Assertiviteit: 7 tips tegen angst

Geen paniek

Geplaatst op donderdag 10 januari 2013 door Nelly de Jong

Neem het heft in eigen hand! 

Onzekerheid en angst gaan vaak hand in hand. Je onzekerheid is voor een groot deel gebaseerd op de een of andere basisangst niet goed genoeg te zijn. Deze angst ondermijnt je zelfvertrouwen. Ergens in je leven heb je de waarschijnlijk volkomen onbewust de regie uit handen gegeven. Doordat er in je conditionering iets haperde.

Die conditionering wordt door drie verschillende factoren bepaald:

  1. Wat je ouders (of andere opvoeders) doen. Je aapt ze als klein kind in alles na.
  2. Wat je ouders (of andere opvoeders) tegen je zeiden. Soms kan een enkele opmerking die verkeerd viel of die gewoon van hen niet zo handig was je totale gevoel voor veiligheid op zijn kop zetten.
  3. Specifieke incidenten. Soms vindt er een door de ogen van het kind bekeken gebeurtenis plaats die door het kind als heel ingrijpend wordt ervaren. Pesten is daar onder meer een voorbeeld van. Maar ook een kind wat er nog niet aan toe is om naar school te gaan en toch door zijn of haar moeder daar wordt achtergelaten, zal dat als een traumatische ervaring  beschouwen.

Angst

In deze drie vormen van conditioneren kan bedoeld, maar meestal onbedoeld wel het een en ander gebeuren waar je als volwassene nog steeds last van kunt hebben. Last in de vorm van bijvoorbeeld angst. Angst die je in bepaalde situaties onzeker doet voelen.  Wil je die angst overwinnen of kwijtraken dan is de allereerste en meest belangrijke stap die je te zetten hebt het nemen van de verantwoordelijkheid voor je angst.

Ik niet!

Een van de punten die in elke assertiviteitstraining weer terug komen is het gegeven dat vrijwel alle deelnemers als ze over zichzelf praten veelal in de ‘je’ vorm praten. Ik vraag dan bijvoorbeeld naar hoe iets voelt en krijg dan een antwoord in de zin van: Als je gepest wordt dan is dat niet leuk. Het gevolg van een dergelijk antwoord is dat betrokkene het gevoel en de situatie buiten zichzelf plaatst.

Of toch wel?

Ik laat hem of haar dan ook hetzelfde nog een keer zeggen maar dan in de ik-vorm. En dat voelt altijd anders… Dat komt veel meer ‘binnen’. Het buiten jezelf plaatsen van situaties is een soort overlevingsmechanisme geweest. Als klein kind had je weinig andere keuze dan dat te doen. Je was immers destijds afhankelijk van je omgeving voor je welzijn. Alleen is het nu in je volwassen leven minder effectief. Als je wat er gebeurt in je leven buiten jezelf plaatst, dan neem je veel minder de verantwoordelijkheid voor wat er in je leven is. En dan ben je ook de regie kwijt.

7 tips tegen angst:

  1. Neem volledige verantwoordelijkheid voor hoe je je voelt. Niets of niemand buiten jij zelf kan je doen voelen zoals je je voelt.
  2. Stop met jezelf allerlei verwijten te maken. Ieder mens en jij dus ook doet het beste wat hij of zij kan. Het is zinloos jezelf te verwijten dat je het niet  beter kunt dan je het kunt
  3. Word je zo bewust mogelijk van de momenten en situaties waarin  je jezelf in een slachtofferrol plaatst. Kijk of je kunt herkennen in wat voor soort situaties je die houding aanneemt
  4. Zet je negatieve gedachten om positieve gedachten. Je negatieve innerlijke zelfdialoog is je grootste vijand. Leer je negatieve zelfdialoog om te zetten in een positief versterkend gesprek met jezelf.
  5. Ga voor jezelf na waar je grootste triggers zitten. Wat zijn voor jou situaties waarin je steeds opnieuw vast loopt? Wat hebben die situaties jou te zeggen? Ze zijn er niet voor niets. Ze willen je wat vertellen.
  6. Neem een ferme beslissing om jouw leven in eigen hand te nemen. Kom uit je comfortzone en doe wat je te doen hebt. Kies voor wie jij wilt zijn in jouw leven. Niemand anders kan dat voor jou doen.
  7. Wees je ten volle bewust van de keuze die je op ieder moment in je leven hebt. Ook al doet het leven pijn. Je hoeft er net langdurig onder te lijden. Je kunt je verzetten tegen wat zich aandient in je leven of je zwemt met de stroom mee. Kies voor de vrede in jezelf en leef in harmonie met je omgeving.

Gratis E-book Liever Assertiever

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Liever Assertiever

3 daagse training: Liever Assertiever

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de 3 daagse training: Liever Assertiever.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Mindfulness: Je kunt altijd van gedachten veranderen!
Stress of angst? »

Gratis E-book Liever Assertiever



Al meer dan 26.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Do 29 november '183 daagse training Liever AssertieverLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer assertiviteit


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Peter op dinsdag 29 januari 2013 om 09:38
Ik herken deze situatie zoals bij mijn ouders!

Reageer op Assertiviteit: 7 tips tegen angst

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.