Alles is adem

Alles is adem

Zonder adem besta je niet. Zonder adem ben je dood. Zonder ademhaling stopt je systeem ermee. Meestal sta je daar niet zo bij stil, maar eigenlijk is je ademhaling het wonder dat leven in je lichaam blaast. En wat ook bijzonder is: Hoe beter de kwaliteit van je ademhaling hoe beter de kwaliteit van je leven. Je ademhaling wordt alleen helaas door allerlei factoren ook negatief beinvloed, maar vooral door spanning en stress waardoor je ademhaling omhoog gaat. Maar ook door bijvoorbeeld zoiets als slecht slapen als gevolg van apneu. Apneu wil zeggen dat je tijdens je slaap soms adempauzes hebt waarbij je soms stopt met ademen. Veel mensen hebben hier last van zonder dat ze het zelf weten of in de gaten hebben, met als gevolg te weinig zuurstof in je systeem.

Door naar Alles is adem »


Effectiviteit: Tien tips voor een soepele start van de dag

Broodje gezond

Als je kleine kinderen hebt, dan is het 's morgens vroeg vaak spitsuur. Van alles moet er als het even kan tegelijkertijd. En in de praktijk loopt dat lang niet altijd bij iedereen even soepel. De kinderen moeten in de kleren en iedereen moet eten en dan het liefst in de tijd die daar beschikbaar voor is. Het valt niet altijd mee om dat voor elkaar te krijgen. Toch zijn er wel dingen die je doen kunt om het allemaal wat soepeler te laten verlopen. Hier vind je mijn tips voor een meer soepele start van de dag.
 

1.   Consequente routine 

Zorg voor een consequente aanpak iedere dag opnieuw zodat je kinderen weten wat ze kunnen verwachten en waar ze aan toe zijn. Leg de kinderen als ze daar groot genoeg voor zijn ook uit wat die vaste routine inhoudt. Duidelijkheid en weten waar ze aan toe zijn helpt kinderen ook in hun gevoel voor veiligheid en zekerheid. Een aantal zaken komt consequent iedere dag terug. Als je daar een bepaalde vaste volgorde voor gebruikt,  wordt het voor iedereen op een gegeven moment ook een vaste routine. Je kunt daar ook hulpmiddelen voor gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een kleurenklok of je kunt op een whiteboard of groot stuk papier of schoolbord een overzicht maken van de dingen die gedaan moeten worden. Gebruik daar het liefst visuele hulpmiddelen voor. Plaatjes werken bij kinderen beter dan tekst.

Door naar Effectiviteit: Tien tips voor een soepele start van de dag »


Stress verminderen? Tips.

vrouw op het strand lopend

Ik adem in en ik kalmeer mijn lichaam

Vrijwel altijd vragen klanten mij hoe ze hun innerlijke staat kunnen managen. Hoe ze hun spanning, boosheid of andere emotie los kunnen laten. En dat is een heel goede vraag, want veel vrouwen die bij mij komen hebben niet de tijd of gelegenheid om hun hele levensstijl te veranderen. Als je in de kleine kinderen zit en bijvoorbeeld een van de kinderen heeft veel aandacht nodig, dan is dat ook soms een fase in je leven waar je doorheen moet. Toch kun je best iets doen aan je spanning en aan je eigen emotionele uitdagingen. De vraag is dan ook: kun je zonder je hele levensstijl op de schop te gooien, toch gemakkelijk je hoe je je voelt op enig moment veranderen, door bijvoorbeeld één ding anders te doen.

Door naar Stress verminderen? Tips. »


Terug naar school

Jongetje met laptop

Nog even en de kinderen gaan weer naar school en zijn de vakanties weer voorbij. Weer terug in de rust, ritme en regelmaat. En hoewel je er misschien wel naar uitkijkt dat je kind of kinderen weer naar school gaan, is de eerste week meestal ook nog wel wat stressvol. Want ondanks dat de kinderen school misschien best wel leuk vinden, is het leven dan wel weer een stuk minder vrij. En ook een nieuwe klas, een andere juf of meester, andere boeken, et cetera, het kan allemaal bijdragen aan spanning. 

Door naar Terug naar school »


Ver Beeld Ing met een Moodboard

Moodboard

Dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden is al zo oud als de weg naar Rome. Toch zijn er maar weinig mensen die van dat gegeven op een constructieve en effectieve manier gebruik maken. Als jouw leven er niet uit ziet zoals je graag zou willen, dan is de eerste en meest belangrijke stap die je hebt te zetten, jezelf af te vragen hoe je wel wilt dat het is.

Door naar Ver Beeld Ing met een Moodboard »


Als de nood het hoogst is...

somber figuur

Het donkerste uur is altijd het laatste uur voordat de zon weer op gaat. We komen allemaal momenten tegen in ons leven dat het lijkt alsof het leven tegenzit. Alsof niks meer wil, alsof alles energie kost en niets meer de moeite waard lijkt. Of dat nu is omdat je iets of iemand bent kwijt geraakt. Of dat je schijnbare zekerheden zijn weggevallen. Je voelt het duidelijk: er is crisis in je bestaan.

Door naar Als de nood het hoogst is... »


In je kracht staan? Jak!

Vrouw op de top van een berg

Soms denk ik jak… als een van mijn collega’s het heeft over in ‘in je kracht staan’. Wat een coachtaal. Wat is dat dan in je kracht staan? Ik heb er echt helemaal niks mee. En ik vraag me ook af wat voor beeld en geluid anderen daarbij hebben?

Vakjargon van coaches

Het is taal die kennelijk hoort bij het vakjargon van de coaches. En wat bedoelen ze er nu eigenlijk precies mee? Als ik daar wel eens op doorvraag vinden ze het vaak ook nog moeilijk om dat precies te duiden. Toch denk ik dat er veel aansprekender woorden voor zijn. Hoewel uiteindelijk alles ook om de woorden draait. Want waarom mijn Jak? En waar hebben we de woorden in je kracht staan voor nodig?

Door naar In je kracht staan? Jak! »


Je onbewuste bewust?

Ideeen, hersenen

Wat je mond is voor de vertering van je eten is je bewuste geest voor je onbewuste. Wat je in je mond stopt heb je in de hand, maar op wat er daarna gebeurt heb je alleen maar invloed als je weet hoe je dat moet doen. Je mond is als het ware de toegangspoort tot een compleet systeem van verwerking.

 

Door naar Je onbewuste bewust? »