Stress is een keuze

Ik kies

Het zal je misschien nog niet meevallen te accepteren, als ik je zeg dat ook stress een keuze is. In feite is alles, al je emoties en alles wat je ervaart een keuze. Misschien niet altijd een bewuste keuze, maar wel een keuze.

Je hebt altijd keuze

Of je nu een druk of juist geen druk leven leidt. Of je aan de drank bent en een puinhoop van je leven maakt. Of je vreet je vol aan de chocolade en elke keer als je in de spiegel kijkt moet je constateren dat je lijf daar niet mooier en gezonder van wordt. Wat het ook is, alles in je leven is een keuze. En sommige keuzes leveren stress op.

Door naar Stress is een keuze »


Doelen (bij)stellen

Doel 2014

Misschien voor jou nog veel te vroeg en misschien heb je er wel helemaal niks mee. Maar het loopt weer in de richting van het laatste deel van het jaar en dat is voor mij altijd (nou ja altijd… Sinds een jaar of 8 tot 10) het moment om mezelf af te vragen of ik de koers die ik eerder heb uitgezet verder wil volgen en of en zo ja wat ik daar in bij wil stellen.

Door naar Doelen (bij)stellen »


Met plezier je stress weg!

Beachballende vrouw

De beste manier om je stress blijvend kwijt te raken is met gebruikmaking van technieken die je leuk vindt en die bij je passen. Het is net als met blijvend slank zijn. Afvallen lukt de meeste mensen nog wel, maar blijvend slank zijn is een ander verhaal. Een keertje uit de stress raken lukt ook nog wel, maar blijvend energie steken in een yin yang levensstijl is voor de meeste mensen een stuk lastiger.

Door naar Met plezier je stress weg! »


Succesvol of juist niet?

Jij bent goed!

Het verschil tussen succesvol en niet succesvol gaat uiteindelijk maar over een paar kleine dingen. Dingen die niet zo interessant en belangrijk lijken op het eerste gezicht, maar die als je er net iets verder kijkt een heel groot verschil maken. Een verschil tussen het leven leiden dat je wilt en waar je gelukkig van wordt of het leven leiden waarin je je slachtoffer voelt van anderen en je alleen nog maar met je vinger naar een ander kunt wijzen.

Door naar Succesvol of juist niet? »


Assertieve communicatie: Tips

Assertieve vrouw

Goed voor jezelf zorgen versterkt, hoe vreemd dat misschien voor je lijkt, je relatie(s). De ander heeft er op de lange termijn niet zoveel aan als jij je maar steeds aanpast.

Assertief communiceren

Assertief communiceren vermindert je spanning en stress doordat er minder conflicten optreden. Een beleefd maar zeer welgemeend nee, tegen het overvragen van je baas, geliefde, kinderen, vrienden, enzovoorts voorkomt dat je jezelf overbelast. En doordat je daarmee goed voor jezelf zorgt zorg je uiteindelijk weer goed voor je relatie. De ander heeft er ook helemaal niks aan als jij ja zegt en vervolgens overbelast raakt.

Door naar Assertieve communicatie: Tips »


Alles is adem

Alles is adem

Zonder adem besta je niet. Zonder adem ben je dood. Zonder ademhaling stopt je systeem ermee. Meestal sta je daar niet zo bij stil, maar eigenlijk is je ademhaling het wonder dat leven in je lichaam blaast. En wat ook bijzonder is: Hoe beter de kwaliteit van je ademhaling hoe beter de kwaliteit van je leven. Je ademhaling wordt alleen helaas door allerlei factoren ook negatief beinvloed, maar vooral door spanning en stress waardoor je ademhaling omhoog gaat. Maar ook door bijvoorbeeld zoiets als slecht slapen als gevolg van apneu. Apneu wil zeggen dat je tijdens je slaap soms adempauzes hebt waarbij je soms stopt met ademen. Veel mensen hebben hier last van zonder dat ze het zelf weten of in de gaten hebben, met als gevolg te weinig zuurstof in je systeem.

Door naar Alles is adem »


Effectiviteit: Tien tips voor een soepele start van de dag

Broodje gezond

Als je kleine kinderen hebt, dan is het 's morgens vroeg vaak spitsuur. Van alles moet er als het even kan tegelijkertijd. En in de praktijk loopt dat lang niet altijd bij iedereen even soepel. De kinderen moeten in de kleren en iedereen moet eten en dan het liefst in de tijd die daar beschikbaar voor is. Het valt niet altijd mee om dat voor elkaar te krijgen. Toch zijn er wel dingen die je doen kunt om het allemaal wat soepeler te laten verlopen. Hier vind je mijn tips voor een meer soepele start van de dag.
 

1.   Consequente routine 

Zorg voor een consequente aanpak iedere dag opnieuw zodat je kinderen weten wat ze kunnen verwachten en waar ze aan toe zijn. Leg de kinderen als ze daar groot genoeg voor zijn ook uit wat die vaste routine inhoudt. Duidelijkheid en weten waar ze aan toe zijn helpt kinderen ook in hun gevoel voor veiligheid en zekerheid. Een aantal zaken komt consequent iedere dag terug. Als je daar een bepaalde vaste volgorde voor gebruikt,  wordt het voor iedereen op een gegeven moment ook een vaste routine. Je kunt daar ook hulpmiddelen voor gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een kleurenklok of je kunt op een whiteboard of groot stuk papier of schoolbord een overzicht maken van de dingen die gedaan moeten worden. Gebruik daar het liefst visuele hulpmiddelen voor. Plaatjes werken bij kinderen beter dan tekst.

Door naar Effectiviteit: Tien tips voor een soepele start van de dag »


Stress verminderen? Tips.

vrouw op het strand lopend

Ik adem in en ik kalmeer mijn lichaam

Vrijwel altijd vragen klanten mij hoe ze hun innerlijke staat kunnen managen. Hoe ze hun spanning, boosheid of andere emotie los kunnen laten. En dat is een heel goede vraag, want veel vrouwen die bij mij komen hebben niet de tijd of gelegenheid om hun hele levensstijl te veranderen. Als je in de kleine kinderen zit en bijvoorbeeld een van de kinderen heeft veel aandacht nodig, dan is dat ook soms een fase in je leven waar je doorheen moet. Toch kun je best iets doen aan je spanning en aan je eigen emotionele uitdagingen. De vraag is dan ook: kun je zonder je hele levensstijl op de schop te gooien, toch gemakkelijk je hoe je je voelt op enig moment veranderen, door bijvoorbeeld één ding anders te doen.

Door naar Stress verminderen? Tips. »