Communiceren met vallen en opstaan

Gastartikel door Linda Hollander

Vallen en opstaan

Geplaatst op donderdag 7 maart 2013 door Nelly de Jong

Bij andere mensen zie ik altijd direct waar het aan schort in de communicatie. Als kind zag ik al met lede ogen aan hoe mijn moeder met eindeloos veel geduld haar tijd en energie stopte in mopperende oudtantes, ondankbare bejaarde buren en slechtbetalende horrorbazen. Soms was ze wel eens de wanhoop nabij en snikte dat ze niet meer wist wat ze moest doen om een béétje waardering te krijgen voor haar inspanningen. “Nou, dan stop je er toch mee?” zei mijn vader dan. Het leverde hem altijd een diepe gezamenlijke zucht op van alle vrouwen in huis. Hij begreep er helemaal niks van.

Communicatiekaart

Pas toen ik een communicatiekaart uit het folderrek bij Nelly plukte realiseerde ik me dat ik jarenlang hetzelfde heb gedaan als mijn moeder. Bij die ene collega bijvoorbeeld, die me nooit een blik waardig keurde en zelfs ooit over me heen stapte nadat ik was uitgegleden in de gang. Dan stond ik met mijn liefste blik bij hem in de deuropening met de lippen getuit en de borstjes vooruit (dat had ik geleerd van Marijke Helwegen) en wéér werd mijn voorstel getorpedeerd en afgeserveerd. Omdat ik niet zo’n stoeipoes ben probeerde ik het nog met de mij zo kenmerkende cynische humor en zijn eigen agressieve blafmethodes maar nee: ik bleef tegen een betonnen muur op lopen.

Irritante druktemaker

Ook privé kwam ik met bepaalde mensen geen stap verder. Hoe ik mijn enthousiasme ook in de strijd gooide, ze bleven me maar een irritante druktemaker vinden en ik was helemaal in shock toen iemand in mijn gezicht zei: “Dat weet jij natuurlijk veel beter, want IK ben maar een domme lul”. Huh? Dat had ik nooit gezegd! Tja, ik was wel een béétje verbaasd dat hij nog nooit gehoord had van (laat staan geïnteresseerd was in) de bijzondere evolutie van de Kettlewel-motten of de opkomst van het wildbreien, maar zulke kennis wil je natuurlijk graag delen met iedereen.

Communicatiestijlen

Die communicatiekaart dus. Er stond een handig overzicht op met de kenmerken van de vier communicatiestijlen volgens het MDI-gedragsprofiel. De belangrijkste scheiding is die tussen extraverte en introverte mensen en ik riep over die laatste iets te enthousiast uit: “Oh ja, dat zijn de saaie mensen!” Nelly keek me fronsend aan. “En wat zegt dat over jou?” Ehh… dat ik niet zo goed ben met introverte mensen? Dat ik niet saai ben? Daarna vroeg ze me welke stijl de beste was in mijn ogen maar ha, die instinker doorzag ik meteen. Als een brave leerling die goed had opgelet tijdens de les ratelde ik dat álle vier communicatiestijlen natuurlijk okee zijn. Ik was best wel trots op mijn politiek correcte antwoord maar ik was te kort door de bocht gegaan. “Oh? Waarom zei je net dan dat introverte mensen saai zijn?”

Charmant, enthousiast, inspirerend en optimistisch

Ik moest er even een tijdje over nadenken. Charmant, enthousiast, inspirerend en optimistisch: dat kon ik bij mezelf wel plaatsen. Maar weinig oog voor detail en zaken niet afmaken klonk toch wel heel erg als dat wat ik liever niet wilde horen. Het zijn ook niet de eigenschappen die je graag ziet bij een secretaresse en dat was net wat ik op dat moment was. Langzaam drong het tot me door: ik zat carrièretechnisch helemaal in de verkeerde hoek en mijn enthousiasme en charme maakten het er niet beter op.

Chaosbeheer

Tuurlijk: met mijn oude baas (eveneens een extravert gevoelsmens) kon ik lezen en schrijven en omdat ik zelf zo ervaren was in chaosbeheer kon ik haar altijd in de juiste richting sturen. Maar met een introverte denker als nieuwe baas werkte het niet meer. Die wilde juist iemand die oog voor detail had, to the point was en alles netjes af maakte. Ik realiseerde me dat de werkbare ‘klik’ die je met iemand hebt gebaseerd is op de communicatiestijl die je hanteert en laten we eerlijk zijn: soms moet je gewoon afscheid nemen.

Aanpassen  communicatiestijl 

Mijn manier van communiceren werd de rode draad in de coachingsgesprekken die ik met Nelly had. Ik ontdekte dat het aanpassen van mijn communicatiestijl niet betekende dat ik mezelf verloochende of me anders voordeed. Het hele “ze moeten me maar nemen zoals ik ben” gebeuren leverde me in het verleden alleen maar een hoop frustratie en verdriet op, dus leerde ik dat los te laten. Zo makkelijk als ik het hier omschrijf was het natuurlijk niet, het duurde een tijdje voor ik de slag te pakken had en mezelf had aangeleerd om eerst even te peilen wat de communicatiestijl van mijn gesprekspartner was.

Eye-opener

Introvert? Even de rem op mijn stemvolume, handgebaren en rijk versierde verhalen. De belangrijkste punten opschrijven en het daarbij houden in het gesprek. Niet onnodig de tijd van de ander verknoeien, daar houden die mensen niet van. Ook dat was een eye-opener: voorheen was ik ervan overtuigd dat iedereen wel dol op me moest zijn omdat ik altijd gezellig en aardig was en een rijk arsenaal aan vermakelijke verhalen en schuine mopjes had. Wist ik veel dat introverte gevoelsmensen alleen maar lachen uit beleefdheid en niet omdat ze echt genieten van mijn verbale stortvloed.

Zelf gecreëerde muur 

Inmiddels zijn we een jaar verder en kan ik objectiever kijken naar de gebeurtenissen uit het verleden die me zo bezig hielden. Nu snap ik wel waarom mijn laatste baas me haast smeekte om iets anders te gaan doen en dat het niks te maken had met het feit dat ze me wel of niet leuk vond. De opmerkingen die ik als “gemeen” had opgevat waren vanuit haar communicatiestijl gezien juist erg to the point en opbouwend. En die muur waar ik altijd tegenop liep bij die collega had ik zelf gecreëerd door hem te bestoken met lolligheid en eindeloos geklets, precies datgene waar hij dus niets mee kon. Had ik het zakelijk en kort gehouden, dan was het misschien nog wat geworden met mijn wilde plannen en voornemens daar.

Zelf opkrabbelen

Of hij me dan wel had opgeraapt van de grond na een valpartij betwijfel ik. Sommige mensen zijn namelijk gewoon stom. Om dan energie en tijd te steken in een verbeterde communicatie is gewoon zonde als het geen doel heeft. Want als er iets is wat ik heb geleerd in het afgelopen jaar is het wel dat je met de juiste communicatiestijl op een prettige manier je doelen kunt bereiken. Zelf opkrabbelen als ik gevallen ben, dat kan ik gelukkig zelf wel.

Over Linda:

Linda Hollander schrijft, blogt, ontwerpt en organiseert voor zelfstandig ondernemers en bedrijven. Haar blog Mila Brera helpt chaotische, drukke en huishoudelijk uitgedaagde moeders om het leven leuker te maken met creativiteit in de breedste zin van het woord. Ze heeft een hekel aan sport en haar favoriete hobby is lezen in bed. Met een zak chips. 

2 daagse communicatietraining Liever Communicatiever

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de 2 daagse communicatietraining Liever Communicatiever.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!




Linda Hollander

Linda is getrouwd en moeder van een zoon. Schrijven is haar passie en dat doet ze dan ook graag. Linda is gek op kinderen en heeft een heel eigentijdse en inspirerende kijk op opvoeden en hoe om te gaan met kinderen. Juist ook als kinderen een beetje anders zijn dan anders.


« Je hebt altijd gelijk, wat je ook gelooft
Wat is mindfulness? Mindfulness is niets »

Gratis E-book Verbindende Communicatie



Al meer dan 6.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer communicatie


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Communiceren met vallen en opstaan

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.