Ademhalingsoefeningen voor een goede gezondheid

Meditatie, zen

Geplaatst op donderdag 6 december 2012 door Nelly de Jong

Met iedere uitademing ontdoet je lichaam zich van afgewerkte lucht en daarmee van afvalstoffen. Ook adem je met iedere inademing energie in en geef je met iedere uitademing weer energie terug aan de buitenwereld. De meeste mensen denken dat eten de belangrijkste brandstof voor ons lichaam is, maar dat is niet zo. Je ademhaling is de belangrijkste brandstof. Op celniveau functioneren je cellen op zuurstof. Zuurstof is de allerbelanrijkste brandstof voor ons lichaam. En dat betekent dat een goede gezondheid niet zonder een goede ademhaling kan.

Verschillende manieren van ademhalen

Ademhalen kun je op veel verschillende manieren doen. Je herkent het vast wel dat,als je gespannen bent, je ademhaling ‘hoog’ zit. Je ademt oppervlakkig en met inademen kom je niet verder dan de bovenkant van je borstkas. Het gevolg daarvan is dat je lichaam en daarmee je totale systeem weinig en vaak te weinig zuurstof binnenkrijgt.

Ademhaling en zuurstof

Omdat zuurstof de meest basale brandstof is, doe je jezelf met een oppervakkige ademhaling tekort. Het is ook niet voor niets dat veel therapeuten en therapieën allerlei vormen van ontspannings- inspannings- en ademhalingsoefeningen gebruiken. Je adem en de daarbij ingeademde zuurstof zijn daarin cruciaal. Door meer te bewegen zorg je voor meer zuurstof in je lichaam, net als bij een diepe buikademhaling.

Twee ademhalingsoefeningen

Ik wil hier twee verschillende ademhalingsoefeningen met je delen, die beiden een andere functie/werking hebben.

Zuiverende ademhalingsoefening

Deze ademhalingsoefening stimuleert je lichaam om afvalstoffen uit te scheiden in de vorm van ontlasting, urine, zweet en menstruatie. Daarnaast raak je er ook psychische en emotionele lasten door kwijt. Je positieve emoties, die je voeden, blijven behouden. Het liefst doe je deze oefening buiten op je blote voeten op bijvoorbeeld een grasveld of in het zand.

Ik adem energie in op de inademing en ik laat alle stress los op de uitademing

Ontspannende ademhalingsoefening

Je kunt je ademhaling ook uitstekend gebruiken om spanningen los te laten. Je autonome zenuwstelsel zorgt ervoor, zonder dat jij daarnaar om hoeft te kijken, dat alle belangrijke functies in je lichaam doen wat ze moeten doen. Je hart, je longen en al je organen hoef je niet bewust aan te sturen;dat wordt door je centrale zenuwstelsel geregeld.

Autonome zenuwstelsel

Je kunt je autonome zenuwstelsel in tweeën onderverdelen: je parasympathische en je orthosympatische zenuwstelsel. Van die twee zorgt je orthosympathische zenuwstelsel voor de stimulering van lichamelijke acties en reacties en je parasympatische zenuwstelsel zorgt voor de vertraging, de afremming van vitale functies.

Weinig bewuste invloed

Op de werking hiervan heb je meestal bewust niet zoveel invloed. Als je schrikt, dan gaat je hart sneller kloppen en je bloed sneller stromen doordat je orthosympathische zenuwstelsel geactiveerd wordt. Elke keer dat je inademt wordt je orthosympathische zenuwstelsel op een bepaalde manier geactiveerd, terwijl elke keer dat je uitademt je parasympatische zenuwstelsel gestimuleerd wordt.

Reguleren autonome zenuwstelsel

Je kunt leren om je autonome zenuwstelsel te reguleren via je ademhaling. De volgende ontspanning bevorderende oefening helpt je daarbij:

8 weekse training Liever Gelukkig met Mindfulness

Meditatiepakket

Je kunt natuurlijk ook gewoon net als ik beginnen met geleide meditaties, door een lossemeditatie te bestellen of een meditatiepakket met allerlei verschillende meditaties met voor verschillende situaties.

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Feedback: je luistert te langzaam
Mindfulness: Zeg jij ja tegen je leven? »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Oefeningen, mindfulness en meditatie


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Gea van Wijck op maandag 17 december 2012 om 12:29
Dank je wel voor de goede tips. Momenteel ben ik zwanger en probeer ik regelmatig, meestal in de ochtend en de avond goed op mijn ademhaling te letten. Ik voel de baby daardoor goed en ik heb het gevoel dat de baby zich ook goed kan ontspannen. Fijn om op deze manier verbinding met de baby te maken.

Nelleke op maandag 17 december 2012 om 10:22
Bedankt voor het herinneren! Vooral de tweede oefening werkt bij mij goed om te ontspannen en in slaap te vallen, nu nog blijven doen!

Claudia op maandag 17 december 2012 om 10:06
Erg leerzaam! Bij Yoga leer je ook veel over je lichaam en je ademhaling maar minder over het zenuwstelsel. Voor mij is bewuste ademhaling ook om bewust in het hier en nu te zijn. Het geeft me veel energie en geluksmomenten. Ik probeer in mijn praktijk de kinderen het ook te laten ontdekken. Jouw oefeningen zijn daarbij heel inspirerend en ook leuk voor kinderen. Thanks!

Margo op maandag 17 december 2012 om 08:50
Goede tips! Ik gebruik zelf ademhalingsoefeningen om goed ontspannen in slaap te vallen; lekker relaxed liggen en dan langzaam en diep in- en uitademen. Op die manier kan ik alles los laten... De beste manier om in slaap te vallen wat mij betreft. Sinds ik dat doe, pieker ik ook veel minder!
Ademhalingsoefeningen helpen me verder ook om mijn aandacht weer terug te brengen naar het hier&nu. Ik kan nog zo hard aan het werk zijn, als ik maar goed ademhaal kom ik weer helemaal terug in mijn lichaam.
Dat komt niet alleen mijn humeur ten goede, maar ook het humeur van de mensen om mij heen :)

Reageer op Ademhalingsoefeningen voor een goede gezondheid

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.