Wat je vindt mag je houden!

Ik ben boos!

Geplaatst op maandag 3 maart 2014 door Nelly de Jong

Hoe bijzonder is het niet dat het heel vaak gebeurt dat wanneer ik in bijvoorbeeld een training of een coachgesprek vraag: Wat voel je? Dat mensen daar een “ik vind’ antwoord op geven. Ik vind dat hij dat niet tegen me zou mogen zeggen. Of ze zeggen: ja, vervelend. Of: Ik voel me niet gehoord of niet gezien. Of… vul maar in. Allerlei onduidelijke statements over wat er met ze aan de hand is. Maar concreet vertellen wat er gevoeld wordt gebeurt vrij weinig.

Je gevoel benoemen 

Het blijkt voor veel mensen nog niet zo gemakkelijk te zijn om hun gevoel te benoemen. Vaak nemen oordelen de plaats in van gevoel en blijven ze in hun hoofd zitten. En jij? Hoe is dat bij jou? Heb jij woorden voor je gevoel? Weet je wat je voelt? En waar je het voelt?

Waar voel ik dat?

Als je twijfelt of je je gevoel wel als een gevoel benoemt zou je jezelf kunnen vragen: Waar in mijn lichaam voel ik dat? En wat voor gewaarwording, welke sensaties voel ik daarbij? Dat helpt je in ieder geval om dichter bij jezelf en hoe een situatie voor jou voelt te komen.

Benoem het en het verandert

Maar om je als je daar moeite mee hebt een beetje op weg te helpen heb ik onderstaand een overzicht gemaakt met gevoelens. Zodat je jezelf kunt helpen het gevoel wat vaker te benoemen. Want het gekke is, dat zodra een gevoel benoemt is, het vaak ook verandert. Door het te benoemen gaat er vaak veel van de lading af. En dat is fijn nietwaar? 

Overzicht van de meest voorkomende gevoelens:

Ademloos

Angstig

Bang

Bedroefd

Bedrukt

Behaaglijk

Beverig

Bevreesd

Bevredigd

Bezield

Blij

Boos

Bruisend

Chagrijnig

Dankbaar

Dolblij

Doodsbang

Eenzaam

Energiek

Erkentelijk

Extatisch

Futloos

Geamuseerd

Geagiteerd

Gefrustreerd

Geïntrigeerd

Geïrriteerd

Gekwetst

Gelukzalig

Geprikkeld

Geraakt

Geschokt

Geschrokken 

Gespannen

Gevoelig

Glorieus

Jolig

Kalm

Levendig

Koel

Koud

Kwaad

Machteloos

Melancholiek

Miserabel

Moe

Moedeloos

Nieuwsgierig

Nerveus

Onbehaaglijk

Ongeduldig

Opgelucht

Ongelukkig

Ongemakkelijk

Onrustig

Onstuimig

Onthutst

Ontroerd

Ontspannen

Ontsteld

Ontzet

Onzeker

Opgetogen

Opgewekt

Overstuur

Overweldigd 

Perplex

Paniekerig

Slaperig

Smartelijk

Somber

Sprankelend

Stil

Teder

Tevreden

Treurig

Triest

Trots

Uitgelaten

Uitgeput

Verbaasd

Verbijsterd

Verbluft

Verdrietig

Verrukt

Vervuld

Verward

Verwonderd

Voldaan

Vredig

Vurig

Wanhopig

Weemoedig

Zacht

Zachtmoedig

Zalig

Zelfvoldaan

Zenuwachtig

Bewustzijn vergroten

Door meer zicht te krijgen op welke gevoelens er zijn, vergroot je ook je bewustzijn over wat je voelt. En dat is dan weer handig om daar beter over te leren communiceren. Zoals je kunt zien kunnen er allerlei nuanceverschillen zijn in wat je voelt. Maar wat je ook voelt, het is in ieder geval de taal van je hart en niet van je hoofd.

Ik heb het gevoel dat...

Wees je er ook terdege van bewust dat wanneer je de neiging krijgt om te zeggen: Ik heb het gevoel dat…., dat je hoofd dan aan het woord is en niet meer je hart. Je hoofd wil zijn oordeel over de ander uitspreken, met als gevolg dat de ander meestal in de weerstand schiet. En dat levert vrij zelden effectieve gesprekken en resultaten op.

Strijden om het gelijk

Daarom nodig ik je ook uit om de eerstvolgende keer als je gedoe in een van je gesprekken opmerkt om eens goed op te letten wat de ander of jij doet. Zijn jullie elkaar aan het veroordelen? Zijn jullie aan het strijden om je eigen gelijk? Of zijn jullie beiden op zoek naar een  constructieve manier om naar elkaar te luisteren? Doen jullie beiden je best om elkaar te begrijpen en om jullie beider behoeften ingevuld te krijgen?

Behoeften invullen

Dat laatste is vrijwel altijd de meest effectieve manier van met elkaar omgaan. Zelfs als je denkt: Ik zie de ander nooit weer, weet dan, dat alles dat je alles wat je zendt vroeg of later weer zult terug ontvangen. Dus: Als jij niet wilt dat anderen jou veroordelen, wees je dan terdege bewust van je eigen oordeel op de ander en op jezelf.

Workshop: Verbindende communicatie

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de Workshop: Verbindende communicatie.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Welke wolf geef jij te eten?
Waarin verlang ik naar waardering van anderen? »

Gratis E-book Verbindende Communicatie



Al meer dan 6.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer relaties, Emoties, Denken (positief en negatief), communicatie en Behoeften


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Mieke op maandag 3 maart 2014 om 10:24
Wat je vindt mag je houden! Ik las dit en vond het mooi, maar hoe kan ik er iets mee. Hihi krijg net een mailtje van iemand die zich pas bij een groep, die ik beheer, heeft aangesloten en die persoon wil gelijk de regels aanpassen omdat dat die persoon beter uitkomt.
Gelijk kwam jouw stukje boven, ik heb de persoon vriendelijk bedankt voor het delen van het idee en ga er dus helemaal niets mee doen :-D
Bedankt Nelly, een echte eyeopener

Reageer op Wat je vindt mag je houden!

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.