Mindfulness: Mildheid

kind en fiets

Geplaatst op donderdag 13 september 2012 door Nelly de Jong

Jezelf oefenen in mildheid kan de kwaliteit van je leven sterk verbeteren. Veel vrouwen die voor coaching of training bij mij komen hebben zich in de loop van hun leven een zelfvernietigend denkpatroon eigengemaakt. Niet zo verwonderlijk in de Calvinistische maatschappij waarin we leven. Een rapport met drie tienen, twee negens, een zeven en een vier, levert vooral aandacht voor die vier op. Want die moet een zes worden, anders is het niet goed….

Vastlopen in je oude patroon

Je kunt ervoor kiezen dat patroon te doorbreken, maar er bestaat een grote kans, dat je snel vastloopt omdat dat niet in een keer lukt. En daardoor versterk je weer je oude patroon, want je zegt bewust of onbewust tegen jezelf: "Zie je wel, het lukt me toch niet. Ik kan het niet. Ik ben niet goed genoeg…." Je merkt dat je patroon van zelfverwijt diepgeworteld zit.

Oordelen en zelfverwijt

Het lukt je gewoon niet om daar zomaar mee te stoppen; de oordelen en verwijten komen vanzelf omhoog. Op het moment dat je jezelf dat bewust wordt, komt het eropaan lief en aardig voor jezelf te zijn. Mildheid naar jezelf is de sleutel om dit patroon van zelfverwijt te veranderen. Jezelf weer veroordelen als je niet aardig voor jezelf bent is meer van je oude patroon.

Hoe wel?

Door naar jezelf te kijken zoals je kijkt naar een kind dat leert fietsen en van zijn fiets valt. Met mildheid kijken naar jouw patroon van vallen en opstaan. Kijken naar het ingesleten patroon van jezelf veroordelen en kijken naar je verlangen om je patroon te veranderen. Ook kijken naar hoe het voor je voelt, dat het je nog niet lukt om je patroon te veranderen. Je ongeduld met jezelf waarnemen en je verlangen naar hoe het ook kan zijn.

Bewustwording

Is dat een instant oplossing? Nee, patronen veranderen vraagt in veel gevallen vooral eerst veel bewustwording. En de periode van bewustwording, dat sommige dingen in je leven niet gaan zoals je graag zou willen, is een eerste stap in het anders ermee omgaan. Bewust kiezen voor mildheid naar jezelf en naar hoe je ermee bezig bent, is de belangrijkste verandering die er zeker voor gaat zorgen dat het anders zal gaan. En vooral hierin volharden.

Acceptatie

Net als dat kind dat niet zal rusten voordat het het fietsen onder de knie heeft. Dus vraag jezelf eens af: waarin mag en kan ik milder en liever voor mezelf zijn? Ook de beslissing nemen dat je accepteert dat je die kritische kant in jezelf hebt, kan een daad van mildheid zijn. Net als je kritische kant bedanken voor zijn advies. In plaats van dat deel te veroordelen. Door te accepteren dat je alles in je hebt, inclusief de dingen waar je niet zo blij mee bent, ontstaat er een verandering in je patroon.

Hoe doe jij dat?

Laat je me weten hoe jij je patroon van zelfverwijt doorbroken hebt of van welk patroon je het doorbreken nog lastig vindt?

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu een gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

8 weekse cursus Liever Gelukkig met Mindfulness

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de 8 weekse cursus Liever Gelukkig met Mindfulness.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Hoe word ik assertiever? Tips
Relaties: Zij is dik en hij is lui »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer mindfulness en meditatie


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Jacolien op vrijdag 14 september 2012 om 08:11
Goedemorgen.
Fijn stukje, geeft me weer een extra duwtje om de weg die ik ingeslagen ben te blijven volgen. Het Ųude patroon"lijkt steeds verder weg! Althans denk ik geen eens meer aan!!
Probeer zo dicht mogelijk bij mijn gevoel te blijven en als er opstakels zijn even terug te gaan naar mezelf om daar van uit weer op weg te gaan. Het geeft je een fijn gevoel om zo vanuit je zelf te kunnen en mogen leven. ook al is niet alles prettig in je leven. Verdriet en moeilijke dingen horen er ook bij maar door terug te keren naar je zelf komen ze in een šndere licht te staan.Geeft mijzelf rust en raak niet zo snel meer in paniek!
Fijn weekend.

Reageer op Mindfulness: Mildheid

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.