Assertiviteit: Valse bescheidenheid?!

Geld verdienen

Geplaatst op donderdag 17 november 2011 door Nelly de Jong

Vandaag genoten van goede en geweldige sprekers op de dag van de training van uitgeverij Thema. Een fantastische aftrap door Jos Burgers die vol humor en oneliners de lachers op zijn hand had in de zaal. Maar absoluut met een sterke boodschap die overkwam en bleef hangen. Schrijf boeken was zijn eerste aanbeveling. Maakt niet uit wat er in staat, want gelezen worden ze toch niet. Maar het wekt de indruk alsof je ergens verstand van hebt waardoor je vervolgens wordt uitgenodigd om over je boek te vertellen.Je boek moet ook vooral dun zijn, want dikke boeken worden niet gekocht, zegt hij.

Kiespijn

En daarnaast moesten we kiezen. Kiezen om gekozen ze worden. En kiezen geeft ons kiespijn. Daarom doen we het niet. Het resultaat is dat we zoals hij beeldend vertelde als koeien in een wei allemaal bij elkaar gaan staan omdat we denken dat daar waar de meeste koeien staan ook het meeste gras is…  Het heeft mij duidelijk gemaakt dat ik nog beter moet focussen in wat ik doe. Daarover op een ander tijdstip meer. 

Successtory

Van de workshop van Marijke Lingsma en Karin de Galan die volgde had ik hoge verwachtingen. Ik heb eerder een workshop van Marijke meegemaakt en was daar zeer van onder de indruk. Misschien dat daardoor mijn verwachtingen anders waren dan de vorige keer toen ik haar nog niet had meegemaakt. Ook Karin de Galan waarvan ik wel zeer lezenswaardige boeken heb gelezen maakte mij benieuwd. Beide dames vertelden hun successtory.

Getriggerd

En daarin raakte ik getriggerd door met name Karin. Zij vertelde vrij nadrukkelijk dat haar vanuit verschillende invalshoeken verteld was dat ze de prijs van haar trainingen omhoog moest doen. Toch houdt ze vast aan de lagere prijs omdat die meer congruent is met hoe het voor haar en haar missie voelt. En daar had ze me. Niet vanwege die missie hoor, want ik herken me wel in haar verhaal om zoveel mogelijk mensen te willen bereiken. Zowel Karen de Galan als Marijke Lingsma vertelden dat ze met hun tarief onder dat van andere vergelijkbare trainers zaten. Ze wekten bij mij de indruk daar trots op te zijn.

Geld verdienen vies

Wat me triggerde was dit fenomeen wat ik vaak bij vrouwen terug zie en wat in de zaal ook heel nadrukkelijk aanwezig was bij de vele dames die aan deze dag deelnamen. Het lijkt wel of geld verdienen voor vrouwen een vies woord is. Alsof het niet hoort dat je rijk wordt. En ik heb er lang net zo over gedacht. Maar bij mij is sinds afgelopen voorjaar de knop om.

Millionaire Mind Intensive

Sinds ik de Millionaire Mind van T. Harv Eker heb gevolgd is mijn financiele thermostaat hoger gezet. Huh? Wat bedoel je daarmee zul je je misschien afvragen. Onderzoek heeft aangetoond dat we allemaal een ingebouwde thermostaat hebben waar het om geld gaat. Als we meer dan 10% meer gaan verdienen dan die thermostaat staat afgesteld dan gaan we het geld uitgeven, omdat we ons er onbewust niet prettig bij voelen. Gaan we meer dan 10% minder verdienen, dan gaan we alles uit de kast halen om weer in onze plezierige comfortzone terecht te komen.

Lage zelfwaardering, lage financiële thermostaat

En wat mij opvalt is dat vooral vrouwen, vanuit hun conditonering, hun achtergrond en hun vaak lage gevoel voor zelfwaardering, die thermostaat vrij laag hebben staan. Dat maakt het ook lastig om vrouwen in beweging te krijgen door financiele prikkels. Omdat ik zelf ook op zo’n punt stond afgelopen jaar en daar wel graag doorheen wilde breken ben ik gaan zoeken naar mensen die me daar verder bij konden helpen. Ik heb inmiddels een mentor gevonden die me gaat helpen. En wat ik heel interessant vond was dat hij vergelijkbare ervaringen had. Hij had voor een belangrijke directeursfunctie heel bewust voor een vrouw geworven, allerlei faciliteiten beschikbaar gesteld, maar de vrouwen wilden maar niet….

Geld is invloed

En ik merk dat ik steeds meer drive en passie voel om vrouwen daarin in beweging te krijgen. Want meisjes, realiseer je dat als je geld en invloed hebt, jij zelf kunt gaan bepalen waar je die invloed en dat geld voor aanwendt om de wereld een beetje mooier te maken. In het geval van Karin zou ze er ook voor kunnen kiezen om de prijs omhoog te doen en te gaan werken met beurzen of iets dergeijks. Als de waarde van haar trainingen, die door een aantal deelnemers als  zeer hoog werd beoordeeld, werkelijk zo groot is, dan is het ook een hogere investering waard. 

Waarde versus investering

Het is iets wat ik mezelf afgelopen jaar ook voor het eerst heb gerealiseerd. Hoewel 750 euro voor sommige mensen wellicht veel geld is, is de waarde die ontvangen wordt vele malen groter. Die 750 euro zijn vrij snel uitgegeven, maar de waarde die de deelnemers meenemen uit de training, nemen ze als het goed is voor de rest van hun leven mee. De trainingen zijn voor een aantal deelnemers levensveranderend. Als je dat plaatst tegen 750 euro, dan is dat maar een zeer relatief bedrag.Net zo als de trainingen van Karin. Als de trainers zo goed zijn opgeleid dat ze in staat zijn veel meer waarde toe te voegen aan een onderneming, dan is de investering voor de training bij Karin ook peanuts. Ook al is het veel geld.

Meisjes neem je ruimte in!

Dus wat mij betreft: Dames neem je ruimte in. Als jij het niet doet, dan doet een man het wel voor je. Want die laat zich niet door dit soort gedachtes weerhouden. En hoe meer vrouwen dit gaan doen, hoe meer invloed ze krijgen en hoe beter ze de wereld kunnen maken. Want ook al pak je dat geld en die invloed, we zullen altijd ook die sociale en empathische kant in ons hebben en houden. Die raak je niet kwijt omdat je meer geld gaat verdienen. Sterker nog: Als we meer geld en invloed krijgen, dan kunnen we misschien het tij keren van dat doorgeslagen egogerichte mannenbolwerk dat onze masculiene maatschappij nog steeds is en er iets mooiers van maken. Een wereld met meer verbinding en compassie Een wereld ook waarin de vrouwelijke kwaliteiten worden gewaardeerd en erkend omdat ze ertoe doen!

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij! 

Assertiviteitstraining Liever Assertiever

Wil je bouwen aan je zelfvertrouwen? Meld je dan nu aan voor de assertiviteitstraining Liever Assertiever. De trainingen vinden plaats op het Zuidvliet 292 A in Leeuwarden, Friesland.

 

Gratis e-book Liever Assertiever downloaden?

Meer informatie over hoe je grenzen stelt en goed voor jezelf kunt zorgen zonder de ander daarbij uit het oog te verliezen? Vraag dan mijn 57 pagina’s tellende gratis e-book aan!

  

  




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Mindfulness: Ik win, jij verliest?
Mindfulness: Geluk zit in jezelf »

Gratis E-book Liever Assertiever



Al meer dan 26.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer assertiviteit


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Nelly op woensdag 23 november 2011 om 15:39
Hi Anouk, Fijn zo'n doordachte reactie! Er zijn meerdere dingen die de waarde van een training en welk ander willekeurig product bepalen. Vraag jezelf maar eens af: Als je een training ziet die gouden bergen belooft en hij kost vijftien euro. Wat zijn dan jouw gedachten? Zit daar ook een gedachte bij van: Dat is te mooi om waar te zijn.... Dus het zal wel niet kloppen. Het is te goedkoop, dat kan nooit wat zijn? Want dat is wel wat veel mensen denken. Dus de prijs moet in ieder geval in verhouding zijn met wat geboden wordt. Andersom werkt het ook zo: Een apple computer is een stuk duurder dan een gewone computer, maar mensen betalen dat er graag voor. Iets wat duur is en vooral als het een merk is krijgt extra waarde. Dat hoeft niet perse te zeggen dat het ook beter is. Maar als iets van goede kwaliteit is, is het jammer om daar minder voor te vragen dan de markt er voor wil geven. Mannen hebben daar over het algemeen veel minder moeite mee. Vrouwen hebben eerder iets van: Ben ik dat wel waard? Die vraag stellen veel mannen zichzelf niet. Zij vinden het zichzelf best wel waard, soms zelfs als de markt niet vindt dat ze dat waard zijn. En ik wil niet promoten dat vrouwen zo ver door moeten slaan, maar een beetje meer ruimte innemen kan geen kwaad. Een ander aspect is dat het in mijn ervaring ook zo is, dat wanneer je een training gratis of te goedkoop aanbiedt dat klanten er niet zoveel van verwachten, waardoor ze zelf ook minder gemotiveerd zijn om in beweging te komen. Ze zijn dan ook vaak veel kritischer en halen niet ook de training/coaching wat ze eruit kunnen halen. Hoe hoger de prijs hoe gemotiveerder mensen zijn om aan zichzelf te werken. Het betekent niet dat een trainer die twee keer zo duur is dan een andere trainer, dat die ook twee keer zo goed is. Vergelijk het maar met een racepaard. Dat paard kan met een neuslengte verschil winnen, de hoofdprijs is het dubbele van de tweede prijs, maar dat wil niet zeggen dat het paard twee keer zo goed isÖ.

Anouk op zondag 20 november 2011 om 23:38
Absoluut herkenbaar, geld verdienen hoort niet, tenminste niet meer dan strikt noodzakelijk voor jezelf en ik heb me nog nooit afgevraagd waarom. Kennelijk weet of wist ik niet beter. Er wordt weleens gelachen om het begrip emancipatie. Wat het werkelijk inhoudt is de vrijheid om te kiezen. Maar dat moeten we dan ook doen, dat ben ik met je eens!
Wat me opvalt is het paradoxale karakter van geld als waarde in het voorbeeld van de trainingen. Geld=de waarde=de status ervan, maar het is beter als het minder kost. Vreemd! Interessant om laagdrempelig/bereikbaar te zijn en tegelijkertijd de waarde te behouden of te laten stijgen.
Grappig ook dat je het verschil tussen mannen en vrouwen aanhaalt. De kern is niet de gelijkheid, maar de vrijheid om in je eigen waarde te zijn en te kunnen kiezen. Mij rest actie.

Even kritisch, hoe bepaal je de waarde van een training? Dat wordt dus op meer gebaseerd dan de kosten en de gewenste marge, daar zit een factor bij of meer. Wat betekent het als het tarief de waarde bepaalt? Kan het tot elitarisme leiden en wat is de functie daarvan? Ik vind het lastig dat het in jullie vak een verzameling lijkt te zijn van kaders en opvattingen, terwijl het werk gebaseerd is op sociologische statistieken en psychologische modellen. Daarom vraag ik me af wat de waarde bepaalt en waar de juiste correlaties liggen, bijvoorbeeld tussen de waarde en het effect op iemands leven.

Jellie Djurrema op vrijdag 18 november 2011 om 14:13
Dit is zo ontzettend herkenbaar voor mij.
Ik heb al vaker gezegd dat ik me er eens meer in zal verdiepen.
Nu met die 100 wensenlijst in gedachten zet ik het er bij op.

En wat ik vooral mooi vind in je artikel is de wens om de wereld met onze vrouwelijke
energie mooier te maken dan ze al is.

Reageer op Assertiviteit: Valse bescheidenheid?!

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.