Stress, goed of fout?

druk, gestrest

Geplaatst op maandag 10 februari 2014 door Nelly de Jong

Als je erg in de stress zit, dan wil je er graag vanaf. Maar als je helemaal geen stress ervaart, dan krijg je uiteindelijk toch weer stress omdat een van de basisbehoeften van mensen nu eenmaal variatie is. En variatie betekent per definitie uit je comfortzone gaan en stress ervaren. Stress is daarmee op zichzelf niet goed of fout. Het is een bepaalde sensatie in je lichaam die aangeeft dat je jezelf aan het stretchen bent. Aan het oprekken als het ware.

Positieve stress

De positieve stress, de variatie is de stress die je voelt en ervaart als je je opgetogen en opgewonden voelt. Ik noem het ook wel eens achtbaanspannend. Als je ervan houdt is het leuk spannend. Je hart gaat sneller kloppen en je hormonen gieren door je lijf, maar er is geen sprake van echte angst. Je krijgt het als je bijvoorbeeld op sollicitatiegesprek gaat of als je je eerste afspraakje hebt met een potentiele partner… Er zijn allerlei manieren waarop je deze positieve stress kunt ervaren. En welke vorm het ook heeft, het zorgt er in ieder geval voor dat je wel weer weet dat je leeft.

Acute stress

Daartegenover staat een andere vorm van stress. Schrik bijvoorbeeld zorgt voor een acute vorm van stress. De acute vorm van stress vraagt meestal om een directe reactie en is zeker niet altijd leuk. Je lichaam schiet in de vechten of vluchten stand. En nadien herstel je jezelf snel. Ook deze vorm van stress zorgt meestal niet voor grote problemen, omdat de aanleiding voor de stress meestal vrij snel verdwijnt en je jezelf weer kunt herstellen van de situatie. Als de situatie voorbij is, ben je het meestal ook weer snel vergeten en voel je je weer goed en gelukkig.

Langdurige chronische stress

Waar het ‘mis’ gaat is als stress chronisch wordt. Als er steeds opnieuw uitlokkende stressfactoren zijn en je tussendoor te weinig hersteltijd ervaart. Dan betaalt je lichaam vroeg of later de tol voor het niet herstellen. Vooral als je het idee hebt nergens meer heen te kunnen om geen stress te ervaren. In mijn werk op Personeelszaken constateerde ik vaak dat wanneer er zowel problemen op het werk als thuis waren, dat mensen ‘omvielen’. Er was dan gewoon geen plek meer waar er geen stress was. Dat is ook de situatie waarin je echt op moet gaan letten, want doorgaan zonder veranderingen aan te brengen en zonder hulp te zoeken eindigt niet zelden in burnout. Dat komt ook gewoon omdat ons lichaam er niet op is gebouwd om langdurig stress te ervaren. Van oudsher moesten we voorbereid zijn om een tijger in de ogen te kijken, maar die tijger was er niet de hele dag.

Meer positieve stress inbouwen

Als je kijkt naar de verschillende vormen van stress is het voor de broodnodige balans goed om meer positieve stress in je leven te creeren. Maar ook weer niet teveeel, want ook positieve stress kan teveel worden. Daarom is het belangrijk als je goed voor jezelf wilt zorgen dat je meer dingen doet waar je je goed bij voelt, waar je gelukkig van wordt en waar je je uitgelaten bij voelt. En vermijd zoveel mogelijk dingen waar je je energie van weg voelt lekken. Waar je stress bij ervaart.

Wat voelt goed?

Om erachter te komen wat goed voor je voelt en wat niet kun je beginnen met alleen maar te denken aan het doen van een bepaalde activiteit. Als je daar een goed gevoel van krijgt, dan weet je dat het je waarschijnlijk gaat ondersteunen. Krijg je er bij de gedachte al stress van, dan weet je dat je daar een uitdaging hebt. Als je kunt is het dan handig zoveel mogelijk activiteiten die stress oproepen te beeindigen. Dat kan natuurlijk niet altijd en zonder meer.

Ik wil geen moeder meer zijn....

Als je bijvoorbeeld zes jaar terug een keus hebt gemaakt wel moeder te willen worden en je hebt nu twee kinderen, dan is het lastiger om te zeggen: Ik stap eruit en ben nu geen moeder meer. Maar je kunt dan wel voor jezelf nagaan hoe je meer tijd zonder kinderen kunt doorbrengen. Om jezelf weer op te laden en bij te tanken. Belangrijk daarin is ook dat je denkt in termen van mogelijkheden in plaats van in onmogelijkheden. Er zijn altijd mogelijkheden, als je bereid bent te kijken. Een goede vraag om aan jezelf te stellen op zo’n moment is: Wat kan ik nu doen om mezelf beter te voelen? Of: Hoe kan ik nu goed voor mezelf zorgen? Wat heb ik nu nodig?

Verslaafd aan de kick

Zoals al eerder genoemd: ook goede stress kan tegen je werken. Sommige mensen raken verslaafd aan de kick en zijn verworden tot een soort adrenaline junks. Als je naast de kicks ook nog andere stress ervaart dan loop je best een reeel risico op chronische stress. Daarom is het blijft het ook belangrijk jezelf op dagelijkse basis de vraag te stellen: Hoe gaat het nu met mij? Het liefst zelfs meerdere keren op een dag. Zodat je tijdig kunt bijsturen en andere keuzes kunt maken.

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Liever Gelukkig met Mindfulness in Leeuwarden

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de Liever Gelukkig met Mindfulness in Leeuwarden.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« NIVEA Niet Invullen Voor Een Ander
Feedback loop »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, mindfulness, meditatie, Energie en Burn-out


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Stress, goed of fout?

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.