Communicatie: Tips om te zenden en ontvangen

appel ingeplugd

Geplaatst op donderdag 8 november 2012 door Nelly de Jong

Communicatie is een best ingewikkeld proces met drie verschillende invalshoeken. Communicatie heeft een inhoud (hoofd), het is een proces (handen) en er zijn relaties (hart) bij betrokken.

Hoofd (inhoud)

Alle communicatie, of je nu wat zegt in woorden of niets zegt, heeft op de een of andere manier een inhoud. Inhoud kan gaan over gedachten, ideeën, meningen en standpunten over een bepaald onderwerp. Vragen stellen, kritiek geven, uitwisselen van standpunten en instemmen over een bepaald thema gaat allemaal over de inhoud van de boodschap op het niveau van het denken.

Handen (proces, procedure)

Op het niveau van handen, van doen, gaat het om hoe het onderlinge gesprek geregeld wordt. Afspraken die je al of niet met elkaar expliciet maakt. De volgorde waarin je bespreekt wat je te zeggen hebt. Wie leidt het gesprek en bewaakt de tijd en de plaats en wie zit naast wie. Dit zijn allemaal zaken die over het concrete doen gaan.

Hart (relaties)

In communicatie is de boodschap van het hart de diepste boodschap. Op dit niveau in de communicatie deel je je ervaringen, je gevoel en je stemming ten aanzien van een bepaald onderwerp.

Door elkaar

In gesprekken lopen de drie niveaus van communiceren vaak door elkaar. Naast inhoud kan zowel de procedure of het proces als het onderliggende gevoel onderwerp van gesprek zijn. Deze drie niveaus hangen met elkaar samen en werken sterk op elkaar in. Als je bijvoorbeeld iets aardigs zegt op het niveau van het hart (de relatie), dan wordt het vaak makkelijker om op het niveau van de inhoud en het proces afspraken te maken en andersom geldt dat natuurlijk net zo.

Misverstanden tussen zenden en ontvangen

Vaak gebeurt het bij misverstanden in de communicatie dat er een mening wordt gegeven op het inhoudsniveau waarop de luisteraar, de ontvanger iets anders ontvangt dan wordt bedoeld bij het zenden. Dit gebeurt omdat er vele filters tussen het zenden en ontvangen aanwezig zijn. Iedereen geeft zijn eigen betekenis aan de verschillende situaties, waardoor er ruis op de lijn ontstaat. Vraag vijf mensen om vijf woorden te associëren op het woord vakantie en kijk maar eens hoeveel dezelfde antwoorden er zijn. Als er twee gemeenschappelijk zijn dan is dat al veel.

Communicatie in schema

Effectief beïnvloeden

Door je goed bewust te zijn van de verschillende niveaus in communicatie kun je de uitkomst van je gesprekken meer gaan beïnvloeden. Je kunt invloed uitoefenen op de fysieke uitkomst, maar ook op de sfeer van het gesprek.

Tips voor het zenden van een effectieve boodschap

Tips voor het effectief luisteren

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Kiespijn
Aandacht voor stress »

Gratis E-book Verbindende Communicatie



Al meer dan 6.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer communicatie


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Ellen op vrijdag 9 november 2012 om 14:13
Dit vind ik een goede uitleg en benadering van communicatie. Als ik het lees realiseer ik me des te meer hoe ingewikkeld het kan zijn om te communiceren. Als je dit effectief wil doen, is het goed om je dat te realiseren. Ook doorvragen naar wat de ander nou precies bedoelt, zonder meteen te reageren omdat je gevoel geraakt wordt. En luisteren is daarnaast een vak apart. Een hele kunst soms.!

Reageer op Communicatie: Tips om te zenden en ontvangen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.