Attributie: Jouw schuld of mijn schuld?!

Met de handen in het haar zitten

In de psychologie kennen ze allerlei verschillende theorieën om de werkelijkheid te verklaren. Het feit dat er veel verschillende theorieën bestaan is al een veeg teken dat het welhaast onmogelijk is om de werkelijkheid volledig aan de hand van theorieën te verklaren. Toch kan het soms best handig zijn om aan de hand van een theorie naar jezelf en jouw werkelijkheid te kijken. Een van die handige theorieën is de attributietheorie.

Door naar Attributie: Jouw schuld of mijn schuld?! »


Je beste jaar?

Het jaar loopt weer ten einde en dat is meestal wel een mooie tijd voor een terugblik. Ik heb zelf ook al weer even terug gekeken op een heerlijk jaar (al was het alleen al om het fantastische weer :-)), waarin ik flinke stappen in de richting van mijn meerjarenplannen heb gezet, maar ook concrete doelen heb bereikt. 2018 was voor mij een meer dan geweldig jaar. Hoe was dat voor jou? Heeft het leven je vooral laten genieten? Of had ze je te vertellen dat het nodig is in beweging te komen en bepaalde zaken te veranderen?

Door naar Je beste jaar? »


Stress verminderen door positieve gedachten

Vrouw met twee gezichten

Positief of negatief denken begint vaak al in je kindertijd. En meestal leer je dat van een of beide ouders of andere opvoeders. Die doen het je voor en jij leert het op die manier volautomatisch nadoen. En je leert daarmee onbewust om op latere leeftijd je eigen stress te creëren. Stress die je door bewustwording en andere keuzes weer kunt leren verminderen. 

Door naar Stress verminderen door positieve gedachten »


Hoe ontstaan negatieve gedachten?

We hebben allemaal en de meeste mensen zelfs op dagelijkse basis last van een negatieve gedachten. Maar hoe ontstaan negatieve gedchten? Negatieve gedachten zijn de optelsom van alles wat je in je leven hebt ervaren en de betekenis die je daaraan hebt gegeven. Waarbij sterk emotioneel gekleurde gebeurtenissen een grotere impact hebben dan gebeurtenissen met weinig emotionele lading. We zijn de hele dag door met onszelf in gesprek. Gedurende de dag praten we met en tegen onszelf. Hetzij in gedachten hetzij soms en sommigen hardop. En of je het nu leuk vindt of niet, gedurende de dag komen er zo ongeveer 60.000 gedachten voorbij. Waarbij bij de meeste mensen zo'n 70% negatief geladen is.

Door naar Hoe ontstaan negatieve gedachten? »


Onderhandelen of beinvloeden?

Nadenken, twijfelen

Onderhandelen en beïnvloeden zijn twee verschillende aspecten in het proces van het bereiken van bepaalde doelen. In veel processen met andere mensen gebruik je beide of een van beide. Onderhandelen is daarbij wel een vorm van invloed uitoefenen, maar invloed uitoefenen is niet perse onderhandelen. Misschien handig om het verschil even toe te lichten.

Door naar Onderhandelen of beinvloeden? »


Invloed

Invloed

Invloed uitoefenen is een van de belangrijkste voorwaarden voor persoonlijk leiderschap. Om een adequate leider van jezelf en anderen te zijn, moet je in staat zijn om anderen te kunnen beïnvloeden jouw standpunt over te nemen. Als jij in daar toe in staat bent, kun je het beste uit jezelf en anderen halen (en uit je bedrijf). En het beste uit jezelf en uit anderen halen maakt de wereld steeds een beetje mooier :-). Dit veronderstelt uiteraard wel dat je bereid bent om je invloed uit te oefenen ten dienste van het grotere geheel en niet slechts ten nutte van jezelf. Dan heet invloed eerder manipulatie.

Door naar Invloed »


Mindfulness: Je bent niet wie je denkt dat je bent

Geluk, gelukkig

Als je je identificeert met wat je doet en je ontleent daar je zelfbeeld uit, dan zul je je in bepaalde situaties behoorlijk vervelend kunnen voelen. Wat ik daarmee bedoel is dat als je jezelf er ergens in je leven van hebt overtuigd dat je nu eenmaal ZO BENT, dat je je identificeert met wat er is. Het is niet meer wat je doet of juist niet doet, je bekijkt de werkelijkheid vanuit de positie van is BEN. En ik ben is statisch en onveranderlijk. Er is echt een heel groot verschil tussen: Ik BEN BOOS en ik HEB BOZE GEDACHTEN. Zolang je boos BENT, doet alles in en aan jou mee met de boosheid. Als je boze gedachten en boze gevoelens hebt, dan is dat nog steeds een vervelende staat van zijn, maar het voelt wezenlijk anders dan ik BEN BOOS. Je kunt boos uiteraard door elke andere emotie vervangen. Maar je gedachten en gevoelens zijn niet wie je bent. Je hebt gedachten, maar je bent ze niet. Je hebt gevoelens, maar je bent ze niet.

Door naar Mindfulness: Je bent niet wie je denkt dat je bent »


Grenzen stellen in relaties

Grenzen stellen is voor nogal wat mensen een heikel punt. Voor ze er erg in hebben gaan ze over hun eigen grenzen heen of laten over hun grenzen gaan zonder grenzen te stellen. Maar wat zijn grenzen? Veel grenzen bestaan slechts in je hoofd, in je gedachten. Grenzen kunnen heel verschillend zijn en ook heel verschillend worden ervaren. Jij kunt iets heel duidelijk als een grens ervaren, waar een ander zegt: waar maak je je druk om? Soms is het om die reden handig je grenzen aan de werkelijkheid te toetsen. 

Door naar Grenzen stellen in relaties »