Mindfulness: Stress, stress, stress

stress, stress, stress

Geplaatst op dinsdag 3 januari 2012 door Nelly de Jong

Hoeveel stress je hebben kunt is voor iedereen verschillend. Maar er zijn een aantal zaken die door vrijwel iedereen als dreigend worden ervaren en die wanneer je ze ervaart stress veroorzaken:

Extreme stress

Deze drie factoren kunnen er voor zorgen dat een willekeurige op zich niet heel spannende situatie toch voor extreme stress zorgt. Als je bv. ernstige klachten ervaart en je wilt een afspraak maken met een specialist die niet snel tijd voor je heeft, dan schiet je al gauw in de stress. Als je op een drukke tweebaansweg tussen twee vrachtauto’s rijdt waarbij de achterste vrachtauto dicht op je gaat rijden, dan neemt de stress ook toe. Als je trein plotseling zonder enige aanleiding vertraging heeft en je weet niet voor hoe lang en waarom, dan voel je de onrust en stress ook toenmen.  Als je de deur van je huis per ongeluk dichtgooit en er niet meer in kunt, dan ervaar je ook een behoorlijke mate van stress.

Automatische stressreactie

Dit soort dingen kunnen regelmatig voorkomen in je leven. Je ervaart er stress door. Die stress conditioneer je weer voor de volgende keer en onwillekeurig creëer je op die manier je automatische stressreactie. Onderzoek laat zien dat alleen al het idee van onvoorspelbaarheid en gebrek aan controle in combinatie met het ontbreken van de mogelijkheid dit te delen met iemand anders reden genoeg is om in de stress te schieten. Het is dan op dat moment ook niet meer de situatie zelf, als wel de betekenis die je er aan geeft (of juist al eerder hebt gegeven) die er voor zorgt dat je stress ervaart.

Doorbreken automatische stressconditionering

Meditatie en mindfulness zijn bij uitstek de manier om deze stressconditionering te doorbreken. Daarnaast is er een duidelijk verband aangetoond tussen stresshormonen en veroudering. De stressreactie vindt meestal volautomatisch en onmiddellijk plaats. Met meditatie echter kan je dit patroon doorbreken. Voordelen van meditatie en mindfulness: 

Stress kwijt?

Dus als je stress ervaart en je wilt er vanaf, dan biedt een mindfulness training zeker uitkomst om je beter te gaan voelen. Wil je meedoen met de eerstkomende training? Meld je dan nu aan voor de training

Liever Gelukkig met Mindfulness

 




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Mindfulness: Dualiteit, leven in de wereld van twee
Loopbaanbegeleiding: Geen toekomst... »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, mindfulness en meditatie


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Mindfulness: Stress, stress, stress

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.