Mindfulness: Korte meditaties

voetstappen in het zand

Geplaatst op maandag 28 januari 2013 door Nelly de Jong

3 minuten meditaties

Korte meditaties, korte momenten van mindful met je aandacht in het hier en nu aanwezig zijn helpen je om meester over je gedachten te worden. Ze helpen je om je aandacht te focussen en om even een stap naar achteren te doen en jezelf en je situatie even van een afstand te bekijken.

Terug naar jezelf

Door op meerdere momenten op een dag even uit je patronen te stappen en terug naar jezelf en het innerlijke stiltepunt in jezelf te gaan kun je meditatie op een laagdrempelige manier integreren in je dagelijkse bestaan. Je hoeft echt niet op een retraite 10 dagen lang 16 uur op een dag te mediteren om de kwaliteit van je leven belangrijk te kunnen verbeteren. Door korte meditaties kun je in no-time terug naar jezelf.

Korte meditaties zijn makkelijker aan te leren

Het is natuurlijk ook gewoon makkelijker om elke dag een of meer korte meditaties te doen dan meteen een bodyscan van 45 minuten tot een uur. Als je bepaalde activiteiten met je aandacht volkomen in het hier en nu doet, zul je merken dat je jezelf snel en gemakkelijk kunt kalmeren en concentreren.

Korte meditaties smaken naar meer

Misschien bevallen die momenten je wel zo goed dat je er juist langer de tijd voor wilt nemen…. Maar voordat je zover bent, hier eerst een aantal korte meditaties. 

Meditatie oefening 1

Richt je aandacht op je ademhaling en zeg op je inademing in gedachten tegen jezelf: Ik adem in. En op je uitademing zeg je: en ik kalmeer mijn lichaam.  Op de volgende ademhaling zeg je op de inademing weer tegen jezelf: Ik adem in. En op de uitademing zeg je tegen jezelf: En ik glimlach. Wissel beide af. 

Meditatie oefening 2

De volgende keer dat je naar de wc of naar het kopieer apparaat loopt, loop dan eens met je volle aandacht in je voeten. Vertraag je tempo en voel hoe je lichaam voelt. Ga met je aandacht naar je voeten en voel hoe je ene voet omhoog komt terwijl de andere op de vloer staat. En loop heel bewust van elke stap die je zet naar waar je naar toe onderweg bent.

Meditatie oefening 3

Word je eens bewust van de gedachten die door je hoofd schieten. En merk op dat iedere gedachte een begin en een einde heeft. En realiseer je dat er een ruimte tussen die twee gedachten is. Die ruimte tussen die twee gedachten, daar ligt je stiltepunt. En door je bewust te worden van dat moment en daar als een waarnemer naar te kijken, zul je kunnen ervaren dat het moment tussen die twee gedachten steeds langer kan worden. En richt je aandacht zoveel mogelijk op het ‘gat’ tussen die twee gedachten. 

Meditatie oefening 4

Deze oefening is een variant op de vorige oefening. Word je weer bewust van je gedachten. En word je bewust hoe je gedachten komen en gaan. En stel jezelf nu eens de vraag: Waar komt deze gedachte vandaan? Steeds opnieuw als er een gedachte voorbij komt, stel je jezelf de vraag: Waar komt deze gedachte vandaan?

Meditatie oefening 5

Dit is een oefening met behulp van affirmaties. Kies voor jezelf een korte versterkende zin die jouw verlangen bevestigt. En herhaal haar gedurende de oefening. Je kunt deze oefening ook combineren, met de loopoefening onder 2.

Wees lief voor jezelf

Welke oefening je ook doet, belangrijk is dat je met je aandacht zo volledig mogelijk in het hier en nu komt. Je hoofd, je denken zal van tijd tot tijd afdwalen, want dat doen gedachtes nu eenmaal. Geef jezelf daarvoor niet op de kop. Maar complimenteer jezelf als je je er van bewust geworden bent dat je gedachtes afdwaalden. En breng vervolgens je aandacht weer terug naar de oefening en het hier en nu. Wees daarin lief voor jezelf. En houd voor ogen dat juist dat je bewust worden van het afdwalen je leert om steeds meer en steeds beter in het hier en nu te komen. Realiseer je dat iedere nieuw aan te leren vaardigheid tijd, moeite en energie vraagt en vooral veel oefenen. En ook jij kunt het leren.

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

8-weekse cursus Liever Gelukkig met Mindfulness

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de 8-weekse cursus Liever Gelukkig met Mindfulness.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Ik word gek van mijn gedachten
Loopbaanbegeleiding: Selectiegesprekken »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 8.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer mindfulness en meditatie


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Annet op dinsdag 29 januari 2013 om 20:41
Inspirerende tips voor korte meditaties. Ik ga ze zeker toepassen.

Reageer op Mindfulness: Korte meditaties

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.