Meditatie voor ongeduldige mensen

Duim op wijisvinger

Geplaatst op donderdag 24 juni 2021 door Nelly de Jong

Ongeduldige mensen, en eerlijk is eerlijk: ik ben er zelf ook een, hebben vaak moeite met mediteren. En al helemaal met het volhouden ervan. Veel ongeduldige mensen zijn echte ‘hoofd’ mensen. Ze leven vaak doelgericht, willen alles uit het leven halen en hebben meestal haast. Ze hebben nog zo veel te doen en ze vinden het om die reden vaak moeilijk om tijd vrij te maken om alleen maar te zijn. Want dat levert niks op. Denken ze. En het is niet nuttig. Denken ze.

Ik heb geen tijd

Zo'n Miepie ongeduld was ik zelf ook, en helaas soms nog wel :-). Ik heb ook altijd veel te doen. Ook in mijn leven is tijd mijn meest  schaarse goed. Want laten we wel zijn: Je kunt je tijd maar een keer gebruiken en op is echt op. Ik wil die tijd daarom ook zo zinvol mogelijk besteden. Nu is het ook wel zo dat geen tijd gelijk staat aan geen prioriteit, vooral als het veel tijd kost...

Als ik ongeduldig ben, ben ik dan wel in contact met mezelf?

Je moet het wel blijven doen

Toch wilde ik ook de voordelen van het mediteren, van mindful zijn in mijn leven. Zoals zoveel andere mensen ben ik er ooit in een crisis mee begonnen en toen het weer beter met me ging weer mee gestopt. Ik had het niet meer nodig. Tenminste… zo dacht ik toen. Inmiddels na de zoveelste crisis wijs geworden weet ik dat mediteren niet iets is dat werkt als je het incidenteel doet. Mediteren moet je op dagelijkse basis doen om er voor jezelf het beste uit te halen. En inmiddels mediteer ik al zo'n twintig jaar op dagelijkse basis. Ik zou nu niet anders meer willen. En ik mis het als het een keer niet kan of lukt.

Wat mediteren me heeft opgeleverd

Mediteren en mindful zijn helpt me op zoveel verschillende manieren. Een van de meest waardevolle dingen die het me heeft gebracht is dat ik me gedurende die twintig jaar steeds bewuster ben geworden van wat ik voel. Als ik vroeger wel eens een cursus of zo iets deed en er werd me gevraagd wat ik voelde, dan werd ik steevast ongemakkelijk. Want ik voelde niks. Gewoon niks. Ja ongemakkelijk dus, omdat ik niet wist wat ik voelde. Zo niet in contact was ik met mezelf en mijn lichaam.

Mijn ongeduld ondermijnt mijn levensenergie

Nou en?

Maar misschien denk je wel: Nou en... zolang ik me verder goed voel, wat kan het mij dan schelen dat ik uit mijn hoofd leef? Want ook die gedachte heb ik wel gehad. Maar door ervaring 'wijzer' geworden weet ik nu dat het wel degelijk iets uitmaakt. Als je uit je hoofd leeft, merk je het namelijk niet als je lichaam tegen je praat. Ja, je lijf praat tegen je. Hoe gek dat misschien ook voor je klinkt. Ze praat bijvoorbeeld tegen je in signalen van moeheid, van spanning, van onrust, van verdriet, van allerlei emoties en natuurlijk ook de meer positieve als blijdschap en vrede. Maar ook de meer subtiele signalen die je vanuit je onbewuste ontvangen kunt: als voelen dat iets niet pluis voelt. Van die onderbuikgevoelens van voelen dat er meer aan de hand is dan je fysiek kunt waarnemen. Het zijn allemaal manieren waarop je lichaam tegen je praat. Als je tenminste bereid bent om te leren luisteren. En dat leren luisteren is wat mediteren oplevert. Je wordt je veel meer bewust van je gedachten, gevoelens en fysieke sensaties in je lichaam. 

Altijd weer terug naar mezelf

Iets anders dat het mediteren me heeft opgeleverd is dat ik altijd onder welke omstandigheden dan ook terug kan naar het rustpunt, het stiltepunt in mezelf. Naar die plek waar ik mezelf verbonden voel met mezelf en het universum. En waar het altijd vredig en rustig is. Wat er in mijn buitenwereld ook gebeurt. Mijn hoofd kan in spannende situaties ergens een stressvolle betekenis aan geven, maar ik hoef daar niet naar te luisteren. Ik kan ook door middel van meditatie terug naar wie ik in wezen ben: Me bewust zijn van mijn bewustzijn. Kijkend vanuit de positie van de waarnemer naar mijn gedachten, gevoelens, rollen, enzovoorts. En me bewust zijn van het feit dat dat niet is wie ik ben. Want ik heb gedachten, maar ik ben ze niet. En die wetenschap geeft heel veel innerlijke rust in deze toch best wel hectische buitenwereld. Dat betekent ook dat ik terwijl ik altijd een lichte en soms slechte slaper ben geweest, mijn nachtrust echt zoveel beter is geworden door te mediteren. En daarmee is mijn energieniveau ook vele malen beter dan het ooit is geweest.

Als ik in stilte kijk, kijk ik vanuit bewustzijn naar wat is

Niet of te laat voelen wat je voelt

Ongeduldige mensen zijn vaak meer gestrest dan ze zichzelf bewust zijn. Ze voelen hun stress vaak niet of veel te laat. Met als gevolg dat als ze zich hun stress uiteindelijk bewust worden ze vaak al ‘ver heen’ zijn in de richting van burn-out of ziekte. Ze voelen niet alleen hun stress niet, maar ze ‘voelen’ sowieso’ niet zoveel, want ze leven meer vanuit hun hoofd, vanuit hun denken. Dat hebben ze zichzelf op enig moment toen ze klein waren zo aangeleerd en dat is een patroon geworden van waaruit ze leven. Een soort van overlevingsstrategie. Dat wil niet zeggen dat ongeduldige mensen niet kunnen voelen. Sterker nog: Ik ken best wel veel hoogsensitieve maar ook ongeduldige mensen. Ze gunnen zichzelf er alleen vaak de tijd niet voor of ze zijn in ook wel bang om te voelen. 

Voelen is vaag en onduidelijk

Dat voelen is voor hen vaak een beetje vaag en onduidelijk en daar houden ze dan weer niet van. Bovendien weet je niet wat je dan tegenkomt. En controle is toch maar alles nietwaar? Toch wil je totale systeem uiteindelijk een vorm van balans tussen hoofd, hart en handen. Daardoor zal vroeger of later het niet geleefde deel (in dit geval het voelen) gaan muiten. In het artikel: Bang om te voelen lees je meer over angst om te voelen.

Vrouw opgevouwen in een doos

Ongeduldige mensen hebben zoveel te doen

Ben ik nu mijn ongeduld helemaal kwijt? Nee, niet helemaal... Ik heb nog steeds wel veel te doen. Wat een spagaat… Daarom ben ik destijds op zoek gegaan naar vormen van meditatie die zo praktisch mogelijk te gebruiken zijn. Het liefst zo kort mogelijk met het grootste effect. Het resultaat vind je hieronder. Als geduld vinden ook in jouw leven een uitdaging is, dan heb je misschien wel wat aan de volgende tips:

Tip 1 Mediteer in bed

Mediteer in bed voor je gaat slapen In bed mediteren kost geen extra tijd. Je ligt toch al in bed. Zelf gebruik ik bij het slapen gaan vrijwel altijd geleide meditaties of visualisaties. Ik gebruik daarvoor een iPod of mp3-speler met in-ear plugs. Je moet wel even op zoek gaan naar zo plat mogelijke oortjes, want dan kun je ook gewoon lekker op je zij gaan liggen. Vaak haal ik het einde van de oefening niet. Maar ik slaap er wel vaster en dieper door, waardoor ik beter uitgerust wakker word. Bovendien slaapt je onbewuste nooit en die ontvangt de boodschap uit de geleide meditatie evengoed. Je zult ontdekken dat als je dit een poosje doet, dat ondanks dat je er niet bewust naar luistert de oefeningen toch effect hebben. Je kunt ze dan ook overdag gebruiken als je je gespannen voelt. Want je onbewuste herkent het wel en zal de bijbehorende ontspanning erbij oproepen. Dat is zo omdat je hersens associatief werken. Dat betekent dat gevoelens bij bepaalde gedachten en situaties horen. Dat wat bij elkaar 'hoort' wordt automatisch opgeroepen. Dat werkt onbewust al zo, maar kun je op deze manier ook bewust inzetten.

 

Tip 2 Gebruik korte, vijf minuten meditaties

Meditaties heb je in soorten en maten. Er zijn er die meer dan een uur duren, een half uur, maar ook kortere van een paar minuten. Die kortere meditaties zijn een prima manier voor ongeduldige mensen om met mediteren te beginnen. Ze helpen je ondanks dat ze maar kort duren wel meer bewust te worden van wat er in je lichaam gebeurt. Zeker in de beginfase kan het handig zijn om bv. elke twee uur jezelf even de vraag te stellen: Hoe is het nu met mij? Of: Wat voel ik nu waar in mijn lichaam. In het begin kan dat wat onwennig voelen, maar op een gegeven moment zul je merken dat je je wel bepaalde dingen bewust gaat worden in jezelf. Voel je wel ineens die knoop in je buik. Of de onrust. En daar zit je grootste winst. Want dan kun je in een veel eerder stadium veel beter voor jezelf gaan leren zorgen.

Tip 3  Hoe gaat mijn ademhaling

Je ademhaling is je meest praktische tool om je bewust te worden hoe het met je is. Als er namelijk spanning in je systeem is, gaat je ademhaling onbewust omhoog en wordt ondieper. Dat is als dat lang aanhoudt niet gezond voor je lichaam. Je kunt er allerlei aandoeningen door krijgen. Je lichaam kan bv. gaan muiten in de vorm van ziekte, waardoor de ongeduldige gedwongen wordt om in de rust te komen. Maar het kan ook zijn dat je tot de grote groep mensen behoort die nooit geleerd heeft om adequaat adem te halen, waardoor je als gevolg van die hoge ademhaling fysieke problemen in je lichaam creëert. Daar kun je niks aan doen, zolang je je daar niet bewust van bent. En je kunt je er dus bewust van worden door je aandacht erop te richten in de vorm van korte meditatiemomenten. Hieronder deel ik drie van mijn favoriete korte meditaties met je. 

Korte meditatie 1: Ademmeditatie

Ademmeditaties zijn er in vele vormen en maten. Als kind heb ik ooit op een heel experimentele school gezeten. Ik kan me dus nog als de dag van gisteren herinneren dat we in de zestiger jaren in de klas yoga oefeningen deden. Eentje was een ademhalingsoefening. We moesten het aantal tellen dat we inademden, ook vasthouden, uitademen en net zoveel tellen even helemaal niets. Dus als je in vier tellen inademt, dan ook vier tellen je adem vasthouden, vier tellen uitademen en vier tellen even helemaal niets. Die werkt nog steeds. Dus:

Maar bij stress geef er de voorkeur aan om de volgende te doen: Het aantal tellen wat je nodig hebt om in te ademen (is meestal 2, 3, 4 of 5 tellen) doe je x 4 voor het aantal tellen dat je je adem vasthoudt en x 2 voor je uitademing. Dat ziet er als je 4 tellen inademt als volgt uit: 4 inademen, 16 tellen inhouden, 8 tellen uitademen. En weer opnieuw.

Korte meditatie 2:  Meditatie met behulp van affirmaties

Mediteren met behulp van affirmaties is ook heel effectief. Vooral als je de neiging hebt om in de controle te zitten en moeite hebt met loslaten, kan mediteren met de affirmatie: Ik vertrouw en ik laat los veel rust geven, net als: Ik ben rustig, geduldig en ontspannen. Omdat energie aandacht volgt, zullen je gedachten en je lichaam als vanzelf rustiger worden.

Korte meditatie 3:  Aandacht richten

De korte mediatie die ik in de mindfulnesstraining gebruik is er een waarbij je 1 minuut je aandacht richt op de ruimte waar je je bevindt. Je wordt je als het ware bewust van je hier en nu. De tweede minuut richt je je aandacht op je ademhaling. En de derde minuut breid je je aandacht uit naar je hele lichaam. 

Zonsondergang aan het strand

Hier en nu

Alle drie deze meditaties brengen je weer terug bij jezelf en in het hier en nu. Uit je hoofd vandaan en weer in je lichaam, met twee voeten op de vloer. En dat zorgt er op termijn voor dat je beter in balans komt en blijft. Zeker als je daarbij ook ’s avonds voor het slapen gaan een mooie geleide meditatie doet. Mocht je er geen hebben, dan kun je onderstaande meditatie gebruiken of andere bestellen via de InspiratieWinkel.

Wat zijn jouw rustbrengers?

Maar misschien heb jij nog wel veel mooiere, betere, effectievere meditaties of oefeningen die je ongeduldige zelf tot rust brengen. Ik ben heel erg benieuwd. Wil je ze met me delen?

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!

Liever luisteren?

Korte meditatie voor ongedudlige mensen




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


Omgaan met tegenslag »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Ontspanning, rust en mindfulness


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Mieke op woensdag 26 juni 2013 om 15:17
ik gebruik al 20 jaar dezelfde affirmatie
Ik, Mieke ,ben rustig ,tevreden en blij
ik hou van alle mensen en ze houden van mij

Sanne op dinsdag 25 juni 2013 om 09:23
Ook ik herken me hierin heel erg, zo vaak wil ik proberen om ervoor te zorgen dat ik dingen beter kan relativeren. Ik wil er graag mee aan de gang, momenteel zijn er zoveel dingen in mijn leven waardoor ik de rust gewoon niet kan vinden, ook de balans niet en dat is wat je tegenwoordig graag wilt, rust en balans. De medidatie in bed en de ademhaling ga ik in ieder geval proberen! Dat is een goede tip! Wat ik doe om tot rust te komen is met de hond lopen, en dan wel een uurtje. Ik probeer dit iedere dag te doen en niet eraan te denken wat ik allemaal in dat uurtje had kunnen doen. Ook sta ik een uur eerder op dan mijn gezin dit doet, rustig aan doen, dat helpt bij mij ook er goed.

Gerda op maandag 24 juni 2013 om 14:31
Wat ik dagelijks doe is mezelf bewust douche en spiegelen wat ik met mijn rechterhand doe dat doe ik ook met mijn linkerhand. Bewust 5 minuten wandelen en de resterende tijd geniet ik van de natuur.
's avonds in bed de korte bodyscan en het werkt perfect, 3x daags even in het nu zijn en alles even loslaten. Veel succes.

Lineke op maandag 24 juni 2013 om 12:55
En óf ik mij herken in dit bericht! Ik voel me nu al onrustig en denk... oeh help ik heb helemaal geen tijd om hier op te reageren want ik moet nog zoveel en ik wil ook nog zoveel! En het gekke is, dat je soms even met de neus op de feiten gedrukt moet worden dat alles toch ook zonder jou (ook al vind ik dat niet leuk om te horen) ook prima door zal gaan.... Ik probeer dus elke dag wel een moment van rust in te bouwen om even (hoe gezapig dat ook moge klinken) dankbaar stil te staan bij wat ik allemaal heb!

Sandra Vis op maandag 24 juni 2013 om 12:42
Je kunt niet alles tegelijk. Veel tijd gaat tegenwoordig verloren door het virtuele tijdperk (chatten/gamen/sms/ whats-app). Dingen die echt moeten gebeuren raken in het slop onder het mom van "dat kan later ook".
Spring bewuster met je tijd om door keuzes te maken en er blijft een zee van tijd over om te relaxen en te genieten ;-)

Meditatie kan zinvol zijn - je bewust worden van je eigen ik. Geduld is een schone zaak. God schiep de tijd en over haast heeft hij nooit gesproken.
Waar is de rustdag gebleven??? Besteed die dag tijd aan elkaar om de accu voor de rest van de week weer op te laden!

Ik wens iedereen veel wijsheid toe en een heel prettige dag!

Aurelia Fresia op maandag 24 juni 2013 om 11:14
Hoi Katrien, ik was ook bang dat er een vloedgolf van emoties over me heen zou komen.
Mijn tweelingvlam zei in het begin dat ik begon met zo te mediteren zoals ik het nu doe: Zo en nu laat je alles over je heen komen en ga je ontspannen liggen.
Het was niet altijd even gemakkelijk en ben ook door zeer diepe dalen heen gegaan maar heb altijd de bescherming en de veiligheid van de engelen. opgestegen meesters en mijn tweelingvlam gevoeld en ben gaan leren vertrouwen.
Als je leert vertrouwen merk je dat je minder zal verkrampen en ook zal je leren voelen en reageren op het moment dat je voelt dat je gaat verkrampen al bij de lichtste verkramping. Je word je bewust wanneer de angst weer opkomt en zal er sneller op gaan reageren.

Katrien op maandag 24 juni 2013 om 11:06
Ook weer heel herkenbaar. Enerzijds wil ik altijd de controle houden, anderzijds duw ik mijn gevoelens vaak weg. Ik heb schrik door er aandacht aan te geven, dat er een vloedgolf naar boven komt die ik niet meer zou kunnen controleren en helemaal overspoeld raak. Ik probeer nu wel meer aandacht te geven aan buikademhaling en als het kan, probeer ik ook te gaan wandelen. Dat helpt wel een beetje. In de vakantie ga ik bovenstaande tips eens onder handen nemen (eerst nog examens...)! We hebben hier 4 katten rondlopen, en ik denk dan bij mezelf 'ik zou eens vaker als een kat moeten leven': zorgeloos, in het hier en nu, lekker genieten van de moment. :) Gewoon naar hen kijken geeft me ook veel rust, ik denk dat dieren veel goede energie kunnen geven. :)

Angelique op maandag 24 juni 2013 om 10:33
Ik ben ook een zeer ongeduldig typje. Probeer nu sinds een paar weken te mediteren als ik in bed lig. Voelen vind ik erg moeilijk en stop het ook weg, ben er bang voor denk ik. Weet ook niet waar te beginnen soms en in mn hoofd is het een chaos. De andere berichten gelezen en toch weer wat tips en miss gaat het mij ook helpen.

Nelly op maandag 24 juni 2013 om 10:03
Hoi Anja,
Leren voelen kun je óf jezelf aanleren (wel vaak lastig) door er bewust tijd voor te nemen en stil te staan bij de vraag: Hoe gaat het nu met mij? Een bodyscan meditatie kan je helpen je meer bewust te worden van je fysieke gewaarwordingen.
Maar de beste tip die ik je kan geven is:
Ga een mindfulnesstraining volgen. Die gaat je (als het een goede training is) zeker dichter bij jezelf en je gevoel brengen.
Veel succes!

Anja op maandag 24 juni 2013 om 09:53
dank je wel voor je artikel.
Herken er veel in, zeker het niet voelen.
Alles speelt zich af in mijn hoofd (erg druk) en onder schouderhoogte houdt het op bij mij. Voel echt niets.
Heb wel vaak migraine en hoofdpijn en denk dat het zeker hiermee te maken heeft.
Ben sinds 3 weken begonnen met geleide meditatie maar hoor het niet bewust. Gelukkig pikt het onderbewuste het wel op dus ik hoop dat ik hier baat bij ga hebben. Merk er vooralsnog niets van....

Heb je nog tips hoe ik het voelen kan gaan activeren ? Nu stop ik alles heel diep weg en/of eet het weg maar wil dit niet meer.
Wil dingen in mijn lijf gaan voelen en er mee om leren gaan voordat ik er lichamelijk last van ga krijgen, naast de migraines en hoofdpijnen.

Karst op maandag 24 juni 2013 om 09:21
Mooi artikel!
Wat bij mij ook erg goed werkt is bijvoorbeeld muziek maken (in het specifiek: euphonium spelen). Maar ook sporten brengt vaak rust in mijn hoofd! Daarnaast bieden affirmaties ook vaak een uitkomst.

Aurelia Fresia op maandag 24 juni 2013 om 09:21
Als ik uitgeblust ben ga ik meestal met een vraagstelling naar mijn tweelingvlam Og Nan en Ashtar en mijn eigen healingcirkel waarin zitting hebben Og Nan, Ashtar, Quan Yin, El Morya, Moeder Maria en Isis en nog meer en vraag of ze me willen tonen waarom ik op dat moment datgene tegenkom waar ik moeite mee heb liggen op de behandelbank en draai muziek van Dean Evenson - Dream of the Ocean en vraag bij de beelden en de gevoelens die dan op komen of het omgezet mag worden. Ik ga confrontaties niet uit de weg en ook al voel ik dat ik dus wil opstaan( vluchten dus) blijf ik toch liggen. Als het me nog niet duidelijk is vraag ik meestal dan healing aan bij Arthura Hector. Dit heeft mij veel gebracht en ook veel inzichten.

Joyce Koster op maandag 24 juni 2013 om 08:51
Een mooi kort ;) duidelijk stukje voor ongeduldige mensen zoals ik. Mijn wens is ook te "kunnen" mediteren, toch ik herken me hier zo in. Geen tijd er voor nemen..... Ook heb ik moeite met waar moet ik beginnen. Met deze bovenstaande tips kan ik zeker een begin maken. Dank voor het delen. Vriendelijke groet, Joyce

Johanna Ouwerling op maandag 24 juni 2013 om 08:23
Ja ik ben ook zo'n ongeduldig mens. Wat ik inderdaad al doe is voor het slapen gaan even stilstaan bij de dag.
Verder doe ik affirmaties als ik wandel elke dag. Dat werkt voor mij heel goed. En dan probeer ik tijdens het wandelen niet teveel na te denken, maar inderdaad de omgeving om me heen op te nemen.

Reageer op Meditatie voor ongeduldige mensen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.