimen stress verlagen? Moet je maar wel op rekenen. Het is een van de huiswerkopdrachten die ik klanten regelmatig geef als ze last hebben van stress of andere klachten. Het spreekwoord zegt niet voor niets: zo binnen, zo buiten. Wat blijkt namelijk: als je je huis opruimt, ruimt het in je hoofd ook op. Zo voelen mensen dat. 

Door naar Mindfulness: Opruimen en stress verlagen »


Mindfulness: Wat doet mindfulness?

Hier en nu

Veel mensen hebben bij het woord mediteren of mindfulness een associatie van zweverigheid. Eerlijk gezegd had ik dat jaren geleden ook. En ik moest er aan een kant niets van hebben en de andere kant in mij was ook wel weer nieuwsgierig. Inmiddels heb ik een totaal andere kijk op mediteren.

Leren waarnemen

Mediteren leert je meer in het moment te zijn. Te zijn. Door de tijd te nemen op je gedachten te letten en ze te leren waarnemen leer je langzamerhand hoe je geest werkt. Je leert hoe onbewust je heel veel dingen doet. En daar is op zich helemaal niets mis mee. Want je zou knettergek worden als je alles wat je doet bewust zou moeten doen in deze hectische westerse wereld. Mediteren is daarom niets anders dan een vorm van opletten. 

Door naar Mindfulness: Wat doet mindfulness? »