Angst, tips voor als je bang bent

Verantwoordelijkheid, wijzende vingers

Geplaatst op maandag 9 september 2013 door Nelly de Jong

Angst is een grote boosdoener. En wie kent hem niet. Er zijn maar weinig mensen die helemaal zonder angst leven. En dat is maar goed ook. Angst vervult een belangrijke functie. Anst zorgt er namelijk voor dat we niet roekeloos de straat oversteken of een brandend huis in lopen. Alleen heeft angst soms ook de neiging te verschijnen waar hij niet zo heel functioneel meer is. Dan blokkeert de angst ons om de stappen te zetten die nodig zijn. We stappen dan in een oeroud overlevingsmechnisme, waarbij ons lichaam nog net zo reageert als 10.000 jaar geleden, toen we oog in oog met een beer stonden.

Kom in actie tegen je angst

De enige manier waarop de we angst succesvol te lijf kunnen gaan is actie nemen. Het gaat er niet om wat we kunnen of willen, maar het gaat om wat we doen. Hierbij is het van belang om klein te beginnen. Elke dag een kleine stap zetten. En te leven volgens het principe van Altijd doorgaande verbetering (ADV). Elke stap is er één.

Vooral doorgaan....

Als je weet wat je wilt en je neemt actie moet je natuurlijk niet meteen verwachten dat alles in een keer zal lukken. Je zult tig keer op onderuit gaan en dat is maar goed ook. Want daar leer je dan weer van. Als je maar blijft proberen. Je laat je kind ook niet na drie pogingen ophouden met te leren lopen. Je stimuleert je kind net zo lang tot het wel lukt.

Wat leveren mijn acties me op?

Hou voor ogen wat je doel is en stel jezelf de vraag wat je actie oplevert. Wat zijn de resultaten van wat je doet. Kom je dichter bij je doel of niet. Hoe doe je dat nou: actie nemen? Het belangrijkste is dat je besluit om actie te nemen. Ga na wat je doel is en besluit dat je actie neemt.

Ga door je angst heen

Een vliegtuig is b.v. ook regelmatig door de wind of andere weersomstandigheden van koers maar vliegt uiteindelijk wel naar zijn doel toe. Natuurlijk heb je ook doorzettingsvermogen nodig, maar ga door je angst heen. Neem hem mee want angst zal altijd deel uitmaken van je leven. En natuurlijk zul je ‘fouten’ maken. Die kun je dan weer gebruiken door je zelf de vraag te stellen: hoe kan ik anders naar mijn fouten kijken? Wat kan ik er van leren?

Wie schrijft die blijft

Schrijf elke dag op wat je hebt geleerd. Door het in een schriftje bij te houden, kun je op een heel simpele manier zien hoeveel je geleerd hebt en gegroeid bent.

De boodschap van angst

Net als iedere emotie heeft angst je iets te vertellen. De boodschap van angst is dat je iets moet veranderen aan je mindset of aan je houding. Ik ben lang bang geweest voor onder andere afwijzing. Ik vond mezelf niet goed genoeg. Daardoor ging ik van alles uit de weg, om maar niet afgewezen te worden. Het resultaat was dat ik uiteindelijk daardoor mezelf afwees. En mijn les was dat ik mezelf moest accepteren zoals ik was/ben. Als ik mezelf accepteer zoals ik ben, dan kan niemand mij meer echt raken met zijn of haar afwijzing. Dat kan namelijk alleen maar als ik door de afwijzing van de ander mezelf ook ga afwijzen. Bovendien zegt de afwijzing van de ander vaak ook iets over iets wat hij of zij afwijst in zichzelf. In mijn geval moest ik dus zowel iets aan mijn mindset als aan mijn houding veranderen.

Tips:

Besluit angst te zien als een boodschapper. Een boodschap om in actie te komen. Wat is de boodschap van jouw angst? Wat vertelt ze jou over jezelf? Bang zijn om de straat op te gaan kan bijvoorbeeld betekenen dat je meer vertrouwen in jezelf moet ontwikkelen. Bang zijn voor spinnen, dat je misschien nog een vervelende ervaring die je daarmee hebt opgedaan moet verwerken. Vraag jezelf af wat de angst je zeggen wil en wees stil, luister en kom in actie...

Heb je de boodschap van angst ontvangen?

Neem twee dingen die je hebt uitgesteld; b.v. een telefoontje, je huis schoonmaken, rapport schrijven, stoppen met roken, anders eten, etc. Twee dingen waarvan je weet dat als je ze gedaan hebt, dat je je er beter door zult voelen. En doe ze meteen. Doe het NU!!! De kracht zit in het moment.

Oeps, fout...

En wat als je het dan ‘fout’ doet? Doe het dan goed fout!!! En zorg dat je er van leert. Dat maakt je alleen maar meer succesvol nu en in de toekomst.

Jij beslist

Wat je leven verandert is het nemen van beslissingen en het gebruik van je persoonlijke kracht, hetgeen uitgaat van je vermogen om consistent actie te ondernemen. 

De vier stappen voor succes:

  1. Weet wat je doel is; Weet wat je wél wilt
  2. Kom in actie door een besluit over je doel te nemen
  3. Neem waar wat de acties met jou en het bereiken van je doel doen.
  4. Als wat je doet niet werkt, stop, kijk, corrigeer en doe iets anders.

Om tijd en energie te besparen, gebruik rolmodellen om je succes te versnellen:

  1. Vind iemand die het resultaat dat jij wilt al heeft
  2. Zoek uit wat die persoon doet voor dat succes
  3. Doe hetzelfde en je zult dezelfde resultaten hebben

Je kunt onmogelijk fouten maken zolang je maar leert van wat je doet!

Nog een andere manier om naar angst te kijken:

Gratis E-book Liever Assertiever

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Liever Assertiever

Liever Assertiever in Leeuwarden

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de Liever Assertiever in Leeuwarden.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Assertieve communicatie: Tips
Alles is adem »

Gratis E-book Liever Assertiever



Al meer dan 26.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress en assertiviteit


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Manon op donderdag 12 september 2013 om 23:51
Leren van fouten. Ik denk dat daar mijn grootste angst zit. Ik leer niet van fouten tenzij ik ze meerdere keren maak, en dan nog... Dit kan ik maar moeilijk accepteren. Ik mag van mijzelf dus geen fouten maken. Ik kan best trots zijn op mijzelf als ik ondanks mijn faalangst doe wat ik doe. Want wat ben ik dan bang om tegen de mand te lopen. Perfecte mensen bestaan niet en ik zou er zo graag een zijn.

Nelly op dinsdag 10 september 2013 om 10:59
Alleen jij hebt daar het antwoord op Chris. En ook al weet je het misschien niet 100% bewust. Je lichaam weet het antwoord wel. Als je jezelf die vraag stelt, krijg je dan van je lichaam een ja of een nee gevoel? Dat is wat je jezelf kunt vragen. En daar heb je dan wellicht nog iets op te lossen. Ik kan het boek dat Nel beschrijft je ook aanraden, als je daarmee worstelt. Sterkte!

Chris op dinsdag 10 september 2013 om 10:28
Dit artikel raakt me en heb het idee ergens een lichtpuntje te zien. Ongeveer 10 jaar geleden heb ik een enorme angststoornis gehad, ik was bang voor alles wat er in me op kwam , wat ik hoorde op radio/tv of gewoon een gesprek van mijn naaste. Ik hoorde eigenlijk alleen maar angst. Ik durfde niet naar buiten had enorme paniekaanvallen . Ik heb daar vijf jaar over gedaan om uit te komen. ik voelde vooral met buitenlopen nog dat onrustige, tot nu toe ervaar ik dat maar heb dat eigenlijk maar gewoon geaccepteerd. Nu na jouw artikel vraag ik me wel af wat dat nog is. zou het inderdaad nog een wantrouwen in mezelf zijn. Of bang voor wat mensen zien of zeggen. Ik was toen erg bang wat mensen aan mij zouden zien, of wat ze van me dachten. Zou dat het nog steeds zijn.

Nel Sijsling op maandag 9 september 2013 om 21:12
Mijn leven is sterk geregeerd geweest door angst. En oude wonden en ervaringen waren daar debet aan. Ik heb het boek van Ingeborg Bosch gelezen, Illusies. Ik kan haar methode, PRI, niet beoordelen maar het uitgangspunt is dat angst en ander gedrag uiteindelijk weerstanden zijn om de oude pijn niet te voelen. Het heeft me heel veel vrijheid en lichtheid gegeven. Bij een opkomende angst is ergensdoor de oude pijn en de oude angst getriggert maar die is oud, verdrietig maar ook voorbij. je mag in het nu leven.
Het heeft me enorm geholpenom de angst niet al te serieus te nemen, het is voorbij, dit is een nieuwe situatie, een nieuwe ontmoeting, die kan ik aangaan vanuit wie ik nu ben en wat ik nu kan.
Succes met je werk en dank voor alles wat je je volgers deelt

Randy op maandag 9 september 2013 om 13:38
Ik werk in de thuiszorg en door de bezuinigingen in de Zorg werden ook mijn cliŽnten gekort op hun zorguren. Ik raakte op alle fronten overbelast en belandde in de ziektewet. Na vijf weken begon ik weer op twee middagen, maar bleef aanhikken tegen die twee tussenliggende middagen, omdat ik dan teveel in te weinig tijd moest doen.
Afscheid nemen heb ik eindelijk geleerd en dat was niet het probleem, maar van wie van de twee cliŽnten was lastiger, omdat ik de confrontatie met de ene niet aandurfde. De andere cliŽnte zou wat dat aanging gemakkelijker zijn, maar zij had meer uren, die ik over twee middagen wilde verspreiden, zodat ik het beter aan zou kunnen op de lange duur.
Na enig wikken en wegen nam ik mijn besluit en ondernam meteen actie. Mijn energielevel schoot gewoon omhoog, wat mij bevestigde in mijn zekerheid een goede beslissing te hebben genomen.
Helaas liep het gesprek waarin ik aangaf dat ik niet meer terug zou komen, heel anders dan dat ik verwacht had en gewoon naar. Ik was verwonderd over het afscheid, omdat ik dacht dat wederzijdse warme gevoelens ook wederzijds begrip zouden opleveren, maar dat was niet het geval. Mijn angst voor die confrontatie was dus gegrond, in die zin, dat het niet fijn zou zijn. Ik was en ben wel trots op mezelf, dat ik het 'gewoon' gedaan heb. Dat ik van nůg minder inkomen moet rondkomen is intussen ook geen angst meer. Ik kan daar zelf niks aan veranderen en vertrouw op de Voorzienigheid, die zorgt dat ik genoeg heb.

Gea op maandag 9 september 2013 om 11:50
Iedereen is ergens bang voor, ik ook. Ik vind autorijden eng en ik heb gisteren sinds een half jaar weer auto gereden. En ik heb weer auto gereden na de bevalling van mijn dochter. Verder probeer ik de dingen die ik eng vind vooral te gaan doen. As je het hebt gedaan ben je trots op jezelf. En ik was gisteren heel trots op mezelf dat ik weer auto heb gereden.

Reageer op Angst, tips voor als je bang bent

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.