Emoties

Angst, bang zijn, verantwoordelijkheid nemen voor de angst

Geplaatst op maandag 20 maart 2017 door Nelly de Jong

Misschien heb je al ervaren dat wanneer je met je aandacht in het hier en nu bent, het vrij simpel is om alert te zijn op wat zich voordoet. Je kunt dan als het ware van een afstand naar jezelf in de situatie kijken en je bewust worden/zijn van wat er is en wat er wil zijn. Gedoe ontstaat vaak pas wanneer bepaalde gebeurtenissen in dat hier en nu raken aan pijn uit je verleden. Meestal is dat pijn of angst ergens uit je vroege kindertijd (de eerste vijf tot zeven jaar van je leven). En dan ineens kun je je zo maar totaal overdonderd voelen. En heeft de emotie (angst, pijn, verdriet, boosheid etc.) je te pakken. Ai... dat was niet je bedoeling. Maar ja, je zit er ineens zomaar in.

Pijn laten genezen

Hoewel het als je die emotie ervaart het vast lastig voor je voelt, is de belangrijkste les die erin schuilt je bewust te worden dat dit gebeurt om die pijn uit het verleden te laten helen. Hoewel we in een dergelijke situatie geneigd zijn om heel snel met onze vinger naar de ander te wijzen, is alles wat je voelt in principe van jou. Wat de ander daarin ook maar zegt of doet! Het is en blijft het etiket dat jij op de situatie plakt of hebt geplakt. Het is jouw verhaal, bekeken door jouw patrijspoortje naar jouw werkelijkheid. Het is de betekenis die jij geeft aan wat zich in jouw werkelijkheid aandient.

Verantwoordelijkheid

De kans is groot dat je als je een emotie voelt je de verantwoordelijkheid daarvoor bij een ander of bij de situatie probeert te leggen. Want het is toch niet eerlijk, Hij komt zijn afspraken niet na, Hij reageert niet normaal, etc… Het gevolg van jouw emotie bij de ander neerleggen is dat je de relatie met die ander alleen maar ingewikkeld maakt en je lost er niks mee op. Er is natuurlijk helemaal niks mis mee als je de ander vertelt wat er in je opkomt, mits je de verantwoordelijkheid voor wat je voelt bij jezelf houdt. Dus niet:

Jij bent niet te vertrouwen, want je komt toch nooit je afspraken na, maar:

Ik merk dat ik me verdrietig en machteloos voel, omdat we hadden afgesproken dat jij vanavond eten zou koken en je dat niet hebt gedaan. Ik wil er graag op kunnen vertrouwen dat een afspraak een afspraak is en dat lukt zo niet.

Ja ik realiseer me dat dat veel meer woorden zijn en ook dat je daar ‘werk’ voor moet verrichten om dat op die manier te kunnen communiceren, maar het effect is dan ook echt anders….

Lees meer over gevoel en emotie in het artikel:

Gevoel of emotie?

Gevoel of emotie?

Accepteer je gevoel

Wat jij voelt wordt niet door een ander veroorzaakt. De ander kan misschien wel de aanleiding zijn, de lucifer die hij of zij bij een bosje hout houdt, maar als er geen bosje hout is, doet die brandende lucifer ook niet zoveel. Hij brandt op en dan is het vuur uit. Dus als je ontvlamt en overreageert, realiseer je dan dat er ‘een probleem onder het probleem’ zit. Het gaat dan niet meer waar het over gaat! Stel dat je moeder je vroeger vaak van alles beloofde, maar niet nakwam, dan zul je als je partner dat ook doet getriggerd raken. Er komt als het ware een kindstuk mee naar boven. Je staat dan weer als kind tegenover je moeder die ook haar afspraken niet nakwam. En dat stuk, wat niet van je partner is, daar krijgt hij vervolgens wel de hele lading van… Dat is niet terecht en het helpt ook niet.

Versterken van je emoties

Wees je bewust dat jij degene bent die betekenis geeft aan de situatie. Anderen geven een andere betekenis. De kunst is de verantwoordelijkheid te nemen voor jouw leven en jouw gevoel. Accepteer je gevoel, voel wat je daar voelt, neem het waar en laat het los. En meestal is het zo dat als je dat doet, als je accepteert dat je voelt wat je voelt, dat het gevoel of de emotie, jou loslaat. Je moet je emoties als het ware even vastpakken, waardoor ze jou weer loslaten. Juist door het ontkennen van je emoties, versterk je ze. Je brengt dan als het ware je weerstand in op wat je voelt. En die weerstand voeg je toe aan wat je voelt. En aangezien weerstand een vrij sterke energie is, versterk je het negatieve gevoel alleen maar meer.

Emoties onder ogen zien

Als je door te luisteren en te kijken naar je emotie, ontdekt dat dat gevoel gekoppeld is aan een situatie of gebeurtenis uit je verleden, ga dan na of je dat op kunt lossen. Anders zal het je voor altijd op de een of andere manier in de tang houden. Laat je verleden en alles wat er gebeurd is los. Zie onder ogen wat je raakt, waar je angsten, pijn en gevoeligheid zit en vandaan komt en besluit dat je klaar bent met de gebeurtenis of situatie. Dat besluit kan bv. betekenen dat je iets dat je pijn heeft gedaan in het verleden alsnog gaat voelen. En dat je bv. besluit als iemand iets lelijks of vervelends tegen je gezegd of gedaan heeft, je hem of haar dat vergeeft. Vergeven lost alle pijn op! Vergeven doe je dus ook niet voor de ander, maar voor jezelf! Vergeven is helend voor jezelf en betekent in feite ook dat je de verantwoordelijkheid neemt voor je gevoel/emotie. Je zegt daarmee niet dat alles vergeten is en dat het oke is wat de ander heeft gedaan. Het is meer een wilsbesluit wat er voor zorgt dat je niet de last ervan bij je blijft dragen.

inspiratiekaart

Vergeven 

Als bv een van je ouders, stel je vader, ooit iets heel naars heeft gezegd of gedaan, dan betekent het feit dat je hem daarvoor vergeeft niet dat het niet meer pijn doet. Het betekent ook niet dat het correct was wat je vader heeft gedaan of gezegd. Maar het betekent wel, dat je ziet dat je vader (hoe onbeholpen hij de dingen ook heeft gezegd of gedaan) ook gewoon iemand is die soms onhandige dingen zegt of doet. Net zoals jij zelf in je leven ook wel eens iets onhandigs hebt gezegd of gedaan. Je koppelt daarmee wie de ander is los van wat hij doet: iets onhandigs, doms wat je pijn deed (waar je de betekenis van pijn aan gaf).

Waarnemen van je emotie

En als de pijn of angst opnieuw de kop opsteekt, neem je hem gewoon waar. En je zegt zo oordeel loos mogelijk tegen je angst of pijn: He, dag angst, ben je daar weer? Wat wil je van mij? En neem dan de tijd om te luisteren wat de angst of pijn jou heeft te zeggen. Het jonge kind in jou zal je laten weten wat hem of haar dwars zit. Luister daar naar met de oren van de volwassen jij. En geef haar (of hem) wat ze nodig heeft! Het kan ook zijn dat je beter voor dat kleine kind in jezelf moet zorgen. Dat je haar meer aandacht gaat geven en gaat geven wat ze nodig heeft. Vraag (in gedachten) dat kind in jezelf ook maar gewoon wat het nodig heeft. En geef haar wat ze nodig heeft. Of dat nu een knuffel is, jouw veiligheid, aandacht of wat dan ook maar.

Luister met mededogen

Luister naar het kind in jezelf en heb mededogen met dat kind, maar maak ook heel duidelijk dat de angst geen wezenlijke basis heeft. Het kind in je zal zich daardoor laten geruststellen. Neem dat kind in gedachten maar bij jezelf op schoot en troost het. Dat zal de energie en angel uit de situatie halen waardoor het steeds minder nodig zal blijken te zijn om terug te komen.

Inspiratiekaart

Oefening: Angst verminderen

Besluit dat je jezelf overgeeft aan je innerlijke leiding. Heb het lef om te gaan zitten met je angsten en wat je vervolgens kunt doen is er voor je geestesoog een beeld van maken. Stel je angst symbolisch voor. Laat je angst verbeeld worden door een symbool, bv. een donkere wolk. Wat je nu doet is dat je dat beeld van die angst met je adem op gaat blazen. Je blaast het beeld op totdat het als een zeepbel uit elkaar spat. Mocht je een beeld krijgen dat je niet bevalt, vraag je hart dan om een ander beeld. En zorg ervoor dat je de eigenaar blijft van je fantasie en de fantasie niet met jou aan de haal gaat. Jij begint het spel en jij blijft de regie houden over het spel en jij bepaalt de spelregels!

Meer lezen over emoties?

Zielscontracten: Emotie = projectie

Zielscontracten

Ook gelukkig worden?

Voel jij je ook regelmatig (te) druk en heb je behoefte aan meer rust en ontspanning in je bestaan en vraag je je af hoe je dat bereiken kunt? Leer alles over uit je denkende denkhoofd stappen en meer in het hier en nu zijn door je aan te melden voor de Training Liever Gelukkig met Mindfulness. 

8 weekse training Liever Gelukkig met Mindfulness

Meditatiepakket

Je kunt natuurlijk ook gewoon net als ik beginnen met geleide meditaties, door een losse meditatie te bestellen of een meditatiepakket met allerlei verschillende meditaties met voor verschillende situaties.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.

 



Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Dat komt echt nooit meer goed!
Stress: De Basics »

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Emoties en Angst


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Emoties

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.