Sollicitatiebrief schrijven? Tips

Succes

Geplaatst op maandag 23 december 2013 door Nelly de Jong

In de periode dat ik nog op Personeelszaken werkte heb ik vele sollicitatiebrieven onder ogen gekregen. In tijden van schaarste aan personeel deed het er feitelijk  niet zoveel toe wat er in die brief stond, want de werkgever was wel bereid te investeren in mensen. We leven nu anno 2013 in een tijd van overvloed aan werknemers. Er is wel schaarste, maar selectieve schaarste. Bepaalde beroepsgroepen, zoals bepaalde functies in de techniek en ICT zijn lastig in te vullen. Maar voor de rest is er een heel groot aanbod en meestal een overschot aan kandidaten voor bepaalde vacatures. Driehonderd reacties op één vacature is zeker geen uitzondering.

Een van de velen... 

Dat betekent dat degene of degenen die de eerste selectie doen een stapel van 300 brieven en cv’s ‘door’ moet om te screenen op geschikte kandidaten. Dat is een perspectief dat je goed in gedachten moet houden als je een van de 300 bent en in aanmerking wilt komen voor die baan.

Ik-gericht

Veel mensen die solliciteren realiseren zich ook niet of niet voldoende wat de functie van een sollicitatiebrief en cv is. Ze zijn in hun brief alleen maar aan het zenden. Het is Ik, Ik, Ik en nog eens Ik. Oftewel ze kijken vrijwel alleen vanuit hun eigen perspectief.

Uitgenodigd worden

Belangrijk is dat je je realiseert dat je die brief niet schrijft om een baan te krijgen. Je schrijft hem om een uitnodiging te ontvangen. De kans is reëel dat je met de brieven die je hebt geschreven vooral in staat bent geweest om afwijzingen te scoren. Hoe voelde dat? Hoe voelde het om een afwijzing te ontvangen? Je schrijft die brief dus omdat je een uitnodiging wilt ontvangen. Dat betekent dat je door een andere bril moet gaan kijken om een goede brief te schrijven.

Waarom nodig jij iemand uit?

Stel jezelf maar eens de vraag: Wil zou jij bij jezelf thuis uitnodigingen Wat zijn voor jou argumenten om iemand al of niet uit te nodigen? Als ik die vraag wel eens aan klanten of deelnemers aan mijn training stel, dan komen er argumenten als:

Wie selecteert?

Wil je met deze argumenten rekening kunnen houden in het schrijven van je brief, dan is het belangrijk dat je erachter komt wie de eerste selectie gaat doen. Wie gaat als eerste jou brief lezen? Want op diegenen zul je je brief af moeten stemmen. Dat is ook meteen de allerbelangrijkste reden waarom het zo  cruciaal is om vooraf te bellen. Jaja, ik weet het de je zult dat best spannend vinden om te doen. Dat begrijp ik. Maar het is wel wat jou in eerste instantie al gaat onderscheiden van de rest. Zonder de informatie die je in dat gesprek ontvangt kun je je brief niet afstemmen op degene die je brief leest en die de eerste selectie doet.

Sleutelrol

Je sollicitatiebrief speelt daarmee dus een sleutelrol in het proces. Die brief zal de verbinding moeten gaan leggen tussen waar de werkgever naar zoekt en wat jij te bieden hebt en wat jij zoekt. Die koppeling is van wezenlijk belang. Als je zelf al eens 300 sollicitatiebrieven bij elkaar hebt gezien, dan zal het je zijn opgevallen dat de meeste erg op elkaar lijken. Bovendien staat er nauwelijks iets in dat meer relevant is dan het cv. In principe kan je dus ook prima selecteren op een cv. En dat is wat veel selecteurs ook doen. Ze screenen cv’s. Want daarin staat de meest relevante informatie op basis waarvan de selecteur zich prima een beeld kan vormen van wie je bent. Toch is de brief wel het eerste contactmoment tussen jou en de werkgever. Het is de eerste en meest bepalende indruk die je ermee achterlaat.

Wat moet er in een brief in ieder geval staan:

Onderscheidend vermogen

En bepalend voor het succes van je brief is de manier waarop je die zaken verwoord. Jouw brief moet onderscheidend vermogen hebben. Zoveel onderscheidend vermogen dat hij de aandacht trekt en opvalt tussen die 300 andere brieven. Hoe beter je afstemt op wat de werkgever zoekt, door bijvoorbeeld een letterlijke quote te gebruiken uit het gesprek dat je hebt gehad. Of door informatie die je in het gesprek hebt ontvangen te verwerken in je brief. Daarmee vergroot je de kans om uitgenodigd te worden.

Let wel op:

Opvallen is geen doel op zich. Ga niet in de extremen. Maar gewoon een beetje extra. Zodat je op een nette manier opvalt.

Enne…

Meer weten of lezen over creatief cv?

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Een goed begin! Tien tips
Zelfvertrouwen? Geef NOOIT op! »

Vind jouw persoonlijke missie

Net als iedereen heb jij ook een doel in jouw leven en heeft het leven een doel met jou. De Persoonlijke Missie-generator helpt jou bij het vinden van de juiste woorden om jouw levensmissie aan het papier toe te vertrouwen.

Start de missiegenerator

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 27 februari '19Ontdek je blauwdrukLeeuwarden, meld je aan
Wo 22 mei '19SpeedcoachingLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Outplacement en loopbaancoaching


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Sollicitatiebrief schrijven? Tips

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.