Meditatie voor ongeduldige mensen

Duim op wijisvinger

Geplaatst op maandag 24 juni 2013 door Nelly de Jong

Ongeduldige mensen hebben vaak moeite met mediteren. En al helemaal met het volhouden ervan. Veel ongeduldige mensen zijn echte ‘hoofd’ mensen. Ze leven vaak doelgericht en hebben meestal haast. Ze hebben nog zo veel te doen en ze vinden het vaak moeilijk om tijd vrij te maken om alleen maar te zijn.

Ik heb geen tijd

Zo eentje was en ben ik er zelf ook. Ik heb ook altijd veel te doen. Tijd is in mijn leven een heel schaars goed. Je kunt haar maar een keer gebruiken en op is op. Ik wil die tijd daarom ook zo zinvol mogelijk besteden.

Je moet het wel blijven doen

Toch wilde ik ook de voordelen van het mediteren, van mindful zijn in mijn leven. Zoals zo veel andere mensen ben ik er ooit mee begonnen en toen het weer beter met me ging mee gestopt. Ik had het niet meer nodig. Tenminste… zo dacht ik toen. Inmiddels na de zoveelste crisis wijs geworden weet ik dat mediteren niet iets is dat werkt als je het incidenteel doet. Je moet het op dagelijkse basis doen om er voor jezelf het beste uit te halen. Dus inmiddels al weer vele jaren mediteer ik op dagelijkse basis. Ik zou nu niet anders meer willen. En ik mis het als het een keer niet kan of lukt.

Ongeduldige mensen hebben zoveel te doen

Maar ik heb ook nog steeds wel veel te doen. Wat een spagaat… Daarom ben ik destijds op zoek gegaan naar vormen van meditatie die zo praktisch mogelijk te gebruiken zijn. Het resultaat vind je hieronder. Als geduld vinden een uitdaging in je leven is, dan heb je misschien wel wat aan de volgende tips:

Tip 1 Mediteer in bed

Mediteer in bed voor je gaat slapen In bed mediteren kost geen extra tijd. Je ligt toch al in bed. Zelf gebruik ik bij het slapen gaan vrijwel altijd geleide meditaties of visualisaties. Ik gebruik daarvoor een iPod of mp3-speler met in-ear plugs. Je moet wel even op zoek gaan naar zo plat mogelijke oortjes, want dan kun je ook gewoon lekker op je zij gaan liggen. Vaak haal ik het einde van de oefening niet. Maar ik slaap er wel vaster en dieper door, waardoor ik beter uitgerust wakker word. Bovendien slaapt je onbewuste nooit en die ontvangt de boodschap uit de geleide meditatie evengoed.

Tip 2 Gebruik korte, vijf minuten meditaties

Ongeduldige mensen zijn vaak gestrester dan ze zichzelf bewust zijn. Ze voelen hun stress vaak niet of veel te laat. Met als gevolg dat als ze zich hun stress uiteindelijk bewust worden ze vaak al ‘ver heen’ zijn in de richting van burn-out of ziekte. Ze voelen niet alleen hun stress niet, maar ze ‘voelen’ sowieso’ niet zoveel, want ze leven meer vanuit hun hoofd, vanuit hun denken. Dat hebben ze zichzelf op enig moment toen ze klein waren zo aangeleerd en dat is een patroon geworden van waaruit ze leven. Een soort van overlevingsstrategie.

Ze kunnen best voelen

Dat wil niet zeggen dat ongeduldige mensen niet kunnen voelen. Sterker nog: Ik ken best wel veel hoogsensitieve ongeduldige mensen. Ze gunnen zichzelf er alleen vaak de tijd niet voor of ze zijn in ook wel bang om te voelen.

Voelen is vaag en onduidelijk

Dat voelen is voor hen vaak een beetje vaag en onduidelijk en daar houden ze dan weer niet van. Bovendien weet je niet wat je dan tegenkomt. En controle is toch maar alles nietwaar? Toch wil je totale systeem uiteindelijk een vorm van balans tussen hoofd, hart en handen. Daardoor zal vroeger of later het niet geleefde deel (in dit geval het voelen) gaan muiten.

Tip 3  Vraag regelmatig aan jezelf: Hoe gaat het met mij?

Muiten door bv. ziekte, waardoor de ongeduldige gedwongen wordt om in de rust te komen. Om dat nu te voorkomen is het wijs om gedurende de dag een paar keer de tijd te nemen en aan jezelf te vragen: Hoe gaat het nu met mij? Hoe voelt mijn lichaam? Dat kan door sec die vragen te stellen, maar het kan ook d.m.v. een korte meditatie. Daar zijn er vele van. En ik stel hier mijn drie meest favoriete aan je voor.

Korte meditatie 1: Ademmeditatie

lucht

Ademmeditaties zijn er in vele vormen en maten. Als kind heb ik ooit op een heel experimentele school gezeten. Ik kan me dus nog als de dag van gisteren herinneren dat we in de zestiger jaren in de klas yoga oefeningen deden. Eentje was een ademhalingsoefening. We moesten het aantal tellen dat we inademden, ook vasthouden, uitademen en net zoveel tellen even helemaal niets. Dus als je in vier tellen inademt, dan ook vier tellen je adem vasthouden, vier tellen uitademen en vier tellen even helemaal niets. Die werkt nog steeds.

Maar ik geef er tegenwoordig de voorkeur aan om de volgende te doen: Het aantal tellen wat je nodig hebt om in te ademen (is meestal 2, 3, 4 of 5 tellen) doe je x 4 voor het aantal tellen dat je je adem vasthoudt en x 2 voor je uitademing. Dat ziet er als je 4 tellen inademt als volgt uit: 4 inademen, 16 tellen inhouden, 8 tellen uitademen. En weer opnieuw.

Korte meditatie 2:  Meditatie met behulp van affirmaties

Mediteren met behulp van affirmaties is ook heel effectief. Vooral als je de neiging hebt om in de controle te zitten en moeite hebt met loslaten, kan mediteren met de affirmatie: Ik vertrouw en ik laat los veel rust geven, net als: Ik ben rustig, geduldig en ontspannen. Omdat energie aandacht volgt, zullen je gedachten en je lichaam als vanzelf rustiger worden.

Korte meditatie 3:  Aandacht richten

De korte mediatie die ik in de mindfulnesstraining gebruik is er een waarbij je 1 minuut je aandacht richt op de ruimte waar je je bevindt. Je wordt je als het ware bewust van je hier en nu. De tweede minuut richt je je aandacht op je ademhaling. En de derde minuut breid je je aandacht uit naar je hele lichaam.

Hier en nu

Alle drie deze meditaties brengen je weer terug bij jezelf en in het hier en nu. Uit je hoofd vandaan en weer in je lichaam, met twee voeten op de vloer. En dat zorgt er op termijn voor dat je beter in balans komt en blijft. Zeker als je daarbij ook ’s avonds voor het slapen gaan een mooie geleide meditatie doet. Mocht je er geen hebben, dan kun je onderstaande meditatie gebruiken of andere bestellen via de InspiratieWinkel.

Wat zijn jouw rustbrengers?

Maar misschien heb jij nog wel veel mooiere, betere, effectievere meditaties of oefeningen die je ongeduldige zelf tot rust brengen. Ik ben heel erg benieuwd. Wil je ze met me delen?

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!

Liever luisteren?

Korte meditatie voor ongedudlige mensen




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Werk via je netwerk
Wie BEN je? »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 8.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Ontspanning, rust en mindfulness


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Mieke op woensdag 26 juni 2013 om 15:17
ik gebruik al 20 jaar dezelfde affirmatie
Ik, Mieke ,ben rustig ,tevreden en blij
ik hou van alle mensen en ze houden van mij

Sanne op dinsdag 25 juni 2013 om 09:23
Ook ik herken me hierin heel erg, zo vaak wil ik proberen om ervoor te zorgen dat ik dingen beter kan relativeren. Ik wil er graag mee aan de gang, momenteel zijn er zoveel dingen in mijn leven waardoor ik de rust gewoon niet kan vinden, ook de balans niet en dat is wat je tegenwoordig graag wilt, rust en balans. De medidatie in bed en de ademhaling ga ik in ieder geval proberen! Dat is een goede tip! Wat ik doe om tot rust te komen is met de hond lopen, en dan wel een uurtje. Ik probeer dit iedere dag te doen en niet eraan te denken wat ik allemaal in dat uurtje had kunnen doen. Ook sta ik een uur eerder op dan mijn gezin dit doet, rustig aan doen, dat helpt bij mij ook er goed.

Gerda op maandag 24 juni 2013 om 14:31
Wat ik dagelijks doe is mezelf bewust douche en spiegelen wat ik met mijn rechterhand doe dat doe ik ook met mijn linkerhand. Bewust 5 minuten wandelen en de resterende tijd geniet ik van de natuur.
's avonds in bed de korte bodyscan en het werkt perfect, 3x daags even in het nu zijn en alles even loslaten. Veel succes.

Lineke op maandag 24 juni 2013 om 12:55
En óf ik mij herken in dit bericht! Ik voel me nu al onrustig en denk... oeh help ik heb helemaal geen tijd om hier op te reageren want ik moet nog zoveel en ik wil ook nog zoveel! En het gekke is, dat je soms even met de neus op de feiten gedrukt moet worden dat alles toch ook zonder jou (ook al vind ik dat niet leuk om te horen) ook prima door zal gaan.... Ik probeer dus elke dag wel een moment van rust in te bouwen om even (hoe gezapig dat ook moge klinken) dankbaar stil te staan bij wat ik allemaal heb!

Sandra Vis op maandag 24 juni 2013 om 12:42
Je kunt niet alles tegelijk. Veel tijd gaat tegenwoordig verloren door het virtuele tijdperk (chatten/gamen/sms/ whats-app). Dingen die echt moeten gebeuren raken in het slop onder het mom van "dat kan later ook".
Spring bewuster met je tijd om door keuzes te maken en er blijft een zee van tijd over om te relaxen en te genieten ;-)

Meditatie kan zinvol zijn - je bewust worden van je eigen ik. Geduld is een schone zaak. God schiep de tijd en over haast heeft hij nooit gesproken.
Waar is de rustdag gebleven??? Besteed die dag tijd aan elkaar om de accu voor de rest van de week weer op te laden!

Ik wens iedereen veel wijsheid toe en een heel prettige dag!

Aurelia Fresia op maandag 24 juni 2013 om 11:14
Hoi Katrien, ik was ook bang dat er een vloedgolf van emoties over me heen zou komen.
Mijn tweelingvlam zei in het begin dat ik begon met zo te mediteren zoals ik het nu doe: Zo en nu laat je alles over je heen komen en ga je ontspannen liggen.
Het was niet altijd even gemakkelijk en ben ook door zeer diepe dalen heen gegaan maar heb altijd de bescherming en de veiligheid van de engelen. opgestegen meesters en mijn tweelingvlam gevoeld en ben gaan leren vertrouwen.
Als je leert vertrouwen merk je dat je minder zal verkrampen en ook zal je leren voelen en reageren op het moment dat je voelt dat je gaat verkrampen al bij de lichtste verkramping. Je word je bewust wanneer de angst weer opkomt en zal er sneller op gaan reageren.

Katrien op maandag 24 juni 2013 om 11:06
Ook weer heel herkenbaar. Enerzijds wil ik altijd de controle houden, anderzijds duw ik mijn gevoelens vaak weg. Ik heb schrik door er aandacht aan te geven, dat er een vloedgolf naar boven komt die ik niet meer zou kunnen controleren en helemaal overspoeld raak. Ik probeer nu wel meer aandacht te geven aan buikademhaling en als het kan, probeer ik ook te gaan wandelen. Dat helpt wel een beetje. In de vakantie ga ik bovenstaande tips eens onder handen nemen (eerst nog examens...)! We hebben hier 4 katten rondlopen, en ik denk dan bij mezelf 'ik zou eens vaker als een kat moeten leven': zorgeloos, in het hier en nu, lekker genieten van de moment. :) Gewoon naar hen kijken geeft me ook veel rust, ik denk dat dieren veel goede energie kunnen geven. :)

Angelique op maandag 24 juni 2013 om 10:33
Ik ben ook een zeer ongeduldig typje. Probeer nu sinds een paar weken te mediteren als ik in bed lig. Voelen vind ik erg moeilijk en stop het ook weg, ben er bang voor denk ik. Weet ook niet waar te beginnen soms en in mn hoofd is het een chaos. De andere berichten gelezen en toch weer wat tips en miss gaat het mij ook helpen.

Nelly op maandag 24 juni 2013 om 10:03
Hoi Anja,
Leren voelen kun je óf jezelf aanleren (wel vaak lastig) door er bewust tijd voor te nemen en stil te staan bij de vraag: Hoe gaat het nu met mij? Een bodyscan meditatie kan je helpen je meer bewust te worden van je fysieke gewaarwordingen.
Maar de beste tip die ik je kan geven is:
Ga een mindfulnesstraining volgen. Die gaat je (als het een goede training is) zeker dichter bij jezelf en je gevoel brengen.
Veel succes!

Anja op maandag 24 juni 2013 om 09:53
dank je wel voor je artikel.
Herken er veel in, zeker het niet voelen.
Alles speelt zich af in mijn hoofd (erg druk) en onder schouderhoogte houdt het op bij mij. Voel echt niets.
Heb wel vaak migraine en hoofdpijn en denk dat het zeker hiermee te maken heeft.
Ben sinds 3 weken begonnen met geleide meditatie maar hoor het niet bewust. Gelukkig pikt het onderbewuste het wel op dus ik hoop dat ik hier baat bij ga hebben. Merk er vooralsnog niets van....

Heb je nog tips hoe ik het voelen kan gaan activeren ? Nu stop ik alles heel diep weg en/of eet het weg maar wil dit niet meer.
Wil dingen in mijn lijf gaan voelen en er mee om leren gaan voordat ik er lichamelijk last van ga krijgen, naast de migraines en hoofdpijnen.

Karst op maandag 24 juni 2013 om 09:21
Mooi artikel!
Wat bij mij ook erg goed werkt is bijvoorbeeld muziek maken (in het specifiek: euphonium spelen). Maar ook sporten brengt vaak rust in mijn hoofd! Daarnaast bieden affirmaties ook vaak een uitkomst.

Aurelia Fresia op maandag 24 juni 2013 om 09:21
Als ik uitgeblust ben ga ik meestal met een vraagstelling naar mijn tweelingvlam Og Nan en Ashtar en mijn eigen healingcirkel waarin zitting hebben Og Nan, Ashtar, Quan Yin, El Morya, Moeder Maria en Isis en nog meer en vraag of ze me willen tonen waarom ik op dat moment datgene tegenkom waar ik moeite mee heb liggen op de behandelbank en draai muziek van Dean Evenson - Dream of the Ocean en vraag bij de beelden en de gevoelens die dan op komen of het omgezet mag worden. Ik ga confrontaties niet uit de weg en ook al voel ik dat ik dus wil opstaan( vluchten dus) blijf ik toch liggen. Als het me nog niet duidelijk is vraag ik meestal dan healing aan bij Arthura Hector. Dit heeft mij veel gebracht en ook veel inzichten.

Joyce Koster op maandag 24 juni 2013 om 08:51
Een mooi kort ;) duidelijk stukje voor ongeduldige mensen zoals ik. Mijn wens is ook te "kunnen" mediteren, toch ik herken me hier zo in. Geen tijd er voor nemen..... Ook heb ik moeite met waar moet ik beginnen. Met deze bovenstaande tips kan ik zeker een begin maken. Dank voor het delen. Vriendelijke groet, Joyce

Johanna Ouwerling op maandag 24 juni 2013 om 08:23
Ja ik ben ook zo'n ongeduldig mens. Wat ik inderdaad al doe is voor het slapen gaan even stilstaan bij de dag.
Verder doe ik affirmaties als ik wandel elke dag. Dat werkt voor mij heel goed. En dan probeer ik tijdens het wandelen niet teveel na te denken, maar inderdaad de omgeving om me heen op te nemen.

Reageer op Meditatie voor ongeduldige mensen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.