Mindfulness: Simpel en doeltreffend je spieren ontspannen

Yoga oefening

Geplaatst op maandag 25 juni 2012 door Nelly de Jong

Vaak vertaalt spanning in je lichaam zich in gespannen spieren. Die spanning in je spieren kan op allerlei plaatsen in je lichaam terechtkomen. En je herkent vast bij jezelf wel jouw kwetsbare plekken. De een heeft snel last van nek en schouders, de ander voelt z’n rug. Weer een ander krijgt overal spierpijn…. Het is op zich ook niet zo relevant waar die spanning precies tot uitdrukking komt, als je maar weet hoe je haar ook weer los kunt laten. 

Spanning vergroten

Het ontspannen van je spieren lukt vaak het gemakkelijkst als je de spanning in je spieren eerst verder opschroeft. Oftewel als je er voor zorgt dat je eerst je spieren nog eens extra aanspant. Je kunt dat heel gemakkelijk doen door zittend of liggend in een gemakkelijke houding een voor een de verschillende spiergroepen aan te spannen en vervolgens te ontspannen. Je begint met het aanspannen van de spieren van je voeten en je benen. Houd die spanning zo’n tien seconden vast en laat vervolgens los. Dan de spieren van je billen, je rug en je buik aanspannen. Tien seconden vasthouden en weer loslaten. Dan de spieren van je handen en je armen. Vasthouden. Tien seconden en weer loslaten. Vervolgens trek je een grimas met je gezicht. Je spant alle spieren van je gezicht aan en houdt ze ook weer tien seconden vast en dan weer loslaten.

Spanning zolang mogelijk vasthouden

Als laatste span je alle spieren van je totale lichaam aan. Je houdt ze zolang mogelijk vast. Zo lang als je maar kunt en als je dan loslaat, zul je voelen dat je je heerlijk ontspannen voelt. Dat komt omdat je spieren het gemakkelijkst kunnen ontspannen na een stevige inspanning. Als je daarna een minuut of wat de tijd neemt om je aandacht te richten op het rustig volgen van je ademhaling, dan krijgen je gedachten ook even een time out. 

Het voordeel van deze oefening is dat hij ook goed werkt bij sterke spanning. Nadeel is dat je hem niet zo gemakkelijk overal kunt doen. Want je moet er wel echt even voor gaan zitten of liggen. 

TIP BIJ SPANNING:

Wees je ervan bewust dat zowel problemen als spanningen onderdeel zijn van je leven. Je zult nooit helemaal in staat zijn al je problemen altijd opgelost te hebben. Gelukkig maar. Problemen zijn groeimomenten in je leven en in plaats van je energie te steken in de nutteloze vraag waarom ze jou overkomen, kun je beter je energie steken in het oplossen ervan. Zorg ervoor dat je energie er niet in weglekt. 

Ademhalen tegen boosheid

Mocht je je boos voelen dan kun je er ook nog voor kiezen om een verkoelende ademhalingsoefening te doen. Deze oefening doe je zittend met een rechte rug. Je steekt je tong een klein stukje uit je mond met de zijkanten van je tong omhoog. Je tong vormt dan als het ware een rondje. Adem vervolgens in door je mond, via de daardoor ontstane opening. Je ademt als het ware door een rietje van je tong. Houd dan je adem zolang mogelijk in en adem uit door je neus. Je kunt deze oefening het best in series van drie tot vijf keer doen.

Veel succes!

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu een gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness

8 weekse cursus Liever Gelukkig met Mindfulness

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de 8 weekse cursus Liever Gelukkig met Mindfulness.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Mindfulness: Drie ontspanningsoefeningen voor innerlijke rust
Assertiviteit: Ik verwacht iets anders dan jij »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer mindfulness en meditatie


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Nelly op woensdag 4 juli 2012 om 20:06
Klopt Ger, Ik begrijp je reactie op de titel van het artikel. Die heeft meer te maken met de categorie waar de artikelen in staan ingedeeld dan dat dit artikel heel specifiek over minfulness gaat. Dit was van de beschikbare categorieŽn de meest passende. Maar sec gesproken is het geen mindfulness oefening. Fijn dat je dat belicht.

Reageer op Mindfulness: Simpel en doeltreffend je spieren ontspannen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.