Assertiviteit: Kansen

kanskaart

Een van de meest krachtige manieren om je gevoel te veranderen is je aandacht op iets anders te richten. Als je kinderen hebt, herken je dit principe vast wel. Wie heeft er niet in bepaalde situaties de aandacht van zijn kind afgeleid? Waar je aandacht op gericht is, daar is ook je gevoel. Het is heel gemakkelijk om je rot te voelen. Je hoeft alleen maar iets uit je verleden waar je je rot over voelde weer in detail op te roepen en je voelt je onmiddellijk weer rot. Misschien zeg je wel: “Ik hoef niet terug naar het verleden, ik voel me nu ook al rot genoeg.” Of misschien denk je aan dingen die nog niet gebeurd zijn en voel je je bij voorbaat al rot. Dat is niet echt motiverend.

Door naar Assertiviteit: Kansen »


Wat is de definitie van gezondheid?

vrouw oefening beweging sport

Wat is het eerste dat in je opkomt als je aan gezondheid denkt? Veel mensen denken dan aan iets van eten of bewegen, je gewoon goed voelen en de afwezigheid van ziekte. Toch is gezondheid veel meer dan dat.

Definitie gezondheid volgens Wikipedia

Volgens wikipedia is gezondheid, het gevoel dat alles in orde is, zowel in lichamelijk, in geestelijk als in maatschappelijk opzicht.

Door naar Wat is de definitie van gezondheid? »


Assertiviteit: Onzeker zijn, zeker weten!

Onzekere vrouw kijkt om een hoekje

Ik weet het zeker… Ik ben onzeker. Als je onzeker bent dan denk je meestal onzekere gedachtes als: Ik ben niet goed genoeg. Ik ben niet belangrijk. Ik kan het niet. Ik ben lelijk. Ik ben dom. Ik ben klein. Ik durf niet. Wat zullen ze wel niet van me denken. Herken je ze? Die ondermijnende gedachtes? Als je vaak of regelmatig terugkerend dergelijke gedachten hebt, dan voed je je onzekerheid.

Door naar Assertiviteit: Onzeker zijn, zeker weten! »


Drie assertiviteitsoefeningen die je assertiviteit vergroten

Zelfverzekerde lachende vrouw

Er zijn vele manieren om aan je assertiviteit en je zelfvertrouwen te werken en te vergroten. Ik wil er een paar met je delen, zodat je op een gemakkelijke manier aan de slag kunt met jouw assertiviteit en het vergroten van je zelfvertrouwen. In dit artikel drie assertiviteitsoefeningen die je assertiviteit vergroten. Het zijn alle drie oefeningen die grote impact kunnen hebben op jezelf en je zelfvertrouwen en je assertiviteit. Maar het veranderen van gedrag gaat niet vanzelf. Daar moet je wel tijd, moeite en energie in steken.

Door naar Drie assertiviteitsoefeningen die je assertiviteit vergroten »


Ik wil assertiever worden. Hoe doe ik dat?

Reflectie, zelfreflectie

Assertiever worden kun je heel basaal gesproken op twee manieren doen. Je kunt namelijk van binnen naar buiten assertiever worden en je kunt van buiten naar binnen assertiever worden. Wat bedoel ik daarmee? 

Van buiten naar binnen assertiever worden

Veel assertiviteitstrainingen zijn gericht op het veranderen van je gedrag. Door je gedrag in de buitenwereld aan te passen, lees je assertiever te gaan gedragen, zul je meer zelfvertrouwen krijgen, waardoor je dat assertievere gedrag verder versterkt. Meestal is dat een langduriger proces van uit je comfortzone komen, vallen, opstaan en stapje voor stapje vooruitgang boeken. 

Door naar Ik wil assertiever worden. Hoe doe ik dat? »


Wat betekent assertiviteit en assertief gedrag?

Zelfverzekerde vrouw op een hooibaal

Assertiviteit en assertief gedrag of assertieve communicatie betekent dat je in staat bent om op een rustige manier voor jezelf te zorgen en voor jezelf op te komen, zonder dat je daarbij voorbij gaat aan de (assertieve) rechten van de ander. Als je je assertief gedraagt, dan ben je in staat om jouw behoeften, je gedachten en je gevoel open, eerlijk en direct te uiten. 

Door naar Wat betekent assertiviteit en assertief gedrag? »


Tien tips voor het omgaan met conflicten in relaties

ruzie, onenigheid

Conflicten zijn af en toe onvermijdelijk in elke relatie. Op zich zijn conflicten ook niet zo’n punt. De manier waarop je met een conflict omgaat echter kan wel tot problemen leiden en mensen uit elkaar drijven. Slechte communicatieve vaardigheden, onenigheid en misverstanden zijn vaak een bron van boosheid, irritatie en creeren afstand óf ze zijn een springplank naar een hechtere relatie en een gelukkige toekomst samen. Als je weer eens in een conflictachtige situatie terecht komt, dan heb ik hier tien tips voor je waardoor je een positieve uitkomst kunt creeren. 

Door naar Tien tips voor het omgaan met conflicten in relaties »


Effectiviteit: Geloof jij dat je het kunt?

versterkende overtuigingen

Een van de belangrijkste redenen waarom je leven niet gaat zoals jij het wilt is je geloofssyteem. Je overtuigingen van wat waar is en waar zou kunnen zijn is de grootste blokkade om te zijn wie je bent en te hebben wat je wilt. En wat het lastigste hieraan is, is dat je het zelf meestal niet in de gaten hebt. Je hebt het niet in de gaten omdat jouw overtuigingen, jouw geloofssysteem voor jou waar is. Het is jouw werkelijkheid. En als jij gelooft dat het waar is, dan gaan jouw hersenen op zoek naar informatie die strookt met jouw overtuiging. Je hersenen zijn de hele dag bezig om het grootste deel van de informatie die binnenkomt te deleten. En de manier waarop ze dat doen hangt samen met wat je geloofssysteem is. Met wat jouw overtuigingen zijn.

Door naar Effectiviteit: Geloof jij dat je het kunt? »