Assertiviteit: Ik verwacht iets anders dan jij

Verwachtingen

Sommige situaties en mensen in je leven zijn aanleiding voor je om je gespannen te voelen. Of dat nu situaties in je relatie zijn, bij je sport of hobby of bij je werk. Er zullen altijd situaties zijn die bijvoorbeeld anders gaan dan je verwacht had. Die spanning is een gevolg van een aanleiding, iemand doet bijvoorbeeld iets of iemand doet juist iets niet wat je graag gewild had. Door de verwachtingen die je bij jezelf hebt opgewekt door iets te gaan geloven waarvan je nooit helemaal zeker kunt zijn dat het zal gaan zoals jij verwacht, creëer je teleurstelling bij jezelf.

Door naar Assertiviteit: Ik verwacht iets anders dan jij »


Gezond oud worden. Wie wil dat nou niet?

Sinaasappel gezicht

Als je nog jong bent, dan sta je er meestal niet zo bij stil… Maar ouder worden en dan met name gezond ouder worden vraagt juist dat je al op zo jong mogelijke leeftijd je bewust bent van je leefstijl. Wil dat zeggen dat als je ouder bent het niet meer uitmaakt? Nee, natuurlijk niet. Ook als je al wat ouder bent en zelfs als je al op leeftijd bent, je kunt ALTIJD iets doen om je gezondheid te bevorderen. Maar het betekent wel dat je wanneer je jonger begint je lichaam niet hoeft te belasten met allerlei gifstoffen die het op een gegeven moment nog slecht kwijt kan. 

Door naar Gezond oud worden. Wie wil dat nou niet? »


Gezondheid-Energie: Gezond eten, (hoe) doe je dat?

Fit en vitaal, meisje springen

Eerlijk gezegd was ik er vroeger zo één die van de saladegarnering op haar bord zei: "Dat eet ik niet, dat is veels te gezond." Broodjes mayonaise en iedere dag een patatje met, zo ongezond was mijn menu best wel een poos. Ook chocola en dan met name hagelslag, zo’n twee tot drie pakken in de week, was favoriet.

Door naar Gezondheid-Energie: Gezond eten, (hoe) doe je dat? »


Assertiviteit: Kansen

kanskaart

Een van de meest krachtige manieren om je gevoel te veranderen is je aandacht op iets anders te richten. Als je kinderen hebt, herken je dit principe vast wel. Wie heeft er niet in bepaalde situaties de aandacht van zijn kind afgeleid? Waar je aandacht op gericht is, daar is ook je gevoel. Het is heel gemakkelijk om je rot te voelen. Je hoeft alleen maar iets uit je verleden waar je je rot over voelde weer in detail op te roepen en je voelt je onmiddellijk weer rot. Misschien zeg je wel: “Ik hoef niet terug naar het verleden, ik voel me nu ook al rot genoeg.” Of misschien denk je aan dingen die nog niet gebeurd zijn en voel je je bij voorbaat al rot. Dat is niet echt motiverend.

Door naar Assertiviteit: Kansen »


Wat is de definitie van gezondheid?

vrouw oefening beweging sport

Wat is het eerste dat in je opkomt als je aan gezondheid denkt? Veel mensen denken dan aan iets van eten of bewegen, je gewoon goed voelen en de afwezigheid van ziekte. Toch is gezondheid veel meer dan dat.

Definitie gezondheid volgens Wikipedia

Volgens wikipedia is gezondheid, het gevoel dat alles in orde is, zowel in lichamelijk, in geestelijk als in maatschappelijk opzicht.

Door naar Wat is de definitie van gezondheid? »


Assertiviteit: Onzeker zijn, zeker weten!

Onzekere vrouw kijkt om een hoekje

Ik weet het zeker… Ik ben onzeker. Als je onzeker bent dan denk je meestal onzekere gedachtes als: Ik ben niet goed genoeg. Ik ben niet belangrijk. Ik kan het niet. Ik ben lelijk. Ik ben dom. Ik ben klein. Ik durf niet. Wat zullen ze wel niet van me denken. Herken je ze? Die ondermijnende gedachtes? Als je vaak of regelmatig terugkerend dergelijke gedachten hebt, dan voed je je onzekerheid.

Door naar Assertiviteit: Onzeker zijn, zeker weten! »


Drie assertiviteitsoefeningen die je assertiviteit vergroten

Zelfverzekerde lachende vrouw

Er zijn vele manieren om aan je assertiviteit en je zelfvertrouwen te werken en te vergroten. Ik wil er een paar met je delen, zodat je op een gemakkelijke manier aan de slag kunt met jouw assertiviteit en het vergroten van je zelfvertrouwen. In dit artikel drie assertiviteitsoefeningen die je assertiviteit vergroten. Het zijn alle drie oefeningen die grote impact kunnen hebben op jezelf en je zelfvertrouwen en je assertiviteit. Maar het veranderen van gedrag gaat niet vanzelf. Daar moet je wel tijd, moeite en energie in steken.

Door naar Drie assertiviteitsoefeningen die je assertiviteit vergroten »


Ik wil assertiever worden. Hoe doe ik dat?

Reflectie, zelfreflectie

Assertiever worden kun je heel basaal gesproken op twee manieren doen. Je kunt namelijk van binnen naar buiten assertiever worden en je kunt van buiten naar binnen assertiever worden. Wat bedoel ik daarmee? 

Van buiten naar binnen assertiever worden

Veel assertiviteitstrainingen zijn gericht op het veranderen van je gedrag. Door je gedrag in de buitenwereld aan te passen, lees je assertiever te gaan gedragen, zul je meer zelfvertrouwen krijgen, waardoor je dat assertievere gedrag verder versterkt. Meestal is dat een langduriger proces van uit je comfortzone komen, vallen, opstaan en stapje voor stapje vooruitgang boeken. 

Door naar Ik wil assertiever worden. Hoe doe ik dat? »