Probleem of te ontwikkelen vaardigheid?

Hulp vragen en hulp bieden

Geplaatst op maandag 16 april 2012 door Nelly de Jong

Onlangs kwam er een leuk boekje voorbij: Kids' Skills van Ben Furman. Nu niet meteen wegklikken omdat je geen kinderen hebt, want hoewel het ook over kinderen gaat, gaat het boekje vooral over hoe je situaties en gedrag die jij of je omgeving als problematisch ervaart kunt omzetten in productiever gedrag. En eerlijk is eerlijk, hoewel de inhoud voor mij niet echt nieuw was, is de methode en de structuur wel heel helder en inspirerend. Daarom wil ik het ook met je delen.

Wat is dat dan voor methode?

Kids' skills gaat ervan uit dat je problemen in je leven moet omzetten in vaardigheden die je nog te leren hebt. Een heel eenvoudig maar wel doeltreffend mechanisme. Dit uitgangspunt zorgt er namelijk voor dat je positief formuleert wat je wel wilt. Problemen bestaan in deze methode niet, alleen maar niet geleerde vaardigheden. Je moet dus om te beginnen jezelf de vraag stellen welke vaardigheden je nodig hebt om het ‘probleem’ te overwinnen. Die stap noemen ze: problemen pellen.

De volgende stap is het opbouwen van motivatie

Motivatie opbouwen vindt in deze methode onder meer plaats door vooraf vast te stellen hoe je als je je doel hebt bereikt (je vaardigheid hebt geleerd) dat zult gaan vieren. Ook het bedenken van alle voordelen die je ervaart als je de vaardigheid hebt geleerd draagt bij aan het krijgen en houden van de benodigde motivatie. Verder gebruiken ze in deze methode ook een steunsysteem. De (in dit geval) kinderen zoeken een aantal voor hen belangrijke sleutelfiguren die ze vragen om hen te helpen bij het aanleren van hun vaardigheid.

Oefenen, oefenen, oefenen

Vervolgens als het doel, de vaardigheid is vastgesteld en de motivatie aanwezig, dan is het de bedoeling om de vaardigheid te gaan oefenen. Niet alleen droog oefenen, maar ook in de praktijk. En ook maakt het kind samen met zijn begeleider een plan voor spannende scenario’s, waarin het lastiger is om bij het nieuw te leren gedrag te blijven.

Feest vieren

Als het gelukt is de vaardigheid aan te leren, dan is het tijd voor beloning en feesten geblazen. Het kind gaat alle mensen die hem hebben geholpen langs om te bedanken en krijgt het vooraf vastgestelde feestje. De inhoud van het feestje bepaalt het kind zelf. Bijkomende mogelijkheid voor het kind is het doorgeven van de vaardigheid aan een ander kind. En natuurlijk begint het proces daarna van voren af aan met een andere nieuw te leren vaardigheid.

Waarom werkt deze methode?

Doordat het doel vooraf en positief wordt vastgesteld ligt de nadruk en de energie op wat het kind en de omgeving wel willen in plaats van het Calvinistische straffen als je iets fout doet. Het positieve wordt beloond. Door het belonen van positief gedrag ontstaan er in de hersenen verbindingen die het veranderen van problemen in vaardigheden als plezierig en leuk gaan ervaren. Daardoor wordt het uiteindelijk steeds gemakkelijker om nieuwe vaardigheden aan te leren. Het inschakelen van een steunsysteem maakt dat je bij het niet doen wat je met jezelf hebt afgesproken je niet alleen je afspraak met jezelf niet nakomt, maar je ook gezichtsverlies leidt in je omgeving. De sociale druk om je afspraak na te komen wordt daarmee versterkt. Andersom werkt natuurlijk ook. Hoe leuk is het niet om samen met degenen die voor jou belangrijk zijn een feestje te vieren als iets je is gelukt? Ieder veranderingsproces brengt een stuk oefenen, trainen van nieuwe vaardigheden met zich mee. Door dat heel strikt en consequent vast te leggen en te benoemen en te oefenen, wordt het gemakkelijker om het resultaat te bereiken. Al deze positieve stappen versterken het zelfvertrouwen van het kind dat het in staat is om dingen waar het last van heeft te veranderen in iets wat wel werkt voor hem of haar. Ik zeg al met al: Niet alleen voor kinderen, maar ook voor grote mensen een zeer bruikbaar model en goede handvatten om waar je last van hebt te veranderen.

Leuk of waardevol artikel voor jou?

Geef dan wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken, of beter nog: Geef jouw mening of deel jouw ervaring met mij!   

 




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Mindfulness: Houd je doel vast, maar laat je resultaat los
Ben jij een optimist of realist? »

Gratis E-book 100 Vragen van Verlangen



Al meer dan 3.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer coaching


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Probleem of te ontwikkelen vaardigheid?

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.