Mindfulness: Drie ontspanningsoefeningen voor innerlijke rust

Balans, stapel stenen

Geplaatst op donderdag 28 juni 2012 door Nelly de Jong

Soms valt het mee en soms valt het tegen. De ene keer lijkt het wel alsof je zonder enige moeite de rust zelve bent, de andere keer lukt dat veel minder goed. Er zijn veel factoren die invloed kunnen hebben op je innerlijke rust. Vaak zijn uiterlijke omstandigheden daar aanleiding toe, maar net zo vaak is het het bewuste of onbewuste gesprek dat je met jezelf voert, oftewel je negatieve innerlijke zelfdialoog die je weg houdt van de ontspanning.

Drie manieren om ontspannen en rustig te worden

Maar wat het ook is wat je weg houdt van je rust en je ontspanning, er zijn een heleboel manieren die je kunnen helpen om dicht bij jezelf en lekker in de rust en de ontspanning te zijn. Ik ga er hier drie met je delen. 

Ontspannen via je ademhaling

Om te beginnen en voor zover ik het weet en ook zelf ervaren heb is ontspanning via de ademhaling de beste manier om je snel en heel gemakkelijk innerlijke rust te bezorgen. In feite is het je snelweg naar ontspanning. Het gebruiken van je ademhaling ter ontspanning en voor rust is al heel oud. In allerlei wijsheidstradities waaronder de yoga en mindfulness, wordt de ademhaling als een anker gebruikt om naar terug te gaan. Er zijn ook veel verschillende manieren om je ademhaling te gebruiken voor ontspanning.

Richt je aandacht op je ademhaling voor ontspanning

De oefening die ik hier en nu met je wil delen gaat als volgt: Het enige dat je hoeft te doen is het richten van je aandacht op je ademhaling. Van moment tot moment richt je steeds opnieuw je aandacht op je ademhaling. Je hoeft alleen maar met je aandacht te volgen hoe je ademhaling gaat. Je hoeft er niets aan te veranderen. Want je ademhaling weet precies hoe ze ademen moet. Het kan zijn dat ze door je aandacht er op te richten van tempo verandert, maar dat hoeft niet. Het kan ook zijn dat ze dieper gaat, maar ook dat is niet relevant. Het is ook niet belangrijk.

Stroom van gedachten

Maar door je aandacht te richten op je ademhaling zul je ervaren dat de stroom van gedachten in je hoofd rustiger wordt. Natuurlijk zal het je gebeuren dat je aandacht van tijd tot tijd weg dwaalt bij je ademhaling. Dat is een volkomen natuurlijk proces. Als dat gebeurt kom je gewoon weer met je aandacht terug bij je ademhaling. Wil je graag een keertje onder begeleiding een ademhaling ontspanningsoefening doen, dan kun je die hier downloaden.  

Ontspannen via je lichaam en je spieren

Een tweede ontspanningsoefening werkt door gebruik te maken van je lichaam en je spieren. Een heel snelle en effectieve manier van het ontspannen via je lichaam is door je spieren eerst heel sterk aan te spannen om ze vervolgens plotsklaps te ontspannen. Sterke inspanning brengt ook sterke ontspanning. Dus als je de spanning sterk in je lichaam voelt…. Als je bijvoorbeeld gespannen nekspieren of rugpijn of iets dergelijks ervaart, dan werkt deze manier van ontspannen snel en goed. In het artikel Simpel en doeltreffend je spieren ontspannen vind je een beschrijving van de manier waarop je deze ontspanningsoefening kunt uitvoeren. 

Ontspannen via affirmaties 

Een derde snelle gemakkelijke en effectieve manier om jezelf tot rust te krijgen is door gebruik te maken van affirmaties. Affirmaties zijn een vorm van positieve zelfsuggestie. Affirmaties zijn een manier om je gedachten, je zelfbeeld, je gezondheid en je zelfvertrouwen te beïnvloeden. Wat ik persoonlijk als ik me onrustig of gespannen voel een plezierige affirmatie vind is: Ik ben rustig, geduldig en ontspannen. Op het moment dat ik mijn aandacht richt op de woorden rustig, geduldig en ontspannen, dan volgt vrij snel daarna mijn gevoel. Ik wil je daarom ook van harte uitnodigen om deze krachtige manier van het beïnvloeden van je innerlijke staat voor jezelf te gebruiken. Wil je meer lezen over affirmaties of meer voorbeelden van affirmaties hebben, kijk dan bij het artikel over affirmaties. 

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Mindfulness: zes tips om je te ontspannen samen met je kinderen
Mindfulness: Simpel en doeltreffend je spieren ontspannen »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 8.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, Oefeningen, mindfulness en meditatie


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Margriet op zaterdag 28 juli 2012 om 18:07
Het is een verrijking om te ontspannen met het gebruik van je ademhaling. Ik ben zelf yoga lessen gaan volgen. Verschillende variaties uitgeprobeerd en uiteindelijk gekozen voor power yoga. Deze vorm is zeer actief en je zou kunnen denken dat dit niet ontspannend werkt, dit waren mijn gedachten hierover voor ik hier aan begon, maar niks is minder waar. Je focus blijft constant op je ademhaling. En ik kom heerlijk relaxt thuis. De volgende heb ik soms spierpijn. Dus goed voor lichaam en geest!

Reageer op Mindfulness: Drie ontspanningsoefeningen voor innerlijke rust

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.