Eet je kikker op!

kikker

Geplaatst op maandag 11 februari 2013 door Nelly de Jong

Geluk ervaren ontstaat door de aanmaak van het gelukshormoon endorfine in je lichaam. Dat is een stofje dat er voor zorgt dat je je blij, positief en optimistisch voelt. Dat stofje maak je dus zelf aan en je hebt er ook zelf invloed op om het aan te maken. Endorfine maak je vooral aan als je sport. Maar ook als je seks hebt, drugs gebruikt of als je werkt met lijstjes.

Ontwenningsverschijnselen

Als je wel eens sport dan weet je vast wel dat je je na het sporten vaak een stuk beter voelt. En wanneer je gedurende een langere periode op regelmatige basis sport en je stopt er dan ineens mee, dan is dat niet alleen fysiek ontwennen, maar ook mentaal. Je gaat het goede gevoel wat je erdoor kreeg, missen. In die zin is het een stofje wat verslavend werkt.

Lijstjes en endorfine

Maar hoe zit dat nu met lijstjes? Het is gebleken dat ook het werken met lijstjes zorgt voor de aanmaak van endorfine. Als je opschrijft wat je van plan bent te gaan doen en je doet het ook, dan zorgt het afstrepen van wat je gedaan hebt er ook voor dat je endorfine aanmaakt.

Afspraak met jezelf

Je gaat je niet alleen beter voelen omdat je gedaan hebt wat je wilde doen, maar ook omdat je je afspraak met jezelf bent nagekomen. Deze manier van werken zorgt er ook voor dat je een groter gevoel van controle over je leven krijgt. Je voelt dat je zelf grip krijgt over wat er gebeurt in jouw leven. En ook daar krijg je weer een beter gevoel door en je zelfvertrouwen neemt er door toe.

Is een afspraak met mezelf ook echt een afspraak?

Rust in je hoofd 

Werken met lijstjes heeft nog een ander voordeel. Opschrijven wat je wilt of moet gaan doen van jezelf, zorgt er namelijk ook voor dat er geen ruis in je hoofd blijft. Je hoeft niet steeds te onthouden wat je allemaal moet doen. Want je hebt het opgeschreven en kunt het daardoor ook loslaten. Het resultaat daarvan is meer rust in je hoofd.

Wanneer lijstjes maken?

Opschrijven kun je dagelijks doen, maar zeker ook voor de lange termijn. Alles wat een bepaalde vorm van overzicht en plannen vraagt, kun je opschrijven. Of je nu op vakantie gaat, je dag wilt inplannen, of je 100 wensen voor je leven opschrijft. Lijstjes zorgen voor overzicht en een geluksgevoel als je doet wat je met jezelf hebt afgesproken.

Leven bij de dag en toch lijstjes?

Het afstrepen van een aantal wensen op mijn 100 wensenlijst van het afgelopen jaar zorgde bij mij ook voor een blij gevoel. Ik ben heel lang nooit zo’n planner geweest en nog niet zo. Ik leef graag bij de dag en het moment en voel me daar goed bij. Toch heb ik de afgelopen jaren wel geleerd dat juist het op bepaalde momenten nadenken over hoe je je leven wilt vormgeven, wat je wilt creëren in je leven voor een heel bijzonder goed gevoel kan zorgen. Ik ben geen slachtoffer van mijn omstandigheden meer. Ik creëer wat ik wil dat er in mijn leven is. Ik focus daarbij op mijn doel en laat het resultaat los. Want het resultaat heb ik niet altijd in de hand. Maar door consequent mijn aandacht te richten op wat ik wil dat er in mijn leven is, manifesteert het zich min of meer als vanzelf en moeiteloos. Lijstjes helpen mij daarbij.

Hoe doe ik dat dan met die lijstjes?

Als je nog niet zo gewend bent om met dagelijkse todolijstjes te werken, dan kun je het best beginnen met de dingen die je leuk vindt op je lijst. Want dan ervaar je als eerste dat het werkt om met lijstjes te werken en voel je het goede gevoel wat daarmee samenhangt. Werk je er al met lijstjes, dan kun je overwegen om juist het tegenovergestelde te doen. Als je begint, met waar je tegenop ziet, dan hoef je je daar de rest van de dag niet meer druk over te maken. Brian Tracy heeft daar een heel boek over geschreven (Eat that frog). Als je je dag begint met je kikker op te eten, dan is dat maar weer klaar en kun je de rest van de dag aan de slag met dingen die je leuker vindt. Je voelt je dan blij met en trots op jezelf omdat je het lastigste eerst hebt gedaan en het toch maar weer even gedaan hebt. De rest is dan alleen nog maar leuker en beter. En ook hier geldt weer dat het je zelfvertrouwen laat groeien. Want je hebt dan ervaren: Ik kan het, ik wil het en ik doe het!

Jij en jouw lijstjes?

Werk jij al met lijstjes? Wat is dan jouw ervaring daarmee? Helpen ze je? Geven ze je overzicht? Of wat levert het jou op? Deel dat onder dit artikel en laten we ook nu weer van elkaar leren!

Gratis E-book Van Wens Naar Werkelijkheid

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Van Wens Naar Werkelijkheid

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit een waardevol artikel voor andere vrouwen vindt en je de informatie wilt delen, druk dan op een van de social media buttons hieronder. Dan maak je mij maar ook een ander blij!




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Effectiviteit: 7 tips voor meer balans
Te duur!? »

Gratis E-book Van Wens Naar Werkelijkheid



Al meer dan 5.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Effectiviteit


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Karin op maandag 18 februari 2013 om 12:50
Leuk en herkenbaar artikel.
Dat wat het meest belangrijk is om te doen stel je vaak het langste uit. Het helpt je om te bedenken wat het je oplevert als je het WEL doet. Ik heb in een training Persoonlijke Effectiviteit ook het 'Slik die kikker' concept besproken. Als reminder kregen alle deelnemers een kikkersleutelhangertje mee. Grappig en effectief!

Reageer op Eet je kikker op!

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.