Tips: Assertief communiceren: Hoe doe je dat?

Tips: Assertief communiceren: Hoe doe je dat?

Geplaatst op donderdag 18 oktober 2012 door Nelly de Jong

Tips voor een assertieve communicatie! Op een assertieve manier communiceren versterkt je zelfvertrouwen, verbetert je relaties, vermindert stress en spanning doordat je conflicten niet uit de weg gaat. Een duidelijk, assertief, maar invoelend nee op overvraagde verzoeken van anderen zorgt ervoor dat je je agenda behapbaar houdt en je jezelf in balans houdt. Assertieve communicatie helpt ook als je lastige familieleden, collega's of vrienden hebt. En je vermindert het 'drama' en de daarbij behorende stress.

Assertief communiceren doe je het best aan de hand van de volgende stappen.

 1.  Die lastige ander en zijn gedrag

Als iemand iets doet wat jij graag anders zou willen hebben, houd je dan als je iemand aanspreekt strikt bij de feiten. Benoem zo objectief mogelijk wat je dwarszit en waar je last van hebt. Oordelen en etiketjes plakken werkt niet. Dat roept alleen maar weerstand op en zo bereik je je doel niet. Vraag je ook voordat je je mond open doet af wat je wilt dat het effect van je woorden is. Op het moment dat je je geïrriteerd voelt kan het zijn dat je je irritatie mee communiceert en dat kan je boodschap vertroebelen. Realiseer je ook dat je irritatie van jou is en niet van de ander. Het is geen vorm van assertieve communicatie om die emotie op de ander te projecteren. Het is jouw emotie en belangrijk dat jij daar de verantwoordelijkheid voor neemt.

Voorbeeld:
Je vriendin komt voor de zoveelste keer te laat op jullie afspraak. Deze keer is ze vijfentwintig minuten te laat voor jullie lunchdate.

Je hebt dan de natuurlijke neiging om de ander te gaan beschuldigen met:
Ik vind je zo irritant, je bent altijd te laat.

Beter  en assertiever is:
Volgens mij hadden we een afspraak om 12.00 uur en nu is het 12.25 uur.

Mensen zijn niet lastig, mensen zijn verschillend. Dat is best lastig

2. Het effect van het gedrag

Hetzelfde doe je voor het effect van gedrag dat de ander laat zien. Oordeel niet, plak geen zegeltjes en overdrijf het ook niet.

Natuurlijke neiging:
Nu is onze lunch helemaal verpest, ik baal hiervan

Beter en assertiever:
We hebben nu minder tijd voor onze gezamenlijke lunch, want ik moet om 13.00 uur weer op kantoor zijn.

3. Gebruik altijd Ik-boodschappen. 

Realiseer je dat iedere Jij-boodschap die je geeft vrijwel zeker een oordeel in zich heeft. Een oordeel en/of een aanval maakt dat de ander in de verdediging gaat schieten. En vervolgens hoort die niet meer wat je zegt. Als je een Ik-boodschap geeft en vertelt hoe het voor jou VOELT en wat het effect op jouw GEVOEL is, dan ben je veel constructiever bezig. Bovendien hou je de verantwoordelijkheid voor je gevoel bij jezelf en beschuldig je de ander niet.

Natuurlijke neiging:
Daar moet je mee ophouden

Beter en assertievere ik boodschap:
Ik voel me plezieriger als je daarmee stopt 

4. Bij elkaar gevoegd wordt het dan...

Als jij (beschrijf het concrete fysieke gedrag) doet, dan voel ik mij (jouw gevoel).

Als je je strikt houdt aan de feiten, in plaats van te oordelen of etiketjes te plakken, dan zorgt deze manier van communiceren ervoor dat je op een directe en niet aanvallende manier meer verantwoordelijkheid neemt om anderen te laten weten wat het effect van hun gedrag op jou is.

Voorbeeld:
Als je niet naar me kijkt als we praten, dan heb ik het idee dat je niet naar me luistert en voel ik me niet verbonden en daar word ik verdrietig van.

Als ik met iemand in gesprek ben, luister ik dan wel echt?

5. Voor de gevorderden

Je kunt er nog een stap tussen zetten. Je kunt nog de gevolgen van het gedrag van de ander toevoegen. En natuurlijk houd je je dan weer bij de feiten. Kijk maar:

Als je (benoem het gedrag van de ander) doet, dan (gevolgen van het gedrag), en dan voel ik mij ( hoe je je voelt).

Voorbeelden:

Tips:

1. Als je assertief wilt communiceren zorg er dan voor dat je lichaam zelfvertrouwen uitstraalt. Als je lichaam geen zelfvertrouwen uitstraalt zal de ander altijd de lichaamstaal als uitgangspunt nemen. Ga daarom rechtop staan of zitten. Kijk de ander aan en ontspan jezelf.

2. Let op de toon van je stem. Zorg ervoor dat die plezierig, maar ook stevig is.

3. Ga niet invullen voor de ander. Je kunt nooit echt weten wat er in de ander omgaat. Wees hier vooral beducht op als je negatief aan het denken bent!

4. Als er een discussie ontstaat, wees dan extra gefocust op goed luisteren naar wat de ander zegt. Stel vragen en stel nog meer vragen. Net zolang tot je precies begrijpt wat de ander bedoelt en wat zijn of haar intenties zijn. 

5. Ga altijd uit van een win-win situatie: In de meeste gevallen is het mogelijk om jullie beider behoeftes ingevuld te krijgen. En in het slechtste geval zul je samen een compromis moeten sluiten.

Meer tips....

Meer tips en achtergrond vind je in de volgend artikelen:

Assertieve communicatie, tips 

Moeilijke mensen, ik begrijp ze niet

 

Of meld je vandaag nog aan voor de online training:

Zelfvertrouwen voor Vrouwen

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Assertiviteit: Ik ben okee, jij bent okee
Communicatie: Het lukt me toch niet »

Gratis E-book Liever Assertiever



Al meer dan 26.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer communicatie en assertiviteit


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Peter op dinsdag 29 januari 2013 om 09:45
Ik herken dit ook ik heb meestal een onzekere uitstraling en dat moet verbeteren

Reageer op Tips: Assertief communiceren: Hoe doe je dat?

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.