Mindfulness: Aandacht om in balans te blijven

Mindfulness: Aandacht

Geplaatst op maandag 21 november 2016 door Nelly de Jong

Om in balans te komen of in balans te blijven is het wijs gebruik maken van aandacht onontbeerlijk. Aandacht in de zin van bewust met omgaan met wat zich in jouw werkelijkheid manifesteert. Wat er gebeurt accepteren zoals het is en open staan voor wat zich aandient. In plaats van meteen een reeks voorgeprogrammeerde automatische reacties af te draaien, kan aandacht als springplank dienen voor een wijze reactie. Een reactie die als gevolg van die aandacht erop gericht is verandering teweeg te brengen in je binnenwereld of je buitenwereld. Klinkt misschien nog wat cryptisch, maar ik zal mijn best doen om het verder te verduidelijken.

Onoplosbaar probleem

Soms raakt je balans verstoord omdat sommige situaties en gevoelens moeilijk of onmogelijk te veranderen zijn of lijken. Daar zit een risico voor je balans is. Het gevaar bestaat dan dat je maar blijft proberen om iets dat zich als een onoplosbaar probleem voordoet in jouw werkelijkheid op te lossen. Je loopt dan vroeg of laat gegarandeerd vast. En je balans is weg. Als het niet lukt om je probleem op te lossen en als je de werkelijkheid van de situatie niet kunt accepteren, loop je met de hoofd tegen de muur. Je verliest al je energie en je raakt uitgeput. Doordat je zoveel energie hebt gestoken in iets dat geen resultaat oplevert neemt je gevoel van machteloosheid toe. En als gevolg daarvan nemen ook je negatieve gedachten en gevoelens toe en soms kun je er zelfs depressief van worden. 

Weerstand tegen wat er is

Vaak is de oorzaak van wat je in dergelijke situaties als problematisch ervaart je eigen verzet tegen wat er is. Je weerstand (wat een behoorlijk sterke energie is) zorgt ervoor dat het alleen maar erger wordt. Want alles waar je energie in steekt heeft de neiging groter te worden. Dus als je een nee in brengt tegen je problemen of tegen wat jij als negatieve situaties labelt, dan ervaar je de negativiteit alleen maar sterker. Hoewel niet handig is het een voor de hand liggende en heel veel voorkomende reactie. En een valkuil waar we van tijd tot tijd allemaal wel eens in stappen.

Waar je je tegen verzet blijft. Wat je <a href=accepteert kan losgelaten worden" width="550" height="385" />

Daar gaan we weer

Als ik zoals vorige week zondag in de Ikea loop en ineens vlekken voor mijn ogen krijg, dan weet ik: Daar is weer een migraine aanval. Ik was me er vorige week voor het eerst heel bewust van hoe ik omging met die constatering. En waar ik vroeger de neiging had om vrijwel onmiddellijk in de: Oh nee he, niet weer een migraine aanval te gaan, was ik me nu dus bewust van mijn gedachten. Ik liet mijn man de spulletjes afrekenen en ben naar de auto terug gegaan. En had ineens de geest om me er niet meer tegen te verzetten. En.. Sterker nog: ik dacht ineens: Laat ik mijn migraine eens omarmen. Wat ik deed was mezelf de vraag stellen: Wat is hier geweldig aan? Omdat ik die vraag wel vaker aan mezelf stel, kon ik wel direct voorbij niet productieve gedachten als: Hier is helemaal niets geweldigs aan. Zometeen heb ik weer knallende koppijn en kan ik niks meer. komen.

Wat is de winst van mijn migraine aanval?

Wat naar boven kwam was: Ik hoef nu even helemaal niets meer. Wat ik vandaag gedaan heb, was al met al toch weer teveel en mijn lichaam vertelt me nu dat ik rust moet  nemen. Ik geef me over aan de rust en geniet van het niets hoeven. Nu zou het natuurlijk fantastisch zijn als ik zou kunnen zeggen dat ik helemaal geen last meer heb gehad. Maar dat zou een leugen zijn. NIettemin was het wel zo dat ik wel veel minder last had dan anders van mijn migraine. Minder last omdat ik niet meer in de weerstand ging. Door mijn aandacht te verleggen van wat er mis en niet goed was, gaf ik m'n verzet op en keek naar wat het me bracht. En terugkijkend was dat best veel. Minder last, maar ook weer een moment van bewustwording dat ik zelf een deel kan reguleren. Daar was ik best blij mee.

Acceptatie

Dus ook als bepaalde dingen of situaties niet gaan zoals je graag wilt dat ze gaan, kun je toch in deze situatie een gevoel van waardigheid en controle behouden. Je kunt een bewust verstandig besluit nemen om de situatie te accepteren en liefst te omarmen zoals hij is. Als je ervoor kiest om je niet te verzetten, zal je dip minder snel toenemen, dan wanneer je gedwongen wordt pogingen om je dip onder controle te krijgen op te geven omdat het je steeds niet lukt. Ik heb vele jaren geleden toen ik in een relatie zat met een man die een drankprobleem had een poosje de Alanon bezocht. Dat is een zelfhulpgroep voor partners van alcoholisten. Een van de dingen die ik daar heb geleerd is het volgende gebed:

Heer geef me de kracht

Onderdeel van een groter systeem

Je hoeft natuurlijk niet gelovig te zijn om de wijsheid van deze woorden in te zien. Ook als je niet in het bestaan van God gelooft, kun je God of in dit geval Heer vervangen door bv de wijsheid van de natuur. We zijn allemaal onderdeel van een groter geheel. Een groter systeem. De grootte ervan kunnen we geen van allen bevatten. Maar je bewust zijn dat het zo is, helpt je al om je in bepaalde situaties hieraan over te geven. Je kunt bijvoorbeeld de loop van de seizoenen nu eenmaal ook niet veranderen. Net zomin als je de regen kunt stoppen of de zon kunt laten schijnen. Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn. Je verzet ertegen, maakt alleen maar dat je tegen de rivier in aan het zwemmen bent. Dat kost je veel kracht en energie en levert weinig winst op. Je kunt beter meebewegen en je aandacht richten op waar de stroom je naar toe brengt. Accepteer dat er is wat er is en kijk wat ook voor jou de winst in de situatie kan zijn.

Altijd doorgaande verbetering

Naast het principe van geen verzet kan het principe van altijd doorgaande verbetering je ook helpen om balans te ervaren of in balans te komen. Wat houd het principe van Altijd Doorgaande Verbetering in? Dit principe nodigt je uit om iedere dag een stukje aan je parachute te weven, in plaats van die pas te weven op het moment dat je uit het vliegtuig moet springen. Bouw iedere dag een stapje verder aan je balans. Elke stap die je zet in het beter voor jezelf zorgen is er een. Beslis nu voor jezelf hoe je in de komende weken regelmatig gaat oefenen en houd je daar in de komende periode ook zo goed mogelijk aan. Denk er aan dat ademruimte een manier is om een paar keer per dag bij jezelf stil te staan. Laat dat ook je eerste reactie zijn in moeilijke tijden bij stress of als je je somber voelt. Blijf ademhalen! 

ADV Altijd doorgaande verbetering

Dagelijkse aandacht. Tips

Aandacht in het hier en nu?

Wil je ook leren om meer met je aandacht in het hier en nu te blijven, meld je dan nu aan voor de training

Mindfulnesstraining

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat. 




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Waar ben ik? Bij mezelf in het hier en nu?
Altijd doorgaande verbetering »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer mindfulness en meditatie


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Nikki op woensdag 14 januari 2015 om 17:51
hier blijf ik komen om rust te vinden rust waar ik aan toe ben na het overlijden van een dierbare vriend
hij zal voor altijd in mijn hartje zijn

Sander op donderdag 12 april 2012 om 11:15
Aandacht... het is als dit lezen.
Echt helemaal goed, ook tussen de regels
en om de letters heen.
Alsof het de eerste keer is en de laatste tegelijk.
Dan komt er vanzelf een punt waarop je alles vergeet
en toch niks mist
.

Linda op woensdag 21 maart 2012 om 19:12
Bedankt voor deze tips! Kan ik alvast een voorproefje nemen op de training mindfulness die ik vanaf april bij je ga volgen. Ik ga er vanuit dat het minstens zo bijzonder, leerzaam en verrijkend zal zijn als de trainng Liever Assertiever die ik eerder al bij je volgde!

Jellie Djurrema op woensdag 21 maart 2012 om 14:22
De Mindfulness training heeft mij veel gebracht. Ik blijf beter bij me zelf en doe elke dag een aantal keren de ademhalingsoefeningen. Hierdoor heb ik veel meer energie, zelfvertrouwen en kan het leven nemen zoals het is/komt. Kortom ik leef meer in het hier en nu en geniet van alle dingen die op mijn pad zijn en komen.

Reageer op Mindfulness: Aandacht om in balans te blijven

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.